Lage nieuwverkoop drukt omzet en bedrijfsresultaat Pon

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De divisie Luxury Cars kende wel een goed 2016.

Dat meldt Pon. 

Een groot deel van de dalende omzet komt voor rekening van de autodivisie. Mede als gevolg van de historisch lage nieuwverkoop in 2016 daalde de omzet in de autotak met een kleine 300 miljoen euro naar 2,14 miljard euro. Dit jaar verwacht Pon dat er 430 duizend nieuwe auto’s verkocht worden, vorig jaar waren dat er 369 duizend. Bekijk het overzicht van alle importeursprognoses in de Automotive Kennisbank.

De divisie Commercial Vehicles zag de omzet marginaal stijgen naar 1,2 miljard euro. Pon profiteert van de aantrekkende bouw- en logistieke markt. 

Mislukte overnamepoging

In 2016 steeg de omzet van de fietsdivisie met 11 procent naar 610 miljoen euro. Vandaag werd bekend dat Pon zijn overnamepoging van fietsfabrikant Accell Group zag stranden. Pon bood 855 miljoen euro voor de fabrikant.

Pon-ceo Janus Smalbraak is tevreden met de resultaten. “Ondanks de uitdagende situatie in een aantal markten, waaronder een substantieel lagere verkoop voor de hele Nederlandse autosector en lage commodity prijzen – met name voor olie en gas – was onze financiële prestatie in 2016 solide. Daarnaast  waren we in staat onze balans verder te versterken. De groei van onze fietsendivisie was bevredigend, met een omzetgroei van ruim 11 procent.”

Er werken bij Pon 13 duizend mensen in 32 landen. Naast de autobranche is Pon ook actief in de handel in vorkheftrucks, banden, wegenbouw- en grondverzetmachines, generatoren en levert het totaaloplossingen voor de scheepvaartindustrie.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Lage nieuwverkoop drukt omzet en bedrijfsresultaat Pon | Automotive Online

Lage nieuwverkoop drukt omzet en bedrijfsresultaat Pon

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De divisie Luxury Cars kende wel een goed 2016.

Dat meldt Pon. 

Een groot deel van de dalende omzet komt voor rekening van de autodivisie. Mede als gevolg van de historisch lage nieuwverkoop in 2016 daalde de omzet in de autotak met een kleine 300 miljoen euro naar 2,14 miljard euro. Dit jaar verwacht Pon dat er 430 duizend nieuwe auto’s verkocht worden, vorig jaar waren dat er 369 duizend. Bekijk het overzicht van alle importeursprognoses in de Automotive Kennisbank.

De divisie Commercial Vehicles zag de omzet marginaal stijgen naar 1,2 miljard euro. Pon profiteert van de aantrekkende bouw- en logistieke markt. 

Mislukte overnamepoging

In 2016 steeg de omzet van de fietsdivisie met 11 procent naar 610 miljoen euro. Vandaag werd bekend dat Pon zijn overnamepoging van fietsfabrikant Accell Group zag stranden. Pon bood 855 miljoen euro voor de fabrikant.

Pon-ceo Janus Smalbraak is tevreden met de resultaten. “Ondanks de uitdagende situatie in een aantal markten, waaronder een substantieel lagere verkoop voor de hele Nederlandse autosector en lage commodity prijzen – met name voor olie en gas – was onze financiële prestatie in 2016 solide. Daarnaast  waren we in staat onze balans verder te versterken. De groei van onze fietsendivisie was bevredigend, met een omzetgroei van ruim 11 procent.”

Er werken bij Pon 13 duizend mensen in 32 landen. Naast de autobranche is Pon ook actief in de handel in vorkheftrucks, banden, wegenbouw- en grondverzetmachines, generatoren en levert het totaaloplossingen voor de scheepvaartindustrie.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.