Dealerholdingseminar: blockchain als digitaal touwtje uit de brievenbus

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De bezoekers kregen een kijkje in de nabije en verre toekomst. (Foto's: Van der Vaart Fotografie)

Terwijl de autobranche zich vooral richt op de online consument van de toekomst, ligt het meeste geld bij de ouderen. “In reclame en ook in de showroom is er helaas maar weinig aandacht voor de doelgroep die de meeste auto’s koopt”, constateerde Jan Slagter van Omroep Max. Hij gaf de tachtig aanwezige directeuren van de grotere dealerholdings van Nederland daarom een snelcursus omgaan met ouderen. Zijn tips: gebruik weinig tekst met grote letters, vrolijke kleuren en serveer goede koffie met een koekje. “In 2040 zijn er vier miljoen ouderen (60+, red), die over het algemeen behoorlijk welvarend zijn. Dat is in potentie een fantastische doelgroep, want ouderen blijven veel rijden en kiezen eerder voor kwaliteit dan voor prijs, zoals bijvoorbeeld een jong gezin met twee kinderen en een nieuw huis doet.”

Dat marketeers zich blijven richten op de doelgroep 20-49 steekt Slagter. Hij zocht naar een goed voorbeeld van een autoreclame gericht op ouderen, maar kon er geen vinden. “Het draait altijd om jongeren. En als er al ouderen in voorkomen dan is het vaak als karikatuur. Terwijl een reclame met daarin een positieve, vlotte oudere veel beter aanslaat bij deze doelgroep. Eerder dit jaar beoordeelde een panel van reclame-experts de staat van autoreclames als ‘deplorabel’.In de VS zijn ze in dat opzicht veel verder.” Ouderen – goed voor bijna twee derde van de particuliere nieuwverkoop en 35 procent van de occasionverkoop – zijn te winnen met service. “Ze zijn niet loyaal aan merken, maar wel aan retailers. U wint ze met service, service en service. Behandel ze als normale mensen, niet als hulpbehoevenden.”

De blockchain wordt het digitale touwtje dat uit de brievenbus hangt.

Rutger van Zuidam

Dure lunch

Naast de morgen toepasbare tips van Slagter, nam blockchain-deskundige Rutger van Zuidam de aanwezigen verder mee de toekomst in. Zijn betoog kwam erop neer dat de blockchain het online vertrouwen zo snel vergroot dat binnen enkele jaren alle (retail)processen veel sneller en eenvoudiger tot stand komen. De blockchain is een register van transacties op een netwerk van duizenden computers. Vindt er een transactie plaats dan komt die in een centraal register dat op alle computers constant geupdate wordt, waardoor de fraudegevoeligheid heel laag is: als er iets wordt aangepast, moet het overal worden aangepast. De transacties (blokjes) vormen uiteindelijk de chain. dhs 3 blockchain“We digitaliseren het vertrouwen” vertelde Van Zuidam. “Ik kan in een blockchain-netwerk mijn gegevens opslaan en aan bepaalde partijen toestemming geven om deze te gebruiken. Nu moet ik op alle sites waar ik kom mij registreren, maar als ik netwerk-partners een sleutel geef om bepaalde data, die voldoet aan de onderling afgesproken eisen en is geverifieerd, uit mijn privékluisje te halen, dan kunnen deze websites dat zelf doen. Maar ook kunnen we afspraken maken over betalingen. Zo wordt de blockchain het digitale touwtje dat uit de brievenbus hangt.”

