Riva (Wittebrug/Davo) realiseert hogere winst in 2019, maar verwacht moeizaam 2020

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Artist impression van het nieuwe Audi-pand in Den Haag. (Foto: Wittebrug)

Dealerholding Riva heeft in 2019 de nettowinst met een derde zien toenemen tot 5 miljoen euro. De omzet steeg met 12 procent naar 371 miljoen euro. De winst wordt dit jaar fors gedrukt door de corona-uitbraak, maar de continuïteit van het bedrijf is niet in het geding. Dat schrijft het bedrijf in zijn jaarverslag.

Peugeot-divisie Davo kende een goed 2019, schrijft Riva. Maar door aangepaste margeregelingen, waarover dit jaar veel te doen was (dealer gingen onder protest akkoord met de nieuwe voorwaarden), zal het resultaat dit jaar lager uitkomen. Om de kosten in lijn te brengen is het bedrijf in Delft gestopt met de verkoop van nieuwe Peugeot’s en worden in de komende jaren nog twee van de zes Peugeot-locaties gesloten.

Riva wil niet te afhankelijk zijn van leveranciers Volkswagen Groep en PSA.

Over het resultaat van Wittebrug (de VW-merken) is het bedrijf minder tevreden. De verkoop van Audi’s E-tron was een mooie plus, maar vooral de restwaarde-ontwikkeling bij ex-rentals drukte het resultaat. “De verkoopresultaten zijn onbevredigend en er is potentie voor een hoger resultaat.” Wittebrug is bezig met zijn vestigingsbeleid te optimaliseren. In De Lier werd Seat en Skoda toegevoegd. Dit jaar werd Skoda Zoetermeer gekocht en vorige maand is de nieuwbouw van een nieuw Audi-pand in Den Haag gestart. Op dat terrein is al een grote parkeergarage gerealiseerd.

Elektrificatie

De Profile-vestiging in Rijswijk draait marginaal en wordt daarom meer bij de andere bedrijven betrokken. Leasedivisie Wittebrug Lease kende een kleine groei en telt nu vijfduizend contracten. Over de schadetak is Riva erg tevreden. “De schadebedrijven droegen in een competitieve markt bij met wederom een goed resultaat en omzet hetgeen een knappe prestatie is.

Riva is een van de grootste autoholdings van Nederland. Het bedrijf staat op de 9de plek in de Automotive Dealerholding Top 60. Leasemaatschappij Wittebrug bezet de 18de plek op de lijst van grootste leasemaatschappijen, en de schadetak staat op plaats 20 in de Automotive Top 41 Schadebedrijven.

De onderhoudsmarkt bleef op een goed niveau, schrijft Riva. “Vanaf 2023 zal er door elektrificatie een omzetdaling op gaan treden van circa vijf procent per jaar. Rond 2030 zal de markt zich op circa 60 procent stabiliseren. We denken dat dit proces te managen is door verlaging van vaste kosten en een veranderd verdienmodel.”

Het bedrijf houdt ook voor de salesvestigingen rekening met de komst van elektrische en zelfrijdende auto’s. Dat zegt dga Mark van der Kallen in een reactie op de jaarcijfers aan Automotive. “Dit is een geleidelijk proces, waarop we anticiperen door de kosten in lijn te houden met deze veranderende markt. Zo willen we het aandeel van verhuur, leasing, financiële diensten, gebruikte auto’s en onroerendgoedverhuur vergroten als tegenwicht voor de volatiliteit van de dealerbedrijven.”

Afhankelijkheid

Ook benadrukt Van der Kallen niet te afhankelijk te willen zijn van leveranciers Volkswagen Groep en PSA. “Dit vormt een risico met dieselgate als voorbeeld en jaren van verliezen bij het PSA-concern. We hebben hier geen grip op en zoeken in de groep dus compensatie met andere activiteiten om de risico’s te beperken. Op deze wijze denken we dat tegenvallers bij een onderdeel van de groep normaliter gecompenseerd kunnen worden door de andere bedrijven en we winstgevend blijven.”

Daarnaast investeert Riva in online businessmodellen en private lease. “En om de klantenbinding te versterken hebben we Riva Insurance dat onze bedrijven ondersteunt in het verkopen van verzekeringen, financieringen en verlengde garanties.”

Corona: halvering omzet

Riva meldt dat het ziekteverzuim als gevolg van de corona-uitbraak niet extreem hoog was. Maar het resultaat zal naar verwachting sterk dalen. “Door de coronacrisis verwachten we ieder geval de maanden april tot en met juli een globaal gehalveerde omzet, met name door de daling in autoverkopen en afleveringen. De NOW-regeling waar we gebruik van maken compenseert een deel van het verlies aan brutomarge.”

Verder verleent Wittebrug Lease aan een aantal klanten betalingsuitstel. De verhuurvloot is daarnaast met circa twintig procent ingekrompen. Voor reparatie en onderhoud zijn er voldoende onderdelen beschikbaar om door te kunnen werken. “Gezien onze financiële en liquiditeitspositie verwachten we aan de afspraken met financiers te kunnen blijven voldoen en hebben we vertrouwen in de continuïteit van de onderneming”, schrijft het bedrijf. “Zonder Corona zouden we een vergelijkbaar resultaat met 2019 moeten kunnen behalen maar nu voorzien we een incidenteel slechter jaar.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Riva (Wittebrug/Davo) realiseert hogere winst in 2019, maar verwacht moeizaam 2020 | Automotive Online

Riva (Wittebrug/Davo) realiseert hogere winst in 2019, maar verwacht moeizaam 2020

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Artist impression van het nieuwe Audi-pand in Den Haag. (Foto: Wittebrug)

Dealerholding Riva heeft in 2019 de nettowinst met een derde zien toenemen tot 5 miljoen euro. De omzet steeg met 12 procent naar 371 miljoen euro. De winst wordt dit jaar fors gedrukt door de corona-uitbraak, maar de continuïteit van het bedrijf is niet in het geding. Dat schrijft het bedrijf in zijn jaarverslag.

