Australische Consumentenautoriteit: forse boete voor Mercedes in Takata-schandaal

Takata-recall • Hoewel de defecte Takata-airbags al tientallen levens hebben gekost, zou de Duitse autofabrikant in zijn recall-communicatie weinig urgentie hebben laten doorklinken.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De Takata-airbag kan spontaan tot ontploffing komen met dodelijke afloop. (Foto: Shutterstock)

Mercedes moet een boete betalen van 12,5 miljoen Australische dollars (omgerekend zo’n 8,6 miljoen euro) wegens het tekortschieten in de communicatie bij een recall. De recall betreft die voor de Takata-airbags, die tot ontploffing kunnen komen waarbij metaaldeeltjes vrijkomen. Wereldwijd zijn er door dit defect al enkele tientallen mensen om het leven gekomen.

Dat blijkt uit een mededeling van de Australische Consumentenautoriteit ACCC op basis van de uitspraak van de Federal Court. Uit de communicatie van Mercedes zou te weinig urgentie hebben gesproken, terwijl het om een verplichte recall gaat omdat de airbags levensgevaarlijk kunnen zijn.

Urgentie

“Defecte Takata-airbags zijn wereldwijd in verband gebracht met ongeveer 33 doden en meer dan 350 gewonden. In Australië stierf een persoon en raakte een ander ernstig gewond bij afzonderlijke incidenten veroorzaakt door het verkeerd inzetten van een Takata-airbag”, aldus ACCC. “We zijn van mening dat de verklaringen van het personeel van Mercedes-Benz de consument de indruk konden wekken dat de vervanging van de airbag minder urgent was dan gerechtvaardigd was door de reële risico’s van de defecte airbags.”

De Takata-recall is een van de grootste recalls ooit; meerdere grote autofabrikanten hebben in de afgelopen paar jaar een fors aantal auto’s moeten terugroepen. Het zou in totaal om meer dan 100 miljoen auto’s gaan, aldus ACCC. Ook in Nederland zijn er diverse recalls geweest vanwege airbagproblemen, waaronder eentje van Citroën onlangs.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Australische Consumentenautoriteit: forse boete voor Mercedes in Takata-schandaal | Automotive Online

Australische Consumentenautoriteit: forse boete voor Mercedes in Takata-schandaal

Takata-recall • Hoewel de defecte Takata-airbags al tientallen levens hebben gekost, zou de Duitse autofabrikant in zijn recall-communicatie weinig urgentie hebben laten doorklinken.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De Takata-airbag kan spontaan tot ontploffing komen met dodelijke afloop. (Foto: Shutterstock)

Mercedes moet een boete betalen van 12,5 miljoen Australische dollars (omgerekend zo’n 8,6 miljoen euro) wegens het tekortschieten in de communicatie bij een recall. De recall betreft die voor de Takata-airbags, die tot ontploffing kunnen komen waarbij metaaldeeltjes vrijkomen. Wereldwijd zijn er door dit defect al enkele tientallen mensen om het leven gekomen.

Dat blijkt uit een mededeling van de Australische Consumentenautoriteit ACCC op basis van de uitspraak van de Federal Court. Uit de communicatie van Mercedes zou te weinig urgentie hebben gesproken, terwijl het om een verplichte recall gaat omdat de airbags levensgevaarlijk kunnen zijn.

Urgentie

“Defecte Takata-airbags zijn wereldwijd in verband gebracht met ongeveer 33 doden en meer dan 350 gewonden. In Australië stierf een persoon en raakte een ander ernstig gewond bij afzonderlijke incidenten veroorzaakt door het verkeerd inzetten van een Takata-airbag”, aldus ACCC. “We zijn van mening dat de verklaringen van het personeel van Mercedes-Benz de consument de indruk konden wekken dat de vervanging van de airbag minder urgent was dan gerechtvaardigd was door de reële risico’s van de defecte airbags.”

De Takata-recall is een van de grootste recalls ooit; meerdere grote autofabrikanten hebben in de afgelopen paar jaar een fors aantal auto’s moeten terugroepen. Het zou in totaal om meer dan 100 miljoen auto’s gaan, aldus ACCC. Ook in Nederland zijn er diverse recalls geweest vanwege airbagproblemen, waaronder eentje van Citroën onlangs.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.