Dealerrendement in 2019 licht gedaald

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
In 2015 bedroeg de nettowinst 1,1 procent en sindsdien daalt het resultaat jaar op jaar. (Foto: Shutterstock)

Het gemiddelde dealerrendement is in 2019 uitgekomen op 0,58 procent. Dat is iets lager dan in 2018 (0,65%). Dat meldt Bovag vandaag. 

Tot en met het derde kwartaal van 2019 lag de gemiddelde nettowinst op 0,36 procent, maar door de eindsprint qua verkoop van nieuwe (vooral elektrische) auto’s in het laatste kwartaal verbeterde het resultaat nog enigszins, schrijft Bovag. 

Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, benadrukt de grote invloed van fiscale maatregelen op het rendement: “De eindsprint qua registraties van nieuwe auto’s in het vierde kwartaal afgelopen jaar heeft de forse daling in de rest van het jaar niet weten te compenseren. De impact van emissietest WLTP op de bpm was daarvoor simpelweg te groot en onze branche is te zeer afhankelijk geworden van fiscaliteit. Dat zien we ook terug in te lage omloopsnelheden en te hoge voorraden. Dat is met de kennis van nu eens te meer een zorgelijke situatie, want liquiditeit is en was het grote thema voor autodealers. Vooral nú.”Bekijk hier de Livestream met Bert de Kroon over de coronacrisis.

Omloopsnelheid

Bovag meldt dat het totale aantal fte’s per vestiging met 6,7 procent toenam tot 17,1. In de werkplaats werd in het laatste kwartaal ook een eindsprint getrokken en kwam het aantal gefactureerde uren monteur afgelopen jaar op 1.318 uit, oftewel 21 uren minder dan een jaar eerder. De personele bezetting in de werkplaats is daarnaast toegenomen van 6,1 tot 6,4 FTE, maar de productiviteit daalde met 1,5 procentpunt tot 93,1 procent en de efficiency met 1 procentpunt tot 81,4 procent. De absorptieratio, oftewel de mate waarin aftersales de totale kosten van het bedrijf dekken, bleef nagenoeg stabiel op 75,1 procent. In het magazijn was sprake van een nagenoeg onveranderde omzet van ruim 970 duizend euro en een licht gedaald resultaat van 22 procent.

De omloopsnelheid bij de occasionverkoop daalde van 5,1 naar 4,3 en steeg het aantal stadagen met 14 tot 85. De voorraad gebruikte auto’s steeg van 43 naar 51 eenheden en de waarde daarvan nam 28,8 procent toe tot meer dan 717 duizend euro. Dat betekent dat er eind 2019 ruim 160 duizend euro meer kapitaalbeslag was dan een jaar eerder. Er werden 2 procent minder occasions verkocht per vestiging dan in 2018.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Dealerrendement in 2019 licht gedaald | Automotive Online

Dealerrendement in 2019 licht gedaald

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
In 2015 bedroeg de nettowinst 1,1 procent en sindsdien daalt het resultaat jaar op jaar. (Foto: Shutterstock)

Het gemiddelde dealerrendement is in 2019 uitgekomen op 0,58 procent. Dat is iets lager dan in 2018 (0,65%). Dat meldt Bovag vandaag. 

Tot en met het derde kwartaal van 2019 lag de gemiddelde nettowinst op 0,36 procent, maar door de eindsprint qua verkoop van nieuwe (vooral elektrische) auto’s in het laatste kwartaal verbeterde het resultaat nog enigszins, schrijft Bovag. 

Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, benadrukt de grote invloed van fiscale maatregelen op het rendement: “De eindsprint qua registraties van nieuwe auto’s in het vierde kwartaal afgelopen jaar heeft de forse daling in de rest van het jaar niet weten te compenseren. De impact van emissietest WLTP op de bpm was daarvoor simpelweg te groot en onze branche is te zeer afhankelijk geworden van fiscaliteit. Dat zien we ook terug in te lage omloopsnelheden en te hoge voorraden. Dat is met de kennis van nu eens te meer een zorgelijke situatie, want liquiditeit is en was het grote thema voor autodealers. Vooral nú.”Bekijk hier de Livestream met Bert de Kroon over de coronacrisis.

Omloopsnelheid

Bovag meldt dat het totale aantal fte’s per vestiging met 6,7 procent toenam tot 17,1. In de werkplaats werd in het laatste kwartaal ook een eindsprint getrokken en kwam het aantal gefactureerde uren monteur afgelopen jaar op 1.318 uit, oftewel 21 uren minder dan een jaar eerder. De personele bezetting in de werkplaats is daarnaast toegenomen van 6,1 tot 6,4 FTE, maar de productiviteit daalde met 1,5 procentpunt tot 93,1 procent en de efficiency met 1 procentpunt tot 81,4 procent. De absorptieratio, oftewel de mate waarin aftersales de totale kosten van het bedrijf dekken, bleef nagenoeg stabiel op 75,1 procent. In het magazijn was sprake van een nagenoeg onveranderde omzet van ruim 970 duizend euro en een licht gedaald resultaat van 22 procent.

De omloopsnelheid bij de occasionverkoop daalde van 5,1 naar 4,3 en steeg het aantal stadagen met 14 tot 85. De voorraad gebruikte auto’s steeg van 43 naar 51 eenheden en de waarde daarvan nam 28,8 procent toe tot meer dan 717 duizend euro. Dat betekent dat er eind 2019 ruim 160 duizend euro meer kapitaalbeslag was dan een jaar eerder. Er werden 2 procent minder occasions verkocht per vestiging dan in 2018.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.