Advocaat: Leaf-uitspraak kan leiden tot massaclaim

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de zaak heeft de rechter de koopovereenkomst ontbonden van een Nissan Leaf uit 2013, waardoor ABD Nissan is verplicht de auto terug te nemen en de aankoopsom aan Horstman terug te betalen. De dealer uit Drachten heeft vooralsnog geen plannen om een hoger beroep aan te spannen.

De Leaf haalde niet de door de dealer beloofde acrieradius. Volgens fabrieksopgaaf heeft de Leaf een actieradius van 150 kilometer. “Voor mij was 130 kilometer voldoende, maar dat haalde de auto niet eens”, aldus Horstman, die iedere dag voor zijn werk van Zoetermeer naar Kampen rijdt met de Leaf. “Bij de eerste rit strandde ik na tachtig kilometer al langs de weg met een lege accu.”

Horstman besloot direct contact op te nemen met de dealer. “Voor de zekerheid nam ik het gesprek op. Gelukkig, want dit geluidsbestand heb ik als bewijs kunnen aanvoeren tijdens de rechtszaak.”

Individuele zaak

De rechter heeft in de zaak de dealer en niet importeur Nissan aansprakelijk gehouden. “In dit geval was de vraag of mijn cliënt onjuist was geïnformeerd door de dealer. Met onder andere het telefoongesprek, diverse e-mails en de informatie op de website van Nissan Nederland konden we bewijzen dat de dealer te hoge verwachtingen over de actieradius had geschapen bij Epko”, aldus Bettonvil.

De advocate denkt wel dat er een kans bestaat dat er alsnog een zaak tegen Nissan Nederland wordt aangespannen. “Natuurlijk gaat het in dit specifieke geval om de afspraak tussen de dealer en mijn cliënt, die onjuist bleek te zijn. Maar de rechter heeft ook duidelijk uitgesproken dat de actieradius van 150 kilometer die via de website van Nissan wordt gecommuniceerd, misleidend is. Er is ongetwijfeld meer jurisprudentie over zulke gevallen bekend. Die uitspraken moeten we bekijken als we Nissan zelf aansprakelijk willen stellen”, zegt Bettonvil. “Mocht de Nissan-dealer in hoger beroep gaan, kijken meerdere rechters naar de zaak en dat kan een massaclaim door ontevreden EV-rijders verstevigen.”

Andere EV-bezitters

Horstman zegt niet de enige te zijn die zo ontevreden is. “Tijdens het laden kom ik regelmatig andere EV-bezitters tegen die ook vinden dat ze minder kilometers op een volle accu kunnen maken dan beloofd.” De maat is voor hem vol. “Ik werk nu samen met NCRV-programma De Monitor aan een uitzending over dit onderwerp, waarschijnlijk wordt het in februari of maart uitgezonden. De programmamakers onderzoeken ook de actieradius van EV’s volgens fabrieksopgaaf en wat er in de praktijk wordt gehaald. De focus ligt op leaseauto’s waarvan het contract bijna afloopt.”

Wanneer je een EV als occasion wil doorverkopen, heb je een probleem.

Epko Horstman

Tweedehands

Het probleem speelt volgens Horstman niet alleen bij de aanschaf van een nieuwe EV. “Wanneer je een EV wilt doorverkopen als occasion, heb je ook een probleem. Een kennis van mij durft zijn auto niet tweedehands aan te bieden, omdat de accu zo verslechterd is, kan er amper 70 kilometer op een volle accu gereden worden. Een nieuwe accu aanschaffen is erg kostbaar. Hierdoor is zijn auto minder waard dan hij voor ogen had.”

Ondanks de rechtszaak, is Horstman niet van plan om te stoppen met elektrisch rijden. “Ik vind duurzaamheid erg belangrijk. Ik rij nu in een hybride auto. Elektrisch rijden is niet het probleem, de communicatie van fabrikanten over de actieradius wel. Als zij eerlijk zijn over de actieradius en de laadpaalinfrastructuur in Nederland wordt verbeterd, is er geen probleem.”

