Autonieuws | Daar is de Chinees

Autonieuws • Het heeft een tijdje geduurd, maar met de MG ZS van SAIC Motor krijgen de Chinese fabrikanten eindelijk voet aan de grond in Nederland. Met Van Mossel als retailpartner (2 saleslocaties) wil MG snel een vast gezicht worden in het Nederlandse autopark.
Redactie Redactie
• Laatste update:

Met hulp van 4% en inmiddels 8% bijtelling moeten de eerste duizenden EV’s (vanafprijs rond de dertigduizend) van het merk verkocht worden. Hoeveel toekomst heeft het merk in Nederland?

In de gedrukte versie van dit artikel stond abusievelijk een foto van de Kia Xceed, die vorig jaar november werd beoordeeld door ons panel.

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek

autonieuws vermeulen Wat spreekt in zijn voordeel?

De ZS rijdt comfortabel, is compleet uitgerust en heeft een relatief scherpe aanschafprijs.

Wat in zijn nadeel?

Het kleine accupakket, dat niet eens zo zuinig is en geen topprestatie levert. Wij kwamen er zo’n 212 kilometer ver mee.

Consumentenpotentieel

Een 6,5. Door zijn prijs zijn er best consumenten die het aandurven. Je krijgt voor dat geld best veel auto.

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

autonieuws harmsWat spreekt in zijn voordeel?­­­

Wij hebben één van de eerste MG’s in Nederland en hebben er dus al wat ervaring mee. De MG ZS EV is erg ruim, het interieur is netjes en luxe. Er zijn al 8 collega’s in een MG ZS EV gestapt.

Wat in zijn nadeel?­

De MG ZS EV heeft een 44,5 kWh accupakket en een actieradius van 263 kilometer, volgens de WLTP-testnorm. In vergelijking met de concurrentie is het accupakket aan de kleine kant, hoewel de prijs ook lager is. Er is nog geen app beschikbaar in ons land en de MG ZS EV slechts over 1-fase laden.

Leasepotentieel

Een 7,5­

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

autonieuws klarenWat zijn de sterke restwaardekanten?

Dat het een volledig elektrische auto is, betaalbaar en met positieve eerste ervaringen over het rijgedrag en de afwerking.

En wat de zwakke?

Met een praktijkverbruik van circa 20 kWh/100km is dat een stuk meer dan bijvoorbeeld een Model 3 met een praktijkverbruik van circa 16 kWh/100km. Dat beïnvloedt zowel de kosten als de range.

Restwaardepotentieel

Een 7. De nieuwprijs is gunstig, de actieradius is eigenlijk net te krap.

Hans den Hollander, Fleetmanager bij Cisco

autonieuws den hollanderWat spreekt in zijn voordeel?

Voor een lage prijs en bijtelling heeft de berijder een redelijk formaat suv. Voor veel zakelijke rijders is dit een interessante keuze, gezien de prima rijeigenschappen en complete uitrusting.

Wat in zijn nadeel?

De auto is geen praktische keuze voor veelrijders. En als je met de auto op vakantie wil, moet je rekening houden met frequente stops van minimaal een half uur. Daarnaast is een Chinees automerk misschien wennen.

Fleetpotentieel

Toch wel een 7,5, zeker voor EV-rijders.

Willem van den Brink, data specialist Mivar Group

autonieuws van den brinkWelke (nieuwe) technieken maken de MG ZS interessant?

De reacties op de initiële bouwkwaliteit zijn overwegend positief en de auto komt goed uit de crashtest.­ Er worden geen baanbrekende technieken toegepast, maar het lijkt een auto die degelijk in elkaar steekt, voor een schappelijke prijs.

Wat hadden jullie graag anders gezien?

Het batterijpakket is niet grensverleggend en er is geen app om de laadstatus uit te lezen of functies te activeren. Verder moet de praktijk uitwijzen hoe de beschikbaarheid van onderdelen is in geval van defect of schade.

­Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (en vergelijking tot vergelijkbare modellen)?

De inschatting is normaal gesproken deels gebaseerd op voorgaande of vergelijkbare modellen van een fabrikant. Die zijn er niet in dit geval. In de regel heeft een EV beduidend minder onderhoud nodig dan een auto met verbrandingsmotor.

We schatten de kosten voor regulier onderhoud in op 15 tot 20 euro per maand (48 maanden/ 30.000 km per jaar). Een garantietermijn van 5 jaar/150.000 op de auto en 8 jaar/150.000 op de accu nemen de zorg voor onverwachte kosten voorlopig weg.

Welk cijfer geven jullie voor de auto?

