Fabrikanten zetten alles op alles om miljardenboetes te ontlopen

Kennisbank | Europese CO2-norm raakt ook dealerbedrijf

Kennisbank • Om de boetes voor het overschrijden van de CO₂-normen te ontlopen, zetten autofabrikanten massaal in op elektrische auto’s, hybrides en plug-ins. Een rondgang op autosalon IAA leerde dat ze daarbij ook veel verwachten van hun dealernetwerk.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt (Beeld: Door Gerrit)

Vanaf komend jaar wordt de uitstootnorm aangescherpt naar maximaal 95 gram CO2 per kilometer. En ondanks diverse uitzonderingen dreigt hierdoor voor fabrikanten een miljardenboete. Om de landing iets te verzachten – onder druk van onder meer Duitsland – wordt 2020 een overgangsjaar. Hierin moeten fabrikanten wél voldoen aan de 95 gram-regel, maar dan alleen voor de 95 procent van de in 2020 verkochte voertuigen met de laagste CO2-uitstoot. Vanaf 2021 geldt de 95-gram-norm voor het totaal aan geregistreerde nieuwe auto’s. De boete voor elke gram dat de norm overschreden wordt, is 95 euro.

In de praktijk is het sommetje ingewikkelder: iedere fabrikant een eigen CO2-target, die is gebaseerd op de gemiddelde uitstoot in het verleden. Het totale gemiddelde hiervan komt uit op 95 gram CO2 per kilometer. Daarnaast zijn er ook nog allerlei uitzonderingen, bijvoorbeeld voor kleinere fabrikanten, en kunnen fabrikanten samen optrekken om de uitstootnorm te halen (‘poolen’) en krijgen ze supercredits per verkochte EV. De verkoop van één grote EV compenseert voor vele grammen overschrijding bij kleinere modellen.

De cijfers

116

Banen schrapt Voestalpine Automotive Components Bunschoten, toeleverancier van aluminium en stalen carrosseriedelen. Bij het bedrijf werken een kleine duizend mensen. Evenals veel andere toeleveranciers heeft het bedrijf last van de kwakkelende autoverkoop.

0,6 %

Bedraagt het gemiddelde dealerrendement in de eerste helft van 2019. Per dealervestiging werd 37 duizend euro verdiend, tegen 68 duizend vorig jaar. Zo blijkt uit de Bovag Branchebarometer. 

121,4 miljard

Kilometers legden personenauto’ s in ons land in 2018 in totaal af. Auto’s op naam van een bedrijf zijn goed voor 22 % van het totaal aantal kilometers en legden 26,1 miljard kilometer af; 4,0 procent meer dan in 2017

Bij de Volkswagen Group hebben ze veel vertrouwen in een snelle en voorspoedige groei van de EV-verkoop, zo was te zien tijdens de autoshow IAA in Frankfurt, waar de fabrikant groot uitpakte rond dit thema. Bij importeur Pon denken ze dat het halen van de CO2-normen in Nederland geen probleem wordt. Mede door het grote aantal bestellingen voor de ID.3, denkt de importeur ver onder de 90 gram gemiddeld uit te komen.

Pijnpunt

Ook bij Toyota zijn er weinig zorgen. Het merk zit al jaren het dichtst op de norm, vooral dankzij de hybride technologie. Toch kan in Nederland het gebrek aan beschikbare EV’s wel een pijnpunt worden voor het merk. Hyundai en Kia verwachten volgend jaar dankzij de inzet van de elektrische Kona’s en Niro’s de norm te gaan halen.

