ANWB laakt dataverzameling autofabrikanten
Het gaat om informatie over parkeerplaatsen, routes en bestemmingen, maar ook om informatie over rijgedrag en snelheid en remgedrag. Zelfs het gebruik van de veiligheidsgordel wordt geregistreerd en verzameld. Ook telefoonnummers, mailadressen en persoonlijke foto’s van de mobiele telefoon van de bestuurder worden verzameld op de harde schijf van de auto.
Verkoop data
“Deze toenemende datastroom naar de fabrikant verhoogt het risico op hacken, wat autodiefstal en verstoring van veiligheidsfuncties in de hand werkt. Verkoop of doorgifte van de autodata aan derden, zoals verzekeraars of de belastingdienst, kunnen leiden tot onverwachte en ongewenste situaties”, aldus de ANWB.
Voor de ANWB reden om de campagne My car, my data te starten. Een lobbycampagne, bedoeld om telematica-ontwikkelingen op de politieke agenda te krijgen. ANWB-directeur Frits van Bruggen liet eerder dit jaar in een interview met Automotive weten fabrikanten goed in de gaten te houden en zelf ook grote dataprojecten te starten met het doel om data te verzamelen. “Dat helpt ons om pech op te lossen of zelfs te voorkomen, maar ook om veiliger en zuiniger te rijden.”