Beleving

Het evenement werd geleid door retaildeskundige Rupert Parker Brady, die constateerde dat het netwerkdenken dominant wordt. Partijen als Amazon, Alibaba en Bol.com en Coolblue maar ook Facebook en Google hebben constant contact met de klant, waardoor de retailer buitenspel komt te staan. “De winkel wordt een, belangrijk, uithangbord van een merk, ideaal voor beleving en service”, stelt Brady. “Retailers zullen steeds meer samen met alle partijen in hun omgeving bepalen welke producten ze hoe aanbieden”, aldus Brady. In een wereld waarin alles online gebeurt, wordt de offline tijdsbesteding steeds belangrijker. “Mensen zoeken beleving. Een bezoek aan een retailer moet echt een uitje worden. De Albert Heijn zal een groene, sociale en inspirerende ontmoetingsplaats worden.”

Apple-model

De grote vraag blijft echter of er in de toekomst nog wel plek is voor die retailer. Als alles online kan, waarom zou een autofabrikant dan nog dealers auto’s laten verkopen? Dat was een van de vragen bij het debat tussen Arnold Koopmans (jurist van onder meer Cecra en voorzitter Toyota Dealervereniging) en Walter van Overbeek (partner bij Houthoff). Koopmans ziet dat fabrikanten steeds meer experimenteren met online verkoop.dhs 5 stigter “Het dealerschap wordt steeds meer hard franchise, maar tegelijkertijd wordt het verdienmodel van de dealer beperkter terwijl deze wel fors moeten blijven investeren. In de nieuwe franchisewetgeving waar wij als branchevereniging voor lobbyen krijgen franchisenemers een betere rechtspositie en ontstaat er meer balans.” Van Overbeek ziet op zijn beurt het nut niet in van nieuwe wetgeving. “De fabrikant heeft er belang bij om zijn dealers geld te laten verdienen. Daarom zijn al die netwerken ingedikt. Ook in de toekomst hebben zij dealers nodig. Die noodzaak tot nieuwe wetgeving zie ik niet.”

Beiden zijn het er wel over eens dat fabrikanten, onder het mom van veiligheid, veel grip krijgen op alle datastromen van en naar auto’s. Koopmans zou daarom graag vastgelegd zien dat die data toegankelijk blijven voor retailers. “Gelukkig ziet de Europese Commissie dit ook in. Er moet een gelijk speelveeld blijven waarbij de consument uiteindelijk beslist wat er mijn zijn data gebeurt.” Van Overbeek denkt dat fabrikanten wel grip willen hebben, maar dat ze het Apple-model voorstaan. “Fabrikanten hebben ongetwijfeld behoefte aan de input van derden met goede ideeën over nieuwe diensten en producten. Zij bouwen net als Apple de omgeving waarbinnen andere producten en diensten kunnen worden aangeboden, maar zullen willen controleren wie ze toelaten”, stelt Van Overbeek. Koopmans wil dat wel geloven. “Maar wij zouden toch heel graag in wetgeving zien vastgelegd worden dat deze data toegankelijk blijft en dat de consument beslist.

Bekijk hieronder het sfeerverslag van het evenement:

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Ardris Megelink

    Toen in 1995 Internet kwam waren er maar weinig personen die dat voor de autobranche zagen zitten. Eigenlijk net zoals dat nu is met de Blockchain. Rutger van Zuidam heeft de blockchain eens heel mooi uitgelegd. Zie https://tinyurl.com/y8qghg2z
    Maar vanaf 2015 zijn er al initiatieven die laten zien hoe je in de automotive sector ook met blockchain om kunt gaan. Zie
    https://tinyurl.com/ybshypxl
    Bij een bezoek aan IBM kwam ik deze video tegen die op een mooie manier weergeeft hoe we auto’s in de toekomst als middelpunt gaan nemen en daar, door gebruik te maken van de blockchain, informatie aan toevoegen en of uithalen. Zie https://tinyurl.com/ybm9uyu8
    Allemaal mooie ontwikkelingen waar we alert op moeten zijn om ze, zo mogelijk toe te passen.
    Dat is wel het mooie aan deze tijd, we moeten elke dag weer “aan de bak” om bij de tijd te blijven en voorop te lopen 😉

