Opel trekt zich terug uit joint ventures met Nederlandse dealers

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Opel investeerde onder meer in de Van Kouwen-vestiging in Amsterdam Zuid-Oost. (Foto: Van Kouwen)

Opel Nederland trekt zich terug uit de vier Nederlandse joint ventures. Dat bevestigt de importeur aan Automotive. Zes jaar geleden nam Opel een belang in vier nieuw te bouwen dealervestigingen, allemaal op strategische locaties waar forse investeringen gedaan moesten worden. De importeur sloot joint ventures met Van Kouwen, Orange Motors, Stam Opel (nu Henri & Herman) en Kamp Twente. Over de aandeelverhoudingen en geïnvesteerde bedragen zijn door de betrokken partijen nooit uitspraken gedaan. 

Overeenstemming

Opel zegt in een reactie dat “de gehanteerde aanpak met betrekking tot JV’s past niet in de door Groupe PSA gekozen strategische richting”. Opel was in Nederland niet de enige importeur met belangen in dealerbedrijven, Pon Holdings heeft in meerdere dealerbedrijven een belang, over het algemeen van dertig procent. Lees hier een interview met Jacques van Gorp, dga van Orange Motors: ‘één merk in één regio volstaat’.

Inmiddels is met alle betrokken dealers overeenstemming bereikt, laten de dealers weten. In de komende periode gaan de aandelen weer over naar de betrokken dealers. De partijen doen geen uitspraken over de koopsommen. 

Ook in de rest van de Europa doet Opel zijn belangen in joint ventures van de hand. Om hoeveel samenwerkingen het gaat, meldt Opel niet. Vooral in het Verenigd Koninkrijk kwamen veel joint ventures voor. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Ardris Megelink

    BMW verkocht vorige maand zijn 58 eigen salespunten in Duitsland. In Nederland gaat dat nu plaatsvinden met Opel zoals uit het bericht blijkt.
    Ik voorspel dat autofabrikanten al hun eigen salespunten op niet strategische plaatsen gaan verkopen.
    Zou de toekomstige manier van verkopen a la Coolblue en Bol bij elektrische auto’s daar iets mee te maken hebben of de toekomstige zelfstandig rijdende autovloot die je op basis van een kilometervergoeding gebruikt? Ik dacht het wel. Graag jullie mening

Opel trekt zich terug uit joint ventures met Nederlandse dealers | Automotive Online

Opel trekt zich terug uit joint ventures met Nederlandse dealers

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Opel investeerde onder meer in de Van Kouwen-vestiging in Amsterdam Zuid-Oost. (Foto: Van Kouwen)

Opel Nederland trekt zich terug uit de vier Nederlandse joint ventures. Dat bevestigt de importeur aan Automotive. Zes jaar geleden nam Opel een belang in vier nieuw te bouwen dealervestigingen, allemaal op strategische locaties waar forse investeringen gedaan moesten worden. De importeur sloot joint ventures met Van Kouwen, Orange Motors, Stam Opel (nu Henri & Herman) en Kamp Twente. Over de aandeelverhoudingen en geïnvesteerde bedragen zijn door de betrokken partijen nooit uitspraken gedaan. 

Overeenstemming

Opel zegt in een reactie dat “de gehanteerde aanpak met betrekking tot JV’s past niet in de door Groupe PSA gekozen strategische richting”. Opel was in Nederland niet de enige importeur met belangen in dealerbedrijven, Pon Holdings heeft in meerdere dealerbedrijven een belang, over het algemeen van dertig procent. Lees hier een interview met Jacques van Gorp, dga van Orange Motors: ‘één merk in één regio volstaat’.

Inmiddels is met alle betrokken dealers overeenstemming bereikt, laten de dealers weten. In de komende periode gaan de aandelen weer over naar de betrokken dealers. De partijen doen geen uitspraken over de koopsommen. 

Ook in de rest van de Europa doet Opel zijn belangen in joint ventures van de hand. Om hoeveel samenwerkingen het gaat, meldt Opel niet. Vooral in het Verenigd Koninkrijk kwamen veel joint ventures voor. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Ardris Megelink

    BMW verkocht vorige maand zijn 58 eigen salespunten in Duitsland. In Nederland gaat dat nu plaatsvinden met Opel zoals uit het bericht blijkt.
    Ik voorspel dat autofabrikanten al hun eigen salespunten op niet strategische plaatsen gaan verkopen.
    Zou de toekomstige manier van verkopen a la Coolblue en Bol bij elektrische auto’s daar iets mee te maken hebben of de toekomstige zelfstandig rijdende autovloot die je op basis van een kilometervergoeding gebruikt? Ik dacht het wel. Graag jullie mening