Bestuurchaos Britishvolt zet EV-industrie VK verder onder druk

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Britishvolt moet een belangrijke speler worden voor batterijproductie in Engeland. (Foto: Britishvolt)

Britishvolt, een Brits bedrijf dat in het noorden van Engeland een megafabriek voor EV-batterijen wil bouwen, komt steeds meer in financiële nood. Dit meldt Automotive News Europe. Vanwege die problemen is oprichter en ceo Orral Nadjari vorige week met onmiddellijke ingang vertrokken. De leiding wordt nu overgenomen door Graham Hoare, vroeger bestuursvoorzitter van Ford of Britain.

Het in 2019 opgerichte Britishvolt heeft in principe toezeggingen voor 2,4 miljard euro aan financieringen. Daarbij zit ook 130 miljoen van de Britse regering die het land graag tot voorloper van elektrische mobiliteit wil maken. Als klanten zijn inmiddels ook Aston Martin en het tot Geely behorende Lotus binnengehaald, zij het met niet meer dan toezeggingen en geen contracten.

Al eerder werd duidelijk dat de rol van de Britse auto-industrie op het wereldtoneel nagenoeg uitgespeeld is door het gebrek aan onder andere grote batterijfabrieken. In vergelijking met de bouw van voorgenomen grote batterijfabrieken in Europa, loopt het Verenigd Koninkrijk achter. Zo opende Catl eerder deze maand een gigafabriek in Hongarije. Ook Marokko en Indonesië azen op een leidende positie op het gebied van EV-productie.

Belastingfraude

Britishvolt kwam eerst in de problemen toen mede-oprichter en bestuursvoorzitter Lars Carlstrom eind 2020 moest opstappen wegens belastingfraude in Zweden. Inmiddels wordt ook steeds meer duidelijk dat de financiering deels op los zand is gebouwd.

Zo moet een bedrag van bijna 1,9 miljard euro voor de bouw van het fabriekspand zelf nog steeds formeel worden afgerond. Bovendien heeft ook dit bedrijf te kampen met de beperkingen in de leveringsketen, zoals Nadjari eerder meldde in een interview met The Guardian.

Vanwege al die moeilijkheden is de bouw van de fabriek in Blyth vertraagd. Een woordvoerder van Britishvolt stelt dat de financiering nog altijd volgens plan verloopt. Wel geeft hij toe dat investeerders, gezien de onzekerheid in de financiële markten, minder geneigd zijn met de benodigde middelen over de brug te komen.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Bestuurchaos Britishvolt zet EV-industrie VK verder onder druk | Automotive Online

Bestuurchaos Britishvolt zet EV-industrie VK verder onder druk

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Britishvolt moet een belangrijke speler worden voor batterijproductie in Engeland. (Foto: Britishvolt)

Britishvolt, een Brits bedrijf dat in het noorden van Engeland een megafabriek voor EV-batterijen wil bouwen, komt steeds meer in financiële nood. Dit meldt Automotive News Europe. Vanwege die problemen is oprichter en ceo Orral Nadjari vorige week met onmiddellijke ingang vertrokken. De leiding wordt nu overgenomen door Graham Hoare, vroeger bestuursvoorzitter van Ford of Britain.

Het in 2019 opgerichte Britishvolt heeft in principe toezeggingen voor 2,4 miljard euro aan financieringen. Daarbij zit ook 130 miljoen van de Britse regering die het land graag tot voorloper van elektrische mobiliteit wil maken. Als klanten zijn inmiddels ook Aston Martin en het tot Geely behorende Lotus binnengehaald, zij het met niet meer dan toezeggingen en geen contracten.

Al eerder werd duidelijk dat de rol van de Britse auto-industrie op het wereldtoneel nagenoeg uitgespeeld is door het gebrek aan onder andere grote batterijfabrieken. In vergelijking met de bouw van voorgenomen grote batterijfabrieken in Europa, loopt het Verenigd Koninkrijk achter. Zo opende Catl eerder deze maand een gigafabriek in Hongarije. Ook Marokko en Indonesië azen op een leidende positie op het gebied van EV-productie.

Belastingfraude

Britishvolt kwam eerst in de problemen toen mede-oprichter en bestuursvoorzitter Lars Carlstrom eind 2020 moest opstappen wegens belastingfraude in Zweden. Inmiddels wordt ook steeds meer duidelijk dat de financiering deels op los zand is gebouwd.

Zo moet een bedrag van bijna 1,9 miljard euro voor de bouw van het fabriekspand zelf nog steeds formeel worden afgerond. Bovendien heeft ook dit bedrijf te kampen met de beperkingen in de leveringsketen, zoals Nadjari eerder meldde in een interview met The Guardian.

Vanwege al die moeilijkheden is de bouw van de fabriek in Blyth vertraagd. Een woordvoerder van Britishvolt stelt dat de financiering nog altijd volgens plan verloopt. Wel geeft hij toe dat investeerders, gezien de onzekerheid in de financiële markten, minder geneigd zijn met de benodigde middelen over de brug te komen.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.