Jaar in Beeld Autonieuws | Tesla wint de race

Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek

autonieuws vermeulen

Wat is voor de Autoweekredactie dé auto van het jaar?

Toch de Tesla Model 3. De auto maakte in januari al indruk als Performance, en in de zomer deed hij dat weer als Long Range en Standard Range. Ook de Mazda CX-30 blijft ons bij. Het kleine Mazda weet toch grote indruk te maken in een felbevochten segment.

Welke nieuwe auto viel het meest tegen?

De Skoda Kamiq. Geen slechte auto, maar hij voegt absoluut niets meer toe aan de technisch gelijke Seat Arona en de VW T-Cross. De Volkswagen Groep moet goed kijken naar zijn suv-strategie. Nu is het teveel eenheidsworst. De PSA Groep weet technisch gelijke auto’s wel een eigen gezicht en karakter te geven.

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

autonieuws harms

En de MSN Leaseauto van het Jaar is?

Heel simpel: de Tesla Model 3.

Welke auto gaf je buikpijn?

Buikpijn krijgen wij niet zo vaak van auto’s, maar wel maken wij ons af en toe zorgen over de dienstverlening van de bedrijven die auto’s produceren dan wel verkopen. De kortetermijngedachte overheerst te vaak; er is weinig aandacht voor automobiliteitsdiensten voor zakelijk Nederland die waarde toevoegen. Lichte buikpijn, maar vooral sterke hoofdpijn krijgen wij van het Haagse fiscale ad-hocbeleid.

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

autonieuws klaren

Welke nieuwe auto van dit jaar gaat het qua toekomstige restwaarde het beste doen?

De Tesla Model 3. Ja, ook Autotelex weet van alle problemen met de Model S en dat de bouwkwaliteit nog niet op ‘Europees niveau’ is. Maar telkens weer blijkt hoe goed Tesla de belangrijkste aspecten van elektrisch rijden voor elkaar heeft: actieradius, opladen en verbruik. En zomaar Netflix via OTA; wie wil dat niet?

En wie gaat het heel moeilijk krijgen om zijn restwaarde op peil te houden?

Wie stapt er nog in een Alfa Romeo? Ook Jaguar heeft het moeilijk, met pech natuurlijk voor de I-Pace, die dit jaar amper meer wordt verkocht in Nederland.

Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco

autonieuws den hollanderWelke auto’s en/of merken zien we niet meer terug in jullie bestellijst van 2020?

Komend jaar worden er geen auto’s geschrapt, aangezien de uitstootlimiet niet wordt verlaagd gedurende de WLTPtransitie.

En welke ga je er zeker aan toevoegen?

Uitsluitend elektrische modellen. Ondanks de verdubbeling van de bijtelling zetten we de elektrificatie volop voort. We verruimen de leasebudgetten voor vol-elektrisch waardoor de rekensom ook met 8 procent bijtelling positief kan uitpakken. Ik kijk ook uit naar de Volkswagen ID3 en de Ford Mustang Mach-E.

Willem van den Brink, data specialist Mivar Group

autonieuws van den brink

Welk model heeft jullie in positieve zin het meest verrast?

Voertuigen met een elektrische aandrijflijn hebben beduidend minder onderhoud nodig dan voertuigen met een conventionele aandrijflijn met verbrandingsmotor. Tesla gaat nog een stap verder en stapte helemaal af van voorgeschreven onderhoudsbeurten.

Naar welke nieuwe auto gaat de onderhoudstrofee?

Naar de elektrische auto in het algemeen. In 2019 zijn er dusdanige aantallen ingezet, dat we de komende jaren gaan zien hoe het onderhoud- en reparatiebeeld er in werkelijkheid uit gaat zien.

En welke modellen blijven achter bij de huidige onderhoudsstandaarden?

We zien dat bij de populaire 14 procentleaseauto’s uit 2015 de reparatie- en onderhoudskosten bij met name de diesels toenemen. Het risico op dure reparaties aan de aandrij ijn, zoals koppeling, vliegwiel, turbo’s neemt toe.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Jaar in Beeld Autonieuws | Tesla wint de race | Automotive Online

Jaar in Beeld Autonieuws | Tesla wint de race

Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek

autonieuws vermeulen

Wat is voor de Autoweekredactie dé auto van het jaar?