Dealerholdingseminar: blockchain als digitaal touwtje uit de brievenbus | Automotive Online

Dealerholdingseminar: blockchain als digitaal touwtje uit de brievenbus

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De bezoekers kregen een kijkje in de nabije en verre toekomst. (Foto's: Van der Vaart Fotografie)

Terwijl de autobranche zich vooral richt op de online consument van de toekomst, ligt het meeste geld bij de ouderen. “In reclame en ook in de showroom is er helaas maar weinig aandacht voor de doelgroep die de meeste auto’s koopt”, constateerde Jan Slagter van Omroep Max. Hij gaf de tachtig aanwezige directeuren van de grotere dealerholdings van Nederland daarom een snelcursus omgaan met ouderen. Zijn tips: gebruik weinig tekst met grote letters, vrolijke kleuren en serveer goede koffie met een koekje. “In 2040 zijn er vier miljoen ouderen (60+, red), die over het algemeen behoorlijk welvarend zijn. Dat is in potentie een fantastische doelgroep, want ouderen blijven veel rijden en kiezen eerder voor kwaliteit dan voor prijs, zoals bijvoorbeeld een jong gezin met twee kinderen en een nieuw huis doet.”

Dat marketeers zich blijven richten op de doelgroep 20-49 steekt Slagter. Hij zocht naar een goed voorbeeld van een autoreclame gericht op ouderen, maar kon er geen vinden. “Het draait altijd om jongeren. En als er al ouderen in voorkomen dan is het vaak als karikatuur. Terwijl een reclame met daarin een positieve, vlotte oudere veel beter aanslaat bij deze doelgroep. Eerder dit jaar beoordeelde een panel van reclame-experts de staat van autoreclames als ‘deplorabel’.In de VS zijn ze in dat opzicht veel verder.” Ouderen – goed voor bijna twee derde van de particuliere nieuwverkoop en 35 procent van de occasionverkoop – zijn te winnen met service. “Ze zijn niet loyaal aan merken, maar wel aan retailers. U wint ze met service, service en service. Behandel ze als normale mensen, niet als hulpbehoevenden.”

De blockchain wordt het digitale touwtje dat uit de brievenbus hangt.

Rutger van Zuidam

Dure lunch

Naast de morgen toepasbare tips van Slagter, nam blockchain-deskundige Rutger van Zuidam de aanwezigen verder mee de toekomst in. Zijn betoog kwam erop neer dat de blockchain het online vertrouwen zo snel vergroot dat binnen enkele jaren alle (retail)processen veel sneller en eenvoudiger tot stand komen. De blockchain is een register van transacties op een netwerk van duizenden computers. Vindt er een transactie plaats dan komt die in een centraal register dat op alle computers constant geupdate wordt, waardoor de fraudegevoeligheid heel laag is: als er iets wordt aangepast, moet het overal worden aangepast. De transacties (blokjes) vormen uiteindelijk de chain. dhs 3 blockchain“We digitaliseren het vertrouwen” vertelde Van Zuidam. “Ik kan in een blockchain-netwerk mijn gegevens opslaan en aan bepaalde partijen toestemming geven om deze te gebruiken. Nu moet ik op alle sites waar ik kom mij registreren, maar als ik netwerk-partners een sleutel geef om bepaalde data, die voldoet aan de onderling afgesproken eisen en is geverifieerd, uit mijn privékluisje te halen, dan kunnen deze websites dat zelf doen. Maar ook kunnen we afspraken maken over betalingen. Zo wordt de blockchain het digitale touwtje dat uit de brievenbus hangt.”

