Miljoenenclaim in de maak om olieslurpende Audi-motor

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de Stichting Audiclaim heeft meer dan de helft van de Audi’s met de bewuste TFSI-motor het probleem, wat in totaal neerkomt op tussen de 10 en 12 duizend gevallen in Nederland. Dat zegt advocaat Oscar van Oorschot van de stichting. Hij is ook betrokken bij de Stichting Woekerpolis. “We pakken zaken op die een zekere collectiviteit in zich hebben”, aldus Van Oorschot. “Voor veel consumenten is het te kostbaar om tegen een groot bedrijf te procederen. Maar door consumenten met dezelfde klachten te verzamelen in een stichting, is procederen wel mogelijk.”

Bij Pon hebben ze kennisgenomen van de claim. Het bedrijf wil nog niet inhoudelijk reageren.

Schikking
In dit geval zal eerst geprobeerd worden om met de importeurs in de betreffende landen te onderhandelen; als dat niet lukt, volgt een proces tegen de fabrikant. “In Amerika is er voor hetzelfde probleem een schikking getroffen voor 126 duizend auto’s”, aldus Van Oorschot. “Ik vind het dus vreemd dat het probleem met de motoren in Europa wordt ontkend.”

De stichting heet Audiclaim, maar ook berijders van andere merken uit de Volkswagenstal met het probleem kunnen bij de stichting terecht. “We hebben begrepen dat de betreffende motor vooral in Audi’s zit, vandaar de naam.” Het probleem met het olieverbruik betreft met name de 2.0 TSFI motor, gemonteerd in Audi-modellen tussen 2009 en 2012 en de 1.8 TFSI motor uit dezelfde periode.

Van Oorschot zegt nog niet in te kunnen schatten hoeveel deelnemers de stichting uiteindelijk zal krijgen en hoe hoog de claim dus wordt. “Maar we hebben het over een reparatie van drieduizend euro, zo hebben we van meerdere partijen gehoord; ook in uw blad (Automotive Werkplaats, red) worden soortgelijke bedragen genoemd.”

Minstens 30 miljoen
Stel dat iedereen in Nederland zich inschrijft, dan zou dit alleen in ons land – op basis van de cijfers van Audiclaim – dus al neerkomen op minimaal 30 miljoen euro. “In De Verenigde Staten is er uiteindelijk een schikking getroffen voor tussen de 200 en 300 miljoen euro. Peanuts natuurlijk in vergelijking met de miljardenclaim die Volkswagen boven het hoofd hangt, maar voor onze leden wel heel belangrijk. Ik hoop dat Volkswagen dit probleem nu zo snel mogelijk wil oplossen.”

Ook voor de sjoemeldiesel van Volkswagen heeft de advocaat inmiddels een stichting in het leven geroepen: TDIclaim. “De auto`s met deze motoren zijn straks niets meer waard. Niet omdat ze te veel vervuilen, maar als er straks aanpassingen gedaan moeten worden, rijden ze heel anders dan bij aanschaf. Niemand wil zo`n auto meer hebben”, zei Van Oorschot maandagavond in het televisieprogramma Radar.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Miljoenenclaim in de maak om olieslurpende Audi-motor | Automotive Online

Miljoenenclaim in de maak om olieslurpende Audi-motor

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de Stichting Audiclaim heeft meer dan de helft van de Audi’s met de bewuste TFSI-motor het probleem, wat in totaal neerkomt op tussen de 10 en 12 duizend gevallen in Nederland. Dat zegt advocaat Oscar van Oorschot van de stichting. Hij is ook betrokken bij de Stichting Woekerpolis. “We pakken zaken op die een zekere collectiviteit in zich hebben”, aldus Van Oorschot. “Voor veel consumenten is het te kostbaar om tegen een groot bedrijf te procederen. Maar door consumenten met dezelfde klachten te verzamelen in een stichting, is procederen wel mogelijk.”

Bij Pon hebben ze kennisgenomen van de claim. Het bedrijf wil nog niet inhoudelijk reageren.

Schikking
In dit geval zal eerst geprobeerd worden om met de importeurs in de betreffende landen te onderhandelen; als dat niet lukt, volgt een proces tegen de fabrikant. “In Amerika is er voor hetzelfde probleem een schikking getroffen voor 126 duizend auto’s”, aldus Van Oorschot. “Ik vind het dus vreemd dat het probleem met de motoren in Europa wordt ontkend.”

De stichting heet Audiclaim, maar ook berijders van andere merken uit de Volkswagenstal met het probleem kunnen bij de stichting terecht. “We hebben begrepen dat de betreffende motor vooral in Audi’s zit, vandaar de naam.” Het probleem met het olieverbruik betreft met name de 2.0 TSFI motor, gemonteerd in Audi-modellen tussen 2009 en 2012 en de 1.8 TFSI motor uit dezelfde periode.

Van Oorschot zegt nog niet in te kunnen schatten hoeveel deelnemers de stichting uiteindelijk zal krijgen en hoe hoog de claim dus wordt. “Maar we hebben het over een reparatie van drieduizend euro, zo hebben we van meerdere partijen gehoord; ook in uw blad (Automotive Werkplaats, red) worden soortgelijke bedragen genoemd.”

Minstens 30 miljoen
Stel dat iedereen in Nederland zich inschrijft, dan zou dit alleen in ons land – op basis van de cijfers van Audiclaim – dus al neerkomen op minimaal 30 miljoen euro. “In De Verenigde Staten is er uiteindelijk een schikking getroffen voor tussen de 200 en 300 miljoen euro. Peanuts natuurlijk in vergelijking met de miljardenclaim die Volkswagen boven het hoofd hangt, maar voor onze leden wel heel belangrijk. Ik hoop dat Volkswagen dit probleem nu zo snel mogelijk wil oplossen.”

Ook voor de sjoemeldiesel van Volkswagen heeft de advocaat inmiddels een stichting in het leven geroepen: TDIclaim. “De auto`s met deze motoren zijn straks niets meer waard. Niet omdat ze te veel vervuilen, maar als er straks aanpassingen gedaan moeten worden, rijden ze heel anders dan bij aanschaf. Niemand wil zo`n auto meer hebben”, zei Van Oorschot maandagavond in het televisieprogramma Radar.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.