Onder de loep | Nieuwe kleren voor keizer Niro
De grootste Kia gaat na acht maanden ruim aan kop als het gaat om nieuwe registraties. Het is de totale onzekerheid die er (in de hele markt) heerst over afleveringen, waardoor weinig Kia-dealers erop durven te hopen dat Kia dit jaar wél de grootste wordt. Alles staat of valt met de mate waarin andere merken nog gas gaan geven en hoe graag Volkswagen zijn koppositie wil verdedigen.
Het Nederlandse wagenpark telt maar liefst 51 duizend Kia Niro’s, waarvan 18 duizend EV’s. Daarmee is de auto zonder meer de populairste nieuwkomer van het laatste decennium. En zoals wel vaker het geval bij opvolgers van nieuwkomers: er is sprake van (heel voorzichtige) evolutie en zeker niet van revolutie. ls het gaat om de looks, dan brengt deze auto geen enkele emotie te weeg. De nieuwe Niro ziet er vertrouwd uit en zal zonder meer weer een breed publiek aanspreken.
Beschikbaarheid
Met gemiddeld tienduizend registraties in de afgelopen drie jaar, zijn de verwachtingen ook bij het nieuwe model weer hoog gespannen. Maar zomaar weer die aantallen halen, zal nog niet meevallen. De orderintake is vooralsnog prima, melden dealers aan Automotive. Maar alles draait om ‘allocatie’. Hoeveel Niro’s weet de importeur naar Nederland te halen? Mede dankzij het ontbreken van echt grote supplychain-problemen wist Kia de afgelopen twee jaar zijn groei te versnellen. Maar helemaal gerust dat de Niro in de gewenste aantallen naar Nederland komt, zijn de dealers niet.
Overigens is bijna iedereen het er wel over eens dat het marktaandeel van de Niro wat gaat teruglopen. Veertig procent van de verkoop betreft de elektrische uitvoering. De Niro was een van de absolute leasefavorieten. Maar met de hogere bijtelling, extreem veel zwaardere competitie (de Niro had het rijk lang min of meer alleen) en het gebruik van ‘verouderde’ techniek, ligt het voor de hand dat Kia terrein gaat inleveren in dit deel van de markt. De EV6 staat wel op het nieuwe e-platform van de fabrikant, de Niro niet. Wat niet wegneemt dat zowel range als laadsnelheid prima op orde is.
Marco Gorter, coördinator tests Autoweek
Kia was er in dit segment vroeg bij en de eerste e-Niro heeft het bijzonder goed gedaan. Voor niet al teveel geld had en heb je een elektrische cross-over met hele redelijke prestaties en actieradius. Inmiddels is het fiscale klimaat een stuk minder gunstig en het aanbod
van andere fabrikanten groeit exponentieel.
Oordeel • 7
Franco Vosse, Directeur Rebel Lease
Het is goed afgewerkte erg ruime suv met een herkenbare Aziatische ‘touch’. De auto heeft een solide weglegging en is ook voor de passagiers erg ruim. Ook handig: de usb-c aansluitingen in de stoelzittingen. De auto is wel minder sexy dan grote broer EV6. Het dashboard is weinig inspirerend wel functioneel. Kortom, een goede, degelijke EV met voldoende range en een goede prijs. Kandidaat voor elke leaserijder- en maatschappij.
Oordeel • 7,3
Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex
Dankzij sterk prijsbeleid en nagenoeg gelijke prijzen ten opzichte van het vorige model blijft de concurrentiepositie goed. Ook de klanttevredenheid van de Niro is erg goed, dankzij de actieradius en 7 jaar garantie. Opvallend: die garantie geldt ook voor de accu, dat is bij andere merken juist vaak acht jaar of 160 duizend kilometer. Dat de nieuwe Niro niet op het nieuwe platform staat is vooral een theoretisch probleem, want er zijn nog nauwelijks plaatsen om met 800v te laden.
Oordeel • 8,5
Fer Derwort, Eigenaar FDW Fleetmanagement
Fleetowners zullen vooral de EV-versie interessant vinden. Opvallend: Kia voerde geen prijsverhogingen door. Ook is er een voorsprong met de 7 jaar services voor updates van connected-services. Dat is beter en duidelijker dan merken. De uitrusting is completer dan de vorige Niro. Handig is ook de vehicle to device-mogelijkheid, waarbij je vermogen
uit de auto kunt halen. Dit lijkt de start voor vehicle to grid, wat de toekomst heeft.
Oordeel • 8
Erwin Zoet, CTO A2SP/ Mivar Group
Ten opzichte van het vorige model heeft de batterij een verhoogde beveiliging en efficiëntie, mede dankzij temperatuuroptimalisatie. Interessant: het EV-model kan door i-pedal en smart regeneratieve braking worden bestuurd. De bestuurder kan hier zelf de configuratie van bepalen. De vraag is of de beoogde range gehaald wordt. Een zwaarder accupakket zou wenselijk zijn. Dankzij slimme technische zaken en de looks zijn we positief.
Oordeel • 8,5