Familiezaken | Christiaan en Walter de Bruin van De Waal Autogroep

Wat doen jullie anders dan de concurrenten?
Walter: “We hebben al vroeg ingezet op breedte: producten naast auto’s en onderhoud.”
Christiaan: “Als familiebedrijf focus je meer op mensen – klanten en medewerkers. Pa drinkt nog altijd graag een kopje koffie met de monteurs, dat zegt wel wat.”
Hoe trof u het bedrijf aan toen u begon?
Christiaan: “Ik ben in 2000 bij mijn vader in de zaak gekomen en heb het bedrijf in 2003 samen met Walter overgenomen. Het was gezond en winstgevend: vier vestigingen, diverse merken en een leaseportefeuille van 800 auto’s.”
Walter: “De verbreding was al ingezet, met tanken, schade, lease, verhuur. Wij konden het snel verder uitbouwen.”
Waarin verschillen jullie het meest?
Christiaan: “Walter is sneller, commerciëler. Hij gaat meer voorop in de strijd.”
Walter: “Chris is rustiger en bedachtzamer, ik ben impulsiever.”
Waarin lijken jullie juist op elkaar?
Christiaan: “We weten beide waar we heen willen. En als broers zijn we heel close. Maar voor de rest zijn we totaal verschillend.”
Walter: “Gezelligheid, dat zit er bij ons beiden in. En volharding: als we een doel hebben, willen we dat écht bereiken.”
Waarin vullen jullie elkaar goed aan?
Christiaan: “Ik moet bij Walter weleens op de rem trappen. En hij moet mij soms een zetje geven.”
Walter: “We geven elkaar de ruimte om elk ons eigen werk te doen, zoals we het hebben verdeeld.”
Wat is uw sterkste punt, en dat van de ander?
Walter: “Ik kan mijn ei goed kwijt in commercie en creativiteit, Chris kan goed reflecteren en van daaruit rustig veranderingen in gang zetten.”
Christiaan: “Walter kan goed contact leggen en mensen aan zich binden. Ik ben meer van de processen en de organisatie.”
Lukt het om werk en privé gescheiden te houden?
Christiaan: “Ja hoor. We zien elkaar privé regelmatig maar komen niet dagelijks bij elkaar over de vloer.”
Walter: “Chris kookt thuis graag en is wijnkenner, ik houd van lekker uit eten met een goed glas wijn…”
Botst het weleens?
Christiaan: “Ja hoor. Elke ondernemer heeft weleens een schop onder zijn kont nodig. Ik krijg die graag, dat brengt je verder.”
Walter: “Er zijn af en toe discussies. Soms met de vuist op tafel. Maar hooguit zo’n drie, vier keer per jaar.”
Hoe lossen jullie zo’n verschil van inzicht op?
Christiaan: “Dan kijken we er in de RvC naar. In zo’n breder overleg is het niet zo moeilijk om een ander gelijk te geven.”
Walter: “Met uitdagen, de waarheid zeggen, of juist een aai over de bol. Je kunt niet altijd je gelijk afdwingen.”
Wat zouden jullie graag verbeteren?
Christiaan: “Wat vaker met zijn tweeën zitten. Dat gebeurt nog te weinig.”
Walter: “Precies! Dan kunnen we elkaar meer inspireren. Ondernemen zoals vroeger: nieuwe dingen verzinnen voor de toekomst.”
Wat is je grootste ambitie?
Christiaan: “Groeien, onder meer met ons ‘Free to go’-autodeelconcept.”
Walter: “De organisatie op een gezonde manier toekomstklaar maken. Meer elektrisch, nieuwe concepten en verdienmodellen.”
Aan wie zouden jullie het bedrijf het liefst overdragen?
Christiaan: “Dat is nog ver weg. Walter heeft een dochter van 13, onze kinderen zijn 10 en 11. Het maakt me niet zo veel uit.”
Walter: “We hebben nu al een goede samenwerking binnen ons MT, in een aandelenverhouding. Maar opvolging? Daar zijn we nog niet mee bezig.”
DE WAAL AUTOGROEP
Vestigingsplaats: Tiel / Opgericht in: 1966 / Specialisme: Volkswagen, Audi, Seat, Skoda en Bedrijfswagens, dealervestigingen, leasemaatschappij, verhuur, schadebedrijf / Nevenvestiging(en): negen / Aantal medewerkers totaal: 300 / Autoverkopen 2016: ca. 3.500 / Jaaromzet 2016: € 165 miljoen
Naam: Christiaan de Bruin (46) (links)
Functie: directeur/eigenaar van De Waal Autogroep
Opleiding: Heao Commerciële Economie
Aantal jaren werkervaring: 20, waarvan 15 jaar binnen het familiebedrijf Dagelijkse taken: financiële administratie, HR, onroerend goed, Volkswagen, Seat en Skoda
Naam: Walter de Bruin (45)
Functie: directeur/eigenaar van De Waal Autogroep
Opleiding: HBO Europese Bedrijfskunde
Aantal jaren werkervaring: 20, bij Audi AG, Pon’s Automobielhandel
Dagelijkse taken: leasing, verhuur, marketing, gebruikte voertuigen, tankstation, schadebedrijf, Audi en Bedrijfswagens