Hyundai en Kia verwachten met de elektrische Kona en Niro de norm te gaan halen

Bij FCA sorteren ze voor op een overschrijding: de fabrikant tackelde dit probleem door – naar verluidt – voor meer dan 200 miljoen euro per jaar supercredits te kopen van Tesla. Bij PSA-dochter Opel wordt het halen van de norm, ondanks de Ampera-e en de komst van de e-Corsa aan, een uitdagende aangelegenheid, vertelde managing director sales, marketing & aftersales Xavier Duchemin. Maar EV’s zijn niet het enige antwoord. “De nieuwe Astra – een ander belangrijk model voor ons – is verkrijgbaar met efficiëntere motoren. Waaronder een diesel die 90 gram uitstoot, een reductie van 21 procent ten opzichte van nu.”

schermafbeelding 2019 10 08 om 13.32.30

 

Grote fabrikanten zullen een deel van de druk om de CO2-normen te halen, bij de dealers leggen. PSA is momenteel hard bezig om zijn voorraden ‘onzuinige’ auto’s af te bouwen. De dealers staan momenteel vol met auto’s waar de fabrikant dit jaar nog vanaf wil. Maar ook is de vraag hoe fabrikanten hun productiecapaciteit gaan verdelen. Zeker in Nederland, dat binnen Europa een relatief EV-vriendelijk fiscaal regime kent. Gaat Opel bijvoorbeeld extreem veel e-Corsa’s naar Nederland sturen en minder reguliere, waar waarschijnlijk ook een grote vraag naar gaat zijn? “We oefenen momenteel op alle stakeholders maximale druk uit om de doelstelling te behalen”, reageert Duchemin. “We zullen ze daarbij ook ondersteunen, bijvoorbeeld met laadinfrastructuur en aantrekkelijke bonussen.”

Handen ineen

BMW stevent bij ongewijzigd beleid af op een miljardenboete. In Nederland hebben dealers en importeur de handen al ineengeslagen, zegt Stefanie Wurst, de managing director BMW Nederland. “Samen met de dealers hebben we afgesproken extra aandacht te geven aan de verkoop van plug-in hybrides en volledig elektrische modellen. Met de reeks aan (plug-in) hybrides de e-Mini, en zuinigere motoren in de 1- en 3-serie denken wij samen met de dealers in Nederland al een grote stap te kunnen maken.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Kennisbank | Europese CO2-norm raakt ook dealerbedrijf | Automotive Online
Fabrikanten zetten alles op alles om miljardenboetes te ontlopen

Kennisbank | Europese CO2-norm raakt ook dealerbedrijf

Kennisbank • Om de boetes voor het overschrijden van de CO₂-normen te ontlopen, zetten autofabrikanten massaal in op elektrische auto’s, hybrides en plug-ins. Een rondgang op autosalon IAA leerde dat ze daarbij ook veel verwachten van hun dealernetwerk.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt (Beeld: Door Gerrit)

Vanaf komend jaar wordt de uitstootnorm aangescherpt naar maximaal 95 gram CO2 per kilometer. En ondanks diverse uitzonderingen dreigt hierdoor voor fabrikanten een miljardenboete. Om de landing iets te verzachten – onder druk van onder meer Duitsland – wordt 2020 een overgangsjaar. Hierin moeten fabrikanten wél voldoen aan de 95 gram-regel, maar dan alleen voor de 95 procent van de in 2020 verkochte voertuigen met de laagste CO2-uitstoot. Vanaf 2021 geldt de 95-gram-norm voor het totaal aan geregistreerde nieuwe auto’s. De boete voor elke gram dat de norm overschreden wordt, is 95 euro.

In de praktijk is het sommetje ingewikkelder: iedere fabrikant een eigen CO2-target, die is gebaseerd op de gemiddelde uitstoot in het verleden. Het totale gemiddelde hiervan komt uit op 95 gram CO2 per kilometer. Daarnaast zijn er ook nog allerlei uitzonderingen, bijvoorbeeld voor kleinere fabrikanten, en kunnen fabrikanten samen optrekken om de uitstootnorm te halen (‘poolen’) en krijgen ze supercredits per verkochte EV. De verkoop van één grote EV compenseert voor vele grammen overschrijding bij kleinere modellen.

