Jato: Teruggerekende CO2-uitstoot van WLTP-auto’s 6% hoger

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Sinds september vorig jaar worden nieuwe auto’s WLTP-getest. De WLTP-waarden worden via een omrekentool teruggerekend naar NEDC-waarden. De stijging van zes procent betreft dus de van WLTP naar NEDC teruggerekende CO2. De werkelijke CO2-uitstoot ligt naar verwachting nog veel hoger.

Het gemiddelde van zes procent is het rekenkundige gemiddelde op basis van de eerste 25 modellen (234 varianten) die WLTP-getest zijn. Volgens Jato wordt in de loop van dit jaar duidelijk hoeveel de daadwerkelijke afwijking is.

Lees in ons Jaar in Beeld 2017-artikel hoe dealers inspelen op de WLTP. 

“De zes procent is niet volume gewogen en is niet per se representatief voor wat gaat komen. Het is het feitelijk gemiddelde van de eerste 25 auto’s die we konden vergelijken”, zegt Maarten Palthe van Jato. Ook na terugrekening werden modellen van onder meer Peugeot en BMW fors duurder.

Snel in gesprek met Snel

De Telegraaf kopte vanochtend dat een stijging van zes procent zou betekenen dat de prijzen van auto’s met honderden tot duizenden euro’s omhoog gaan want nu zijn er van de meeste modellen nog NEDC-varianten beschikbaar. Voor de RAI Vereniging zijn de Jato-uitkomsten reden om nogmaals het ministerie van Financiën te verzoeken snel met nieuwe bpm-tabellen te komen. “Momenteel zijn wij in overleg met het ministerie van Financiën over een soepele overgang naar WLTP in de bpm. In lijn met de wens van de Tweede Kamer willen wij een budget neutrale overgang”, meldde Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging december vorig jaar aan Automotive. “Per saldo mag de automobilist niet meer belasting gaan betalen door deze technische aanpassing van Europese regelgeving.” 

De WLTP beïnvloedt ook de restwaardekeuzes van leasemaatschappijen.

Vanaf 1 september 2018 zijn alle nieuw geproduceerde auto’s in Nederland WLTP-gekeurd. “Wij willen daarom dat de overgang naar de nieuwe bpm-tabellen op 1 januari 2019 plaatsvindt. Als we langer met de overgang wachten kan het inderdaad zo zijn dat de berekende bpm onder de zogenaamde NEDC 2.0 waarde (de vanuit de WLTP teruggerekende NEDC-waarde, red) gemiddeld hoger uitvalt. Binnenkort verwachten hierover met staatssecretaris Menno Snel concrete afspraken te maken.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Jato: Teruggerekende CO2-uitstoot van WLTP-auto’s 6% hoger | Automotive Online

Jato: Teruggerekende CO2-uitstoot van WLTP-auto’s 6% hoger

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Sinds september vorig jaar worden nieuwe auto’s WLTP-getest. De WLTP-waarden worden via een omrekentool teruggerekend naar NEDC-waarden. De stijging van zes procent betreft dus de van WLTP naar NEDC teruggerekende CO2. De werkelijke CO2-uitstoot ligt naar verwachting nog veel hoger.

Het gemiddelde van zes procent is het rekenkundige gemiddelde op basis van de eerste 25 modellen (234 varianten) die WLTP-getest zijn. Volgens Jato wordt in de loop van dit jaar duidelijk hoeveel de daadwerkelijke afwijking is.

Lees in ons Jaar in Beeld 2017-artikel hoe dealers inspelen op de WLTP. 

“De zes procent is niet volume gewogen en is niet per se representatief voor wat gaat komen. Het is het feitelijk gemiddelde van de eerste 25 auto’s die we konden vergelijken”, zegt Maarten Palthe van Jato. Ook na terugrekening werden modellen van onder meer Peugeot en BMW fors duurder.

Snel in gesprek met Snel

De Telegraaf kopte vanochtend dat een stijging van zes procent zou betekenen dat de prijzen van auto’s met honderden tot duizenden euro’s omhoog gaan want nu zijn er van de meeste modellen nog NEDC-varianten beschikbaar. Voor de RAI Vereniging zijn de Jato-uitkomsten reden om nogmaals het ministerie van Financiën te verzoeken snel met nieuwe bpm-tabellen te komen. “Momenteel zijn wij in overleg met het ministerie van Financiën over een soepele overgang naar WLTP in de bpm. In lijn met de wens van de Tweede Kamer willen wij een budget neutrale overgang”, meldde Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging december vorig jaar aan Automotive. “Per saldo mag de automobilist niet meer belasting gaan betalen door deze technische aanpassing van Europese regelgeving.” 

De WLTP beïnvloedt ook de restwaardekeuzes van leasemaatschappijen.

Vanaf 1 september 2018 zijn alle nieuw geproduceerde auto’s in Nederland WLTP-gekeurd. “Wij willen daarom dat de overgang naar de nieuwe bpm-tabellen op 1 januari 2019 plaatsvindt. Als we langer met de overgang wachten kan het inderdaad zo zijn dat de berekende bpm onder de zogenaamde NEDC 2.0 waarde (de vanuit de WLTP teruggerekende NEDC-waarde, red) gemiddeld hoger uitvalt. Binnenkort verwachten hierover met staatssecretaris Menno Snel concrete afspraken te maken.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.