Dealerholding Seminar: niet luisteren, maar meten en kijken

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Victor Lamme

Tijdens het Dealerholding Seminar, dat ditmaal werd gehouden in Kasteel Groeneveld in Baarn, draaide het om psychologie en marketing. Hoe zorg je er voor dat de klant naar jou toe komt in plaats van naar jouw buurman? Het antwoord op die vraag is niet eensluidend. Maar door op een creatieve manier het brein van de consument tot de juiste actie aan te sporen: het is mogelijk. Volgens Lamme, van wie gisteren het nieuwe boek Waarom verscheen, is de consument niet in staat is om zelf rationele keuzes te maken. De vrije wil bestaat niet, betoogde Lamme; het brein bepaalt, en die maakt niet altijd rationele keuzes. In marketing kun je daarop inspelen door te focussen op bijvoorbeeld angst (zoals de angst om korting mis te lopen) en kuddegedrag (iedereen draagt die schoenen). In een onderzoek aan mensen vragen wat ze willen heeft niet zoveel zin – de hersenen bepalen de actie.

Ook De Boer, marketingdirecteur bij Corendon, gaat niet zozeer uit van consumentenonderzoeken, maar juist van wat mensen doen. Zo vertelde hij dat hij tijdens een bezoek aan een jongerenlocatie van Corendon tot de ontdekking kwam dat jongeren hun vakantie heel anders invullen dan dat ze bij de reisorganisatie dachten (‘Wat je op televisie ziet over jongerenvakanties, is de gekuiste versie’). “Wij hebben direct onze vakanties aangepast. Wij hadden nog een discotheek in de aanbieding terwijl jongeren naar schuimparty’s gingen.”

Workshop

Voorafgaand aan het evenement vond er ook een praktische workshop plaats, over bedrijfsopvolging. Jan Schuurman, partner bij consultancybedrijf Byce, legde bloot hoe het komt dat 70 procent van de overnames mislukt. “Als je niet de verschillende culturen in kaart brengt en je beleid er op aanpast, is de kans groot dat er veel kennis verloren gaat. En dat is zonde”, concludeert Schuurman. De voornaamste oplossing: formeer een integratieteam, en neem de tijd voor het samenvoegen van de bedrijven. En waak er voor alleen de mensen aan boord te houden die pasten bij de vertrouwde bedrijfscultuur.

Tijdens het event werd ook de nieuwe Dealerholding Top 60 gepresenteerd. Net als in alle voorgaande edities voert Stern de lijst aan. Vergeleken met de eerste Automotive Dealerholding Top 60, uit 2004, verkopen de holdings bijna twee keer zo veel auto’s per vestiging, maar bleef het rendement desondanks gelijk.

Bekijk hieronder een sfeerverslag.

Het Automotive Dealerholding Seminar is mogelijk gemaakt door:
sponsorbalk700v3

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Dealerholding Seminar: niet luisteren, maar meten en kijken | Automotive Online

Dealerholding Seminar: niet luisteren, maar meten en kijken

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Victor Lamme

Tijdens het Dealerholding Seminar, dat ditmaal werd gehouden in Kasteel Groeneveld in Baarn, draaide het om psychologie en marketing. Hoe zorg je er voor dat de klant naar jou toe komt in plaats van naar jouw buurman? Het antwoord op die vraag is niet eensluidend. Maar door op een creatieve manier het brein van de consument tot de juiste actie aan te sporen: het is mogelijk. Volgens Lamme, van wie gisteren het nieuwe boek Waarom verscheen, is de consument niet in staat is om zelf rationele keuzes te maken. De vrije wil bestaat niet, betoogde Lamme; het brein bepaalt, en die maakt niet altijd rationele keuzes. In marketing kun je daarop inspelen door te focussen op bijvoorbeeld angst (zoals de angst om korting mis te lopen) en kuddegedrag (iedereen draagt die schoenen). In een onderzoek aan mensen vragen wat ze willen heeft niet zoveel zin – de hersenen bepalen de actie.

Ook De Boer, marketingdirecteur bij Corendon, gaat niet zozeer uit van consumentenonderzoeken, maar juist van wat mensen doen. Zo vertelde hij dat hij tijdens een bezoek aan een jongerenlocatie van Corendon tot de ontdekking kwam dat jongeren hun vakantie heel anders invullen dan dat ze bij de reisorganisatie dachten (‘Wat je op televisie ziet over jongerenvakanties, is de gekuiste versie’). “Wij hebben direct onze vakanties aangepast. Wij hadden nog een discotheek in de aanbieding terwijl jongeren naar schuimparty’s gingen.”

Workshop

Voorafgaand aan het evenement vond er ook een praktische workshop plaats, over bedrijfsopvolging. Jan Schuurman, partner bij consultancybedrijf Byce, legde bloot hoe het komt dat 70 procent van de overnames mislukt. “Als je niet de verschillende culturen in kaart brengt en je beleid er op aanpast, is de kans groot dat er veel kennis verloren gaat. En dat is zonde”, concludeert Schuurman. De voornaamste oplossing: formeer een integratieteam, en neem de tijd voor het samenvoegen van de bedrijven. En waak er voor alleen de mensen aan boord te houden die pasten bij de vertrouwde bedrijfscultuur.

Tijdens het event werd ook de nieuwe Dealerholding Top 60 gepresenteerd. Net als in alle voorgaande edities voert Stern de lijst aan. Vergeleken met de eerste Automotive Dealerholding Top 60, uit 2004, verkopen de holdings bijna twee keer zo veel auto’s per vestiging, maar bleef het rendement desondanks gelijk.

Bekijk hieronder een sfeerverslag.

Het Automotive Dealerholding Seminar is mogelijk gemaakt door:
sponsorbalk700v3

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.