‘VW Group gaat meer onderscheid aanbrengen tussen Seat en Skoda’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Het evenwicht tussen de merken Seat, Skoda en VW gaat verschuiven (foto: Shutterstock)

Volkswagen Group wil de verschillen tussen de merken Volkswagen, Skoda en Seat vergroten. Seat krijgt een hogere positionering en Skoda wordt ingezet als concurrent in de categorie budgetmerken. “We willen onze merkidentiteit duidelijker afbakenen”, zegt Michael Jost in een interview met het Duitse website Automobilwoche. Jost is chef strategie van Volkswagen Group.

“Seat kan meer emotie in de auto’s brengen, zoals wordt geïllustreerd door de Cupra-modellen”, zegt Jost. “Skoda zou de Oost-Europese markten intensiever kunnen bedienen, net als klanten die vooral zoeken naar functionaliteit.” Skoda zou luxe opties zoals de luxe alcantara dakbekleding laten vallen. VW Group heeft de laatste jaren in Oost-Europa marktaandeel verloren aan Hyundai, Kia en Dacia.

De nieuwe merkstrategie kan betekenen dat Seat ook duurder wordt. Volgens Automobilwoche kan Seat zelfs een concurrent worden van Alfa Romeo, een wens van voormalig VW-voorzitter Ferdinand Piech, die in augustus overleed.

Het merk Volkswagen blijft de kern van het concern. De veranderingen zijn echter minimaal, het gaat er vooral om dat de line-up niet botst met de andere merken. “We kijken heel goed naar mogelijke overlappingen in de productportfolio’s van alle merken. We zullen bijvoorbeeld geen Tiguan Coupé op de Europese markt lanceren”, zegt Jost. Volkswagen zet op het moment in op elektrische automobiliteit.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘VW Group gaat meer onderscheid aanbrengen tussen Seat en Skoda’ | Automotive Online

‘VW Group gaat meer onderscheid aanbrengen tussen Seat en Skoda’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Het evenwicht tussen de merken Seat, Skoda en VW gaat verschuiven (foto: Shutterstock)

Volkswagen Group wil de verschillen tussen de merken Volkswagen, Skoda en Seat vergroten. Seat krijgt een hogere positionering en Skoda wordt ingezet als concurrent in de categorie budgetmerken. “We willen onze merkidentiteit duidelijker afbakenen”, zegt Michael Jost in een interview met het Duitse website Automobilwoche. Jost is chef strategie van Volkswagen Group.

“Seat kan meer emotie in de auto’s brengen, zoals wordt geïllustreerd door de Cupra-modellen”, zegt Jost. “Skoda zou de Oost-Europese markten intensiever kunnen bedienen, net als klanten die vooral zoeken naar functionaliteit.” Skoda zou luxe opties zoals de luxe alcantara dakbekleding laten vallen. VW Group heeft de laatste jaren in Oost-Europa marktaandeel verloren aan Hyundai, Kia en Dacia.

De nieuwe merkstrategie kan betekenen dat Seat ook duurder wordt. Volgens Automobilwoche kan Seat zelfs een concurrent worden van Alfa Romeo, een wens van voormalig VW-voorzitter Ferdinand Piech, die in augustus overleed.

Het merk Volkswagen blijft de kern van het concern. De veranderingen zijn echter minimaal, het gaat er vooral om dat de line-up niet botst met de andere merken. “We kijken heel goed naar mogelijke overlappingen in de productportfolio’s van alle merken. We zullen bijvoorbeeld geen Tiguan Coupé op de Europese markt lanceren”, zegt Jost. Volkswagen zet op het moment in op elektrische automobiliteit.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.