Beleving

Het evenement werd geleid door retaildeskundige Rupert Parker Brady, die constateerde dat het netwerkdenken dominant wordt. Partijen als Amazon, Alibaba en Bol.com en Coolblue maar ook Facebook en Google hebben constant contact met de klant, waardoor de retailer buitenspel komt te staan. “De winkel wordt een, belangrijk, uithangbord van een merk, ideaal voor beleving en service”, stelt Brady. “Retailers zullen steeds meer samen met alle partijen in hun omgeving bepalen welke producten ze hoe aanbieden”, aldus Brady. In een wereld waarin alles online gebeurt, wordt de offline tijdsbesteding steeds belangrijker. “Mensen zoeken beleving. Een bezoek aan een retailer moet echt een uitje worden. De Albert Heijn zal een groene, sociale en inspirerende ontmoetingsplaats worden.”

Apple-model

De grote vraag blijft echter of er in de toekomst nog wel plek is voor die retailer. Als alles online kan, waarom zou een autofabrikant dan nog dealers auto’s laten verkopen? Dat was een van de vragen bij het debat tussen Arnold Koopmans (jurist van onder meer Cecra en voorzitter Toyota Dealervereniging) en Walter van Overbeek (partner bij Houthoff). Koopmans ziet dat fabrikanten steeds meer experimenteren met online verkoop.dhs 5 stigter “Het dealerschap wordt steeds meer hard franchise, maar tegelijkertijd wordt het verdienmodel van de dealer beperkter terwijl deze wel fors moeten blijven investeren. In de nieuwe franchisewetgeving waar wij als branchevereniging voor lobbyen krijgen franchisenemers een betere rechtspositie en ontstaat er meer balans.” Van Overbeek ziet op zijn beurt het nut niet in van nieuwe wetgeving. “De fabrikant heeft er belang bij om zijn dealers geld te laten verdienen. Daarom zijn al die netwerken ingedikt. Ook in de toekomst hebben zij dealers nodig. Die noodzaak tot nieuwe wetgeving zie ik niet.”

Beiden zijn het er wel over eens dat fabrikanten, onder het mom van veiligheid, veel grip krijgen op alle datastromen van en naar auto’s. Koopmans zou daarom graag vastgelegd zien dat die data toegankelijk blijven voor retailers. “Gelukkig ziet de Europese Commissie dit ook in. Er moet een gelijk speelveeld blijven waarbij de consument uiteindelijk beslist wat er mijn zijn data gebeurt.” Van Overbeek denkt dat fabrikanten wel grip willen hebben, maar dat ze het Apple-model voorstaan. “Fabrikanten hebben ongetwijfeld behoefte aan de input van derden met goede ideeën over nieuwe diensten en producten. Zij bouwen net als Apple de omgeving waarbinnen andere producten en diensten kunnen worden aangeboden, maar zullen willen controleren wie ze toelaten”, stelt Van Overbeek. Koopmans wil dat wel geloven. “Maar wij zouden toch heel graag in wetgeving zien vastgelegd worden dat deze data toegankelijk blijft en dat de consument beslist.

Bekijk hieronder het sfeerverslag van het evenement:

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Ardris Megelink

    Toen in 1995 Internet kwam waren er maar weinig personen die dat voor de autobranche zagen zitten. Eigenlijk net zoals dat nu is met de Blockchain. Rutger van Zuidam heeft de blockchain eens heel mooi uitgelegd. Zie https://tinyurl.com/y8qghg2z
    Maar vanaf 2015 zijn er al initiatieven die laten zien hoe je in de automotive sector ook met blockchain om kunt gaan. Zie
    https://tinyurl.com/ybshypxl
    Bij een bezoek aan IBM kwam ik deze video tegen die op een mooie manier weergeeft hoe we auto’s in de toekomst als middelpunt gaan nemen en daar, door gebruik te maken van de blockchain, informatie aan toevoegen en of uithalen. Zie https://tinyurl.com/ybm9uyu8
    Allemaal mooie ontwikkelingen waar we alert op moeten zijn om ze, zo mogelijk toe te passen.
    Dat is wel het mooie aan deze tijd, we moeten elke dag weer “aan de bak” om bij de tijd te blijven en voorop te lopen 😉