Duizenden auto’s in Nederland terug om explosieve airbag (update)
In de afgelopen jaren hebben genoemde Japanse merken, maar ook Toyota en BMW, auto’s teruggeroepen vanwege defecten aan Takata-airbags. Een fout in het opblaasmechanisme van de passagiersairbag kan een explosie veroorzaken waarbij de airbag kan scheuren en er zelfs hete stukken metaal de auto ingeschoten kunnen worden.
Sinds april vorig jaar zijn er in ieder geval in de VS zes en in Japan twee gevallen van exploderende airbags bekend, waarvan enkele met dodelijke afloop. Dat meldt persbureau Reuters.
Mazda-recall in Nederland `puur service`
Voor Nissan heeft deze recall alleen betrekking op de Japanse markt. Mazda roept in Nederland wel auto’s terug: 3.442 stuks. Het gaat om Mazda’s 6 van het oude type (productieperiode februari 2002 tot augustus 2003) waarbij een onderdeel vervangen moet worden.
Volgens Mazda-woordvoerder Jur Raatjes gaat het puur om een servicerecall. “Wereldwijd zijn er binnen de hele Mazda-organisatie geen voorvallen bekend van defecte airbags. Volgens de toeleverancier moeten de airbags worden aangepast, dus gaan we daarin mee.”
Van Honda is nog niet bekend of en hoeveel auto’s er in ons land naar de dealer moeten. Het hoofdkantoor van Honda in de Benelux is niet bereikbaar voor een reactie. Dealers van het merk weten dat berijders eventueel persoonlijk worden benaderd, maar zijn zelf nog niet op de hoogte gesteld door de importeur.
Update (26-6): Honda Motors Benelux heeft haar dealers laten weten dat de door de fabrikant aangekondigde recall een uitbreiding is op een terugroepactie van vorig jaar waarbij ook Nederlandse auto`s betrokken waren. Volgens de importeur is het `volgens op dit moment bekende informatie` niet waarschijnlijk dat er in Europa nog meer auto`s worden teruggeroepen.
Geen airbag minder gevaarlijk dan een defecte
In het buitenland hebben dealers drastische maatregelen moeten nemen. Zo waren er voor Toyota-dealers in Japan niet voldoende onderdelen beschikbaar. Zij kozen ervoor de passagiersairbag volledig uit te schakelen omdat een niet werkende airbag minder gevaarlijk was dan een potentieel defecte airbag.
Bij deze auto`s is een gele hanger aan de binnenspiegel geplaatst met de waarschuwing niet op de passagiersstoel te gaan zitten maar op de achterbank.