Bij Nissan Nederland is niemand bereikbaar voor commentaar.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Advocaat: Leaf-uitspraak kan leiden tot massaclaim | Automotive Online

Advocaat: Leaf-uitspraak kan leiden tot massaclaim

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de zaak heeft de rechter de koopovereenkomst ontbonden van een Nissan Leaf uit 2013, waardoor ABD Nissan is verplicht de auto terug te nemen en de aankoopsom aan Horstman terug te betalen. De dealer uit Drachten heeft vooralsnog geen plannen om een hoger beroep aan te spannen.

De Leaf haalde niet de door de dealer beloofde acrieradius. Volgens fabrieksopgaaf heeft de Leaf een actieradius van 150 kilometer. “Voor mij was 130 kilometer voldoende, maar dat haalde de auto niet eens”, aldus Horstman, die iedere dag voor zijn werk van Zoetermeer naar Kampen rijdt met de Leaf. “Bij de eerste rit strandde ik na tachtig kilometer al langs de weg met een lege accu.”

Horstman besloot direct contact op te nemen met de dealer. “Voor de zekerheid nam ik het gesprek op. Gelukkig, want dit geluidsbestand heb ik als bewijs kunnen aanvoeren tijdens de rechtszaak.”

Individuele zaak

De rechter heeft in de zaak de dealer en niet importeur Nissan aansprakelijk gehouden. “In dit geval was de vraag of mijn cliënt onjuist was geïnformeerd door de dealer. Met onder andere het telefoongesprek, diverse e-mails en de informatie op de website van Nissan Nederland konden we bewijzen dat de dealer te hoge verwachtingen over de actieradius had geschapen bij Epko”, aldus Bettonvil.

De advocate denkt wel dat er een kans bestaat dat er alsnog een zaak tegen Nissan Nederland wordt aangespannen. “Natuurlijk gaat het in dit specifieke geval om de afspraak tussen de dealer en mijn cliënt, die onjuist bleek te zijn. Maar de rechter heeft ook duidelijk uitgesproken dat de actieradius van 150 kilometer die via de website van Nissan wordt gecommuniceerd, misleidend is. Er is ongetwijfeld meer jurisprudentie over zulke gevallen bekend. Die uitspraken moeten we bekijken als we Nissan zelf aansprakelijk willen stellen”, zegt Bettonvil. “Mocht de Nissan-dealer in hoger beroep gaan, kijken meerdere rechters naar de zaak en dat kan een massaclaim door ontevreden EV-rijders verstevigen.”

Andere EV-bezitters

Horstman zegt niet de enige te zijn die zo ontevreden is. “Tijdens het laden kom ik regelmatig andere EV-bezitters tegen die ook vinden dat ze minder kilometers op een volle accu kunnen maken dan beloofd.” De maat is voor hem vol. “Ik werk nu samen met NCRV-programma De Monitor aan een uitzending over dit onderwerp, waarschijnlijk wordt het in februari of maart uitgezonden. De programmamakers onderzoeken ook de actieradius van EV’s volgens fabrieksopgaaf en wat er in de praktijk wordt gehaald. De focus ligt op leaseauto’s waarvan het contract bijna afloopt.”

Wanneer je een EV als occasion wil doorverkopen, heb je een probleem.

Epko Horstman

Tweedehands

Het probleem speelt volgens Horstman niet alleen bij de aanschaf van een nieuwe EV. “Wanneer je een EV wilt doorverkopen als occasion, heb je ook een probleem. Een kennis van mij durft zijn auto niet tweedehands aan te bieden, omdat de accu zo verslechterd is, kan er amper 70 kilometer op een volle accu gereden worden. Een nieuwe accu aanschaffen is erg kostbaar. Hierdoor is zijn auto minder waard dan hij voor ogen had.”

Ondanks de rechtszaak, is Horstman niet van plan om te stoppen met elektrisch rijden. “Ik vind duurzaamheid erg belangrijk. Ik rij nu in een hybride auto. Elektrisch rijden is niet het probleem, de communicatie van fabrikanten over de actieradius wel. Als zij eerlijk zijn over de actieradius en de laadpaalinfrastructuur in Nederland wordt verbeterd, is er geen probleem.”

Bij Nissan Nederland is niemand bereikbaar voor commentaar.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.