De cijfers

116

Banen schrapt Voestalpine Automotive Components Bunschoten, toeleverancier van aluminium en stalen carrosseriedelen. Bij het bedrijf werken een kleine duizend mensen. Evenals veel andere toeleveranciers heeft het bedrijf last van de kwakkelende autoverkoop.

0,6 %

Bedraagt het gemiddelde dealerrendement in de eerste helft van 2019. Per dealervestiging werd 37 duizend euro verdiend, tegen 68 duizend vorig jaar. Zo blijkt uit de Bovag Branchebarometer. 

121,4 miljard

Kilometers legden personenauto’ s in ons land in 2018 in totaal af. Auto’s op naam van een bedrijf zijn goed voor 22 % van het totaal aantal kilometers en legden 26,1 miljard kilometer af; 4,0 procent meer dan in 2017

Bij de Volkswagen Group hebben ze veel vertrouwen in een snelle en voorspoedige groei van de EV-verkoop, zo was te zien tijdens de autoshow IAA in Frankfurt, waar de fabrikant groot uitpakte rond dit thema. Bij importeur Pon denken ze dat het halen van de CO2-normen in Nederland geen probleem wordt. Mede door het grote aantal bestellingen voor de ID.3, denkt de importeur ver onder de 90 gram gemiddeld uit te komen.

Pijnpunt

Ook bij Toyota zijn er weinig zorgen. Het merk zit al jaren het dichtst op de norm, vooral dankzij de hybride technologie. Toch kan in Nederland het gebrek aan beschikbare EV’s wel een pijnpunt worden voor het merk. Hyundai en Kia verwachten volgend jaar dankzij de inzet van de elektrische Kona’s en Niro’s de norm te gaan halen.

Hyundai en Kia verwachten met de elektrische Kona en Niro de norm te gaan halen

Bij FCA sorteren ze voor op een overschrijding: de fabrikant tackelde dit probleem door – naar verluidt – voor meer dan 200 miljoen euro per jaar supercredits te kopen van Tesla. Bij PSA-dochter Opel wordt het halen van de norm, ondanks de Ampera-e en de komst van de e-Corsa aan, een uitdagende aangelegenheid, vertelde managing director sales, marketing & aftersales Xavier Duchemin. Maar EV’s zijn niet het enige antwoord. “De nieuwe Astra – een ander belangrijk model voor ons – is verkrijgbaar met efficiëntere motoren. Waaronder een diesel die 90 gram uitstoot, een reductie van 21 procent ten opzichte van nu.”

schermafbeelding 2019 10 08 om 13.32.30

 

Grote fabrikanten zullen een deel van de druk om de CO2-normen te halen, bij de dealers leggen. PSA is momenteel hard bezig om zijn voorraden ‘onzuinige’ auto’s af te bouwen. De dealers staan momenteel vol met auto’s waar de fabrikant dit jaar nog vanaf wil. Maar ook is de vraag hoe fabrikanten hun productiecapaciteit gaan verdelen. Zeker in Nederland, dat binnen Europa een relatief EV-vriendelijk fiscaal regime kent. Gaat Opel bijvoorbeeld extreem veel e-Corsa’s naar Nederland sturen en minder reguliere, waar waarschijnlijk ook een grote vraag naar gaat zijn? “We oefenen momenteel op alle stakeholders maximale druk uit om de doelstelling te behalen”, reageert Duchemin. “We zullen ze daarbij ook ondersteunen, bijvoorbeeld met laadinfrastructuur en aantrekkelijke bonussen.”

Handen ineen

BMW stevent bij ongewijzigd beleid af op een miljardenboete. In Nederland hebben dealers en importeur de handen al ineengeslagen, zegt Stefanie Wurst, de managing director BMW Nederland. “Samen met de dealers hebben we afgesproken extra aandacht te geven aan de verkoop van plug-in hybrides en volledig elektrische modellen. Met de reeks aan (plug-in) hybrides de e-Mini, en zuinigere motoren in de 1- en 3-serie denken wij samen met de dealers in Nederland al een grote stap te kunnen maken.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.