Daimler snijdt verder in de kosten

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Daimler is volgens ceo Ola Kallenius genoodzaakt om verdere kostenbesparingen door te voeren. (Foto: Shutterstock)

Daimler gaat  nog meer kosten besparen vanwege het verlies in het tweede kwartaal van 2020. Dat heeft ceo Ola Kallenius woensdag gezegd op de jaarvergadering.

De verkoop van Mercedes-Benz daalde met bijna 19 procent naar 870 duizend auto’s in het eerste half jaar. Het merk heeft dit jaar tot en met juni ruim 1 miljoen auto’s en bedrijfswagens verkocht. Kallenius, die ceo is sinds mei 2019, stelt dat dit een voorbode is voor de rest van het jaar. “De verkoop, de omzet en de winst van de groep zullen dit jaar waarschijnlijk lager zijn dan in 2019”, aldus Kallenius, die meldt dat Daimler de productie snel verhoogt zodra de vraag weer aantrekt.

Ontslagronde

Bij de bekendmaking van een herstructureringsplan in november vorig jaar was er al sprake van een ontslagronde voor 10 duizend werknemers van Daimler tot 2022 om 1,5 miljard euro aan personeelskosten te besparen. Dat aantal zou nog eens worden verhoogd met 10 duizend banen, zo meldde Automobilwoche onlangs. Daimler, dat ongeveer 299 duizend werknemers heeft, noemt dit speculatie.

De coronacrisis zorgt er voor dat Daimler nog meer moet besparen, stelt Kallenius. “Onze vorige efficiëntiedoelstellingen hadden betrekking op de komende transformatie, maar niet op een wereldwijde recessie. Daarom moeten we nu scherper inzetten op de besparingen.”

Lange termijn

Aan het einde van het eerste kwartaal bevond de netto-liquiditeit van de industriële activiteiten zich op 9,3 miljard euro. Daimler verhoogde begin april zijn kredietlijn naar € 12 miljard euro. “De maatregelen die we hebben genomen waren bedoeld om de situatie op korte termijn aan te pakken, maar waren ook bedoeld om onze koers op lange termijn te ondersteunen”, aldus Kallenius.

De winst is in het afgelopen boekjaar gedaald, voornamelijk als gevolg van aanzienlijke buitengewone lasten, terwijl de omzet per eenheid op het niveau van het voorgaande jaar is gebleven. Daimler verkocht in totaal 3,34 miljoen auto’s en bedrijfswagens. Dit was in 2018 3,35 miljoen. De omzet steeg met 3 procent tot 172,7 miljard euro. In 2018 was dit nog 167,4 miljard.

Daimler richt zich op een duurzame toekomst van het bedrijf. “Duurzaam klimaatneutraal en duurzaam winstgevend. Met het oog op een steeds sneller veranderende wereld moeten we sneller veranderen. We hebben een baanverandering nodig in de richting van decarbonisatie. Dat is de richting die we opgaan en die we met klem volgen”, zegt Källenius.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Daimler snijdt verder in de kosten | Automotive Online

Daimler snijdt verder in de kosten

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Daimler is volgens ceo Ola Kallenius genoodzaakt om verdere kostenbesparingen door te voeren. (Foto: Shutterstock)

Daimler gaat  nog meer kosten besparen vanwege het verlies in het tweede kwartaal van 2020. Dat heeft ceo Ola Kallenius woensdag gezegd op de jaarvergadering.

De verkoop van Mercedes-Benz daalde met bijna 19 procent naar 870 duizend auto’s in het eerste half jaar. Het merk heeft dit jaar tot en met juni ruim 1 miljoen auto’s en bedrijfswagens verkocht. Kallenius, die ceo is sinds mei 2019, stelt dat dit een voorbode is voor de rest van het jaar. “De verkoop, de omzet en de winst van de groep zullen dit jaar waarschijnlijk lager zijn dan in 2019”, aldus Kallenius, die meldt dat Daimler de productie snel verhoogt zodra de vraag weer aantrekt.

Ontslagronde

Bij de bekendmaking van een herstructureringsplan in november vorig jaar was er al sprake van een ontslagronde voor 10 duizend werknemers van Daimler tot 2022 om 1,5 miljard euro aan personeelskosten te besparen. Dat aantal zou nog eens worden verhoogd met 10 duizend banen, zo meldde Automobilwoche onlangs. Daimler, dat ongeveer 299 duizend werknemers heeft, noemt dit speculatie.

De coronacrisis zorgt er voor dat Daimler nog meer moet besparen, stelt Kallenius. “Onze vorige efficiëntiedoelstellingen hadden betrekking op de komende transformatie, maar niet op een wereldwijde recessie. Daarom moeten we nu scherper inzetten op de besparingen.”

Lange termijn

Aan het einde van het eerste kwartaal bevond de netto-liquiditeit van de industriële activiteiten zich op 9,3 miljard euro. Daimler verhoogde begin april zijn kredietlijn naar € 12 miljard euro. “De maatregelen die we hebben genomen waren bedoeld om de situatie op korte termijn aan te pakken, maar waren ook bedoeld om onze koers op lange termijn te ondersteunen”, aldus Kallenius.

De winst is in het afgelopen boekjaar gedaald, voornamelijk als gevolg van aanzienlijke buitengewone lasten, terwijl de omzet per eenheid op het niveau van het voorgaande jaar is gebleven. Daimler verkocht in totaal 3,34 miljoen auto’s en bedrijfswagens. Dit was in 2018 3,35 miljoen. De omzet steeg met 3 procent tot 172,7 miljard euro. In 2018 was dit nog 167,4 miljard.

Daimler richt zich op een duurzame toekomst van het bedrijf. “Duurzaam klimaatneutraal en duurzaam winstgevend. Met het oog op een steeds sneller veranderende wereld moeten we sneller veranderen. We hebben een baanverandering nodig in de richting van decarbonisatie. Dat is de richting die we opgaan en die we met klem volgen”, zegt Källenius.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.