Een 7.Lees ook de analyse van marketingjournalist Erwin Wijman: De MG is er ook voor de krasse knar.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autonieuws | Daar is de Chinees | Automotive Online

Autonieuws | Daar is de Chinees

Autonieuws • Het heeft een tijdje geduurd, maar met de MG ZS van SAIC Motor krijgen de Chinese fabrikanten eindelijk voet aan de grond in Nederland. Met Van Mossel als retailpartner (2 saleslocaties) wil MG snel een vast gezicht worden in het Nederlandse autopark.
Redactie Redactie
• Laatste update:

Met hulp van 4% en inmiddels 8% bijtelling moeten de eerste duizenden EV’s (vanafprijs rond de dertigduizend) van het merk verkocht worden. Hoeveel toekomst heeft het merk in Nederland?

In de gedrukte versie van dit artikel stond abusievelijk een foto van de Kia Xceed, die vorig jaar november werd beoordeeld door ons panel.

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek

autonieuws vermeulen Wat spreekt in zijn voordeel?

De ZS rijdt comfortabel, is compleet uitgerust en heeft een relatief scherpe aanschafprijs.

Wat in zijn nadeel?

Het kleine accupakket, dat niet eens zo zuinig is en geen topprestatie levert. Wij kwamen er zo’n 212 kilometer ver mee.

Consumentenpotentieel

Een 6,5. Door zijn prijs zijn er best consumenten die het aandurven. Je krijgt voor dat geld best veel auto.

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

autonieuws harmsWat spreekt in zijn voordeel?­­­

Wij hebben één van de eerste MG’s in Nederland en hebben er dus al wat ervaring mee. De MG ZS EV is erg ruim, het interieur is netjes en luxe. Er zijn al 8 collega’s in een MG ZS EV gestapt.

Wat in zijn nadeel?­

De MG ZS EV heeft een 44,5 kWh accupakket en een actieradius van 263 kilometer, volgens de WLTP-testnorm. In vergelijking met de concurrentie is het accupakket aan de kleine kant, hoewel de prijs ook lager is. Er is nog geen app beschikbaar in ons land en de MG ZS EV slechts over 1-fase laden.

Leasepotentieel

Een 7,5­

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

autonieuws klarenWat zijn de sterke restwaardekanten?

Dat het een volledig elektrische auto is, betaalbaar en met positieve eerste ervaringen over het rijgedrag en de afwerking.

En wat de zwakke?

Met een praktijkverbruik van circa 20 kWh/100km is dat een stuk meer dan bijvoorbeeld een Model 3 met een praktijkverbruik van circa 16 kWh/100km. Dat beïnvloedt zowel de kosten als de range.

Restwaardepotentieel

Een 7. De nieuwprijs is gunstig, de actieradius is eigenlijk net te krap.

Hans den Hollander, Fleetmanager bij Cisco

autonieuws den hollanderWat spreekt in zijn voordeel?

Voor een lage prijs en bijtelling heeft de berijder een redelijk formaat suv. Voor veel zakelijke rijders is dit een interessante keuze, gezien de prima rijeigenschappen en complete uitrusting.

Wat in zijn nadeel?

De auto is geen praktische keuze voor veelrijders. En als je met de auto op vakantie wil, moet je rekening houden met frequente stops van minimaal een half uur. Daarnaast is een Chinees automerk misschien wennen.

Fleetpotentieel

Toch wel een 7,5, zeker voor EV-rijders.

Willem van den Brink, data specialist Mivar Group

autonieuws van den brinkWelke (nieuwe) technieken maken de MG ZS interessant?

De reacties op de initiële bouwkwaliteit zijn overwegend positief en de auto komt goed uit de crashtest.­ Er worden geen baanbrekende technieken toegepast, maar het lijkt een auto die degelijk in elkaar steekt, voor een schappelijke prijs.

Wat hadden jullie graag anders gezien?

Het batterijpakket is niet grensverleggend en er is geen app om de laadstatus uit te lezen of functies te activeren. Verder moet de praktijk uitwijzen hoe de beschikbaarheid van onderdelen is in geval van defect of schade.

­Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (en vergelijking tot vergelijkbare modellen)?

De inschatting is normaal gesproken deels gebaseerd op voorgaande of vergelijkbare modellen van een fabrikant. Die zijn er niet in dit geval. In de regel heeft een EV beduidend minder onderhoud nodig dan een auto met verbrandingsmotor.

We schatten de kosten voor regulier onderhoud in op 15 tot 20 euro per maand (48 maanden/ 30.000 km per jaar). Een garantietermijn van 5 jaar/150.000 op de auto en 8 jaar/150.000 op de accu nemen de zorg voor onverwachte kosten voorlopig weg.

Welk cijfer geven jullie voor de auto?

Een 7.Lees ook de analyse van marketingjournalist Erwin Wijman: De MG is er ook voor de krasse knar.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.