Bovag: dealerrendement daalt, omzet stijgt
Het rendement voor de gemiddelde autodealer in ons land is tot en met het derde kwartaal van dit jaar gedaald naar 0,75 procent. Over dezelfde periode vorig jaar was dat nog 0,78 procent. De omzet ten opzichte van de eerste negen maanden van 2017 steeg daarentegen met 7,1 procent. Dat blijkt uit de Bovag Branche Barometer tot en met Q3 van 2018. Deze omzetgroei resulteerde in een winst die slechts met 2.200 euro toenam (een plus van 3,4 procent).
De omzet uit de verkoop van nieuwe auto’s en occasions steeg met 7,5 en 4,1 procent. Een gemiddelde dealer verkocht 7,1 procent meer nieuwe auto’s, terwijl de totale markt ruim 11 procent pluste in die periode. Dat verschil heeft volgens Bovag vooral te maken met voorraadvorming door WLTP en leveringen voor private lease via andere kanalen dan de autodealer. Volgens de barometer wordt de variabele marge steeds dominanter, aangezien de bonus per verkochte nieuwe auto tot en met het derde kwartaal bijna 22 procent hoger is dan een jaar eerder en steeg tot 1.174 euro per auto.
Zowel in de werkplaats als in het magazijn nam de omzet en winst met enkele procent toe. De absorptieratio daalde van 75,7 procent vorig jaar tot 74,6 procent dit jaar. De prognoses voor het aantal gefactureerde uren per monteur bedraagt dit jaar 1.253: dat is 7 uur meer dan een jaar eerder.
Broodnodig
Bert de Kroon, voorzitter Bovag Autodealer, maakt zich zorgen over het gebrek aan broodnodige efficiency bij dealerbedrijven. “De barometer is op basis van gemiddelden, maar ik constateer onder onze leden dat de verschillen tussen de best en minder presterende vestigingen toenemen”, aldus De Kroon.