Kia e-Niro verkeerd getest: actieradius blijkt 30 kilometer kleiner

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
De e-Niro werd te lang getest in de 'stad-modus'. (Foto: Kia Motors Europe)

De Kia e-Niro met een 64 kWh-batterij en de versie met een 39,2 kWh-batterij hebben in werkelijkheid een kleinere actieradius dan tot nu toe werd gecommuniceerd door Kia Motors Europe. De twee varianten hebben geen actieradius van respectievelijk 485 en 312 kilometer maar van 455 en 289 kilometer. Dat meldt de Nederlandse importeur.

Te lang in de stad

Er is volgens Kia iets misgegaan bij de toezichthoudende instantie die de modellen aan de nieuwe WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) onderwierp. “Voor de nieuwe e-Niro heeft de toezichthoudende instantie per abuis een incorrecte testmethode voor de actieradius voorgeschreven en de resultaten daarvan goedgekeurd. De e-Niro is te lang op de stadscyclus getest, met lagere snelheden en minder energieverbruik. Hierdoor was de berekende actieradius in de volledig elektrische modus te groot. Dit kwam aan het licht bij homologatiewerkzaamheden van Kia voor een ander nieuw elektrisch model”, schrijft de importeur in een mededeling.De WLTP bezorgt niet alleen Kia problemen.

Berekend volgens de correcte WLTP-test zou de gecombineerde actieradius van de Kia e-Niro met 64 kWh-batterij uitkomen op 455 kilometer in plaats van 485 kilometer en die van de versie met 39,2 kWh-batterij op 289 kilometer in plaats van 312 kilometer. Kia neemt contact op met klanten die een e-Niro hebben besteld om het verschil in actieradius toe te lichten. Indien gewenst kan de bestelling kosteloos worden geannuleerd, schrijft de importeur.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Kia e-Niro verkeerd getest: actieradius blijkt 30 kilometer kleiner | Automotive Online

Kia e-Niro verkeerd getest: actieradius blijkt 30 kilometer kleiner

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
De e-Niro werd te lang getest in de 'stad-modus'. (Foto: Kia Motors Europe)

De Kia e-Niro met een 64 kWh-batterij en de versie met een 39,2 kWh-batterij hebben in werkelijkheid een kleinere actieradius dan tot nu toe werd gecommuniceerd door Kia Motors Europe. De twee varianten hebben geen actieradius van respectievelijk 485 en 312 kilometer maar van 455 en 289 kilometer. Dat meldt de Nederlandse importeur.

Te lang in de stad

Er is volgens Kia iets misgegaan bij de toezichthoudende instantie die de modellen aan de nieuwe WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) onderwierp. “Voor de nieuwe e-Niro heeft de toezichthoudende instantie per abuis een incorrecte testmethode voor de actieradius voorgeschreven en de resultaten daarvan goedgekeurd. De e-Niro is te lang op de stadscyclus getest, met lagere snelheden en minder energieverbruik. Hierdoor was de berekende actieradius in de volledig elektrische modus te groot. Dit kwam aan het licht bij homologatiewerkzaamheden van Kia voor een ander nieuw elektrisch model”, schrijft de importeur in een mededeling.De WLTP bezorgt niet alleen Kia problemen.

Berekend volgens de correcte WLTP-test zou de gecombineerde actieradius van de Kia e-Niro met 64 kWh-batterij uitkomen op 455 kilometer in plaats van 485 kilometer en die van de versie met 39,2 kWh-batterij op 289 kilometer in plaats van 312 kilometer. Kia neemt contact op met klanten die een e-Niro hebben besteld om het verschil in actieradius toe te lichten. Indien gewenst kan de bestelling kosteloos worden geannuleerd, schrijft de importeur.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.