Peugeot-divisie Davo kende een goed 2019, schrijft Riva. Maar door aangepaste margeregelingen, waarover dit jaar veel te doen was (dealer gingen onder protest akkoord met de nieuwe voorwaarden), zal het resultaat dit jaar lager uitkomen. Om de kosten in lijn te brengen is het bedrijf in Delft gestopt met de verkoop van nieuwe Peugeot’s en worden in de komende jaren nog twee van de zes Peugeot-locaties gesloten.

Riva wil niet te afhankelijk zijn van leveranciers Volkswagen Groep en PSA.

Over het resultaat van Wittebrug (de VW-merken) is het bedrijf minder tevreden. De verkoop van Audi’s E-tron was een mooie plus, maar vooral de restwaarde-ontwikkeling bij ex-rentals drukte het resultaat. “De verkoopresultaten zijn onbevredigend en er is potentie voor een hoger resultaat.” Wittebrug is bezig met zijn vestigingsbeleid te optimaliseren. In De Lier werd Seat en Skoda toegevoegd. Dit jaar werd Skoda Zoetermeer gekocht en vorige maand is de nieuwbouw van een nieuw Audi-pand in Den Haag gestart. Op dat terrein is al een grote parkeergarage gerealiseerd.

Elektrificatie

De Profile-vestiging in Rijswijk draait marginaal en wordt daarom meer bij de andere bedrijven betrokken. Leasedivisie Wittebrug Lease kende een kleine groei en telt nu vijfduizend contracten. Over de schadetak is Riva erg tevreden. “De schadebedrijven droegen in een competitieve markt bij met wederom een goed resultaat en omzet hetgeen een knappe prestatie is.

Riva is een van de grootste autoholdings van Nederland. Het bedrijf staat op de 9de plek in de Automotive Dealerholding Top 60. Leasemaatschappij Wittebrug bezet de 18de plek op de lijst van grootste leasemaatschappijen, en de schadetak staat op plaats 20 in de Automotive Top 41 Schadebedrijven.

De onderhoudsmarkt bleef op een goed niveau, schrijft Riva. “Vanaf 2023 zal er door elektrificatie een omzetdaling op gaan treden van circa vijf procent per jaar. Rond 2030 zal de markt zich op circa 60 procent stabiliseren. We denken dat dit proces te managen is door verlaging van vaste kosten en een veranderd verdienmodel.”

Het bedrijf houdt ook voor de salesvestigingen rekening met de komst van elektrische en zelfrijdende auto’s. Dat zegt dga Mark van der Kallen in een reactie op de jaarcijfers aan Automotive. “Dit is een geleidelijk proces, waarop we anticiperen door de kosten in lijn te houden met deze veranderende markt. Zo willen we het aandeel van verhuur, leasing, financiële diensten, gebruikte auto’s en onroerendgoedverhuur vergroten als tegenwicht voor de volatiliteit van de dealerbedrijven.”

Afhankelijkheid

Ook benadrukt Van der Kallen niet te afhankelijk te willen zijn van leveranciers Volkswagen Groep en PSA. “Dit vormt een risico met dieselgate als voorbeeld en jaren van verliezen bij het PSA-concern. We hebben hier geen grip op en zoeken in de groep dus compensatie met andere activiteiten om de risico’s te beperken. Op deze wijze denken we dat tegenvallers bij een onderdeel van de groep normaliter gecompenseerd kunnen worden door de andere bedrijven en we winstgevend blijven.”

Daarnaast investeert Riva in online businessmodellen en private lease. “En om de klantenbinding te versterken hebben we Riva Insurance dat onze bedrijven ondersteunt in het verkopen van verzekeringen, financieringen en verlengde garanties.”

Corona: halvering omzet

Riva meldt dat het ziekteverzuim als gevolg van de corona-uitbraak niet extreem hoog was. Maar het resultaat zal naar verwachting sterk dalen. “Door de coronacrisis verwachten we ieder geval de maanden april tot en met juli een globaal gehalveerde omzet, met name door de daling in autoverkopen en afleveringen. De NOW-regeling waar we gebruik van maken compenseert een deel van het verlies aan brutomarge.”

Verder verleent Wittebrug Lease aan een aantal klanten betalingsuitstel. De verhuurvloot is daarnaast met circa twintig procent ingekrompen. Voor reparatie en onderhoud zijn er voldoende onderdelen beschikbaar om door te kunnen werken. “Gezien onze financiële en liquiditeitspositie verwachten we aan de afspraken met financiers te kunnen blijven voldoen en hebben we vertrouwen in de continuïteit van de onderneming”, schrijft het bedrijf. “Zonder Corona zouden we een vergelijkbaar resultaat met 2019 moeten kunnen behalen maar nu voorzien we een incidenteel slechter jaar.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.