Toch de Tesla Model 3. De auto maakte in januari al indruk als Performance, en in de zomer deed hij dat weer als Long Range en Standard Range. Ook de Mazda CX-30 blijft ons bij. Het kleine Mazda weet toch grote indruk te maken in een felbevochten segment.

Welke nieuwe auto viel het meest tegen?

De Skoda Kamiq. Geen slechte auto, maar hij voegt absoluut niets meer toe aan de technisch gelijke Seat Arona en de VW T-Cross. De Volkswagen Groep moet goed kijken naar zijn suv-strategie. Nu is het teveel eenheidsworst. De PSA Groep weet technisch gelijke auto’s wel een eigen gezicht en karakter te geven.

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

autonieuws harms

En de MSN Leaseauto van het Jaar is?

Heel simpel: de Tesla Model 3.

Welke auto gaf je buikpijn?

Buikpijn krijgen wij niet zo vaak van auto’s, maar wel maken wij ons af en toe zorgen over de dienstverlening van de bedrijven die auto’s produceren dan wel verkopen. De kortetermijngedachte overheerst te vaak; er is weinig aandacht voor automobiliteitsdiensten voor zakelijk Nederland die waarde toevoegen. Lichte buikpijn, maar vooral sterke hoofdpijn krijgen wij van het Haagse fiscale ad-hocbeleid.

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

autonieuws klaren

Welke nieuwe auto van dit jaar gaat het qua toekomstige restwaarde het beste doen?

De Tesla Model 3. Ja, ook Autotelex weet van alle problemen met de Model S en dat de bouwkwaliteit nog niet op ‘Europees niveau’ is. Maar telkens weer blijkt hoe goed Tesla de belangrijkste aspecten van elektrisch rijden voor elkaar heeft: actieradius, opladen en verbruik. En zomaar Netflix via OTA; wie wil dat niet?

En wie gaat het heel moeilijk krijgen om zijn restwaarde op peil te houden?

Wie stapt er nog in een Alfa Romeo? Ook Jaguar heeft het moeilijk, met pech natuurlijk voor de I-Pace, die dit jaar amper meer wordt verkocht in Nederland.

Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco

autonieuws den hollanderWelke auto’s en/of merken zien we niet meer terug in jullie bestellijst van 2020?

Komend jaar worden er geen auto’s geschrapt, aangezien de uitstootlimiet niet wordt verlaagd gedurende de WLTPtransitie.

En welke ga je er zeker aan toevoegen?

Uitsluitend elektrische modellen. Ondanks de verdubbeling van de bijtelling zetten we de elektrificatie volop voort. We verruimen de leasebudgetten voor vol-elektrisch waardoor de rekensom ook met 8 procent bijtelling positief kan uitpakken. Ik kijk ook uit naar de Volkswagen ID3 en de Ford Mustang Mach-E.

Willem van den Brink, data specialist Mivar Group

autonieuws van den brink

Welk model heeft jullie in positieve zin het meest verrast?

Voertuigen met een elektrische aandrijflijn hebben beduidend minder onderhoud nodig dan voertuigen met een conventionele aandrijflijn met verbrandingsmotor. Tesla gaat nog een stap verder en stapte helemaal af van voorgeschreven onderhoudsbeurten.

Naar welke nieuwe auto gaat de onderhoudstrofee?

Naar de elektrische auto in het algemeen. In 2019 zijn er dusdanige aantallen ingezet, dat we de komende jaren gaan zien hoe het onderhoud- en reparatiebeeld er in werkelijkheid uit gaat zien.

En welke modellen blijven achter bij de huidige onderhoudsstandaarden?

We zien dat bij de populaire 14 procentleaseauto’s uit 2015 de reparatie- en onderhoudskosten bij met name de diesels toenemen. Het risico op dure reparaties aan de aandrij ijn, zoals koppeling, vliegwiel, turbo’s neemt toe.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.