Vestiging Lexus Breukelen gaat sluiten

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Jansen

    Dit is geen goed bericht, het beste zou zijn Breukelen als showroom en Amsterdam als showroom en werkplaats te gebruiken. De locatie aan de snelweg is beste wat Lexus ooit heeft neergezet.

  • J. Singor

    Voor de duurzaam rendabele exploitatie van een self-supporting dealerbedrijf moeten zich in de geografisch directe invloedssfeer voldoende potentiële sales- en aftersales-klanten bevinden (cq. zich daar binnen een overbrugbare periode gaan vestigen). Niet in de laatste plaats is ook de kwaliteit die het bedrijf kan bieden van dominante betekenis.

    De kwaliteit van zulke lastige inschattingen is essentieel, want anders zal de “markt” uiteindelijk zelf wel bepalen of er op de gekozen locatie voldoende produkten/ diensten worden aangeboden om klant bij het bedrijf te worden èn te blijven.

    Immers, als de beoogde bedrijfscapaciteit niet duurzaam gevuld kan worden (bijvoorbeeld omdat de gedane veronderstellingen achteraf bezien niet deugdelijk blijken) dan zijn grote (aanloop)verliezen onvermijdelijk.

    Uiteraard kan ook de mogelijk verminderde appreciatie van een automobielmerk zo’n situatie later nog doen ontstaan omdat de verkoopvolumes dan immers krimpen met als gevolg dat er omwille van wagenparkbehoud vaak tot steeds geforceerder inruil (overwaardering) wordt besloten.
    Hoe dan ook, zo ontstaat een moeilijk rendabel te maken “experience-center” of het gevaar van een “praalgraf op zichtlocatie” waarvoor de markt uiteindelijk de tol niet wenst te betalen.

    Er kàn uit representativiteits-overweging door concerns, fabrieksvestigingen en/of importeurs desondanks voor worden gekozen om zo’n vestiging tóch te stichten. Maar de kosten van die “service” moet dan in lengte van jaren door andere vestigingen of door andere activiteiten of bedrijfsonderdelen gedragen kunnen worden (“interne sponsoring”).
    Wie dit onvoldoende voorziet kan en de last uiteindelijk niet kan blijven dragen legt op den duur het loodje.

    Tenslotte kan er –pikant gegeven voor importeurs- bovendien (en mogelijk onbedoeld) continuïteitsdreiging voor andere nabijgelegen zelfstandige dealers ontstaan omdat de aldus ontstane (over)capaciteit in de regio niet door de markt wordt gedragen.

    Maar zo kun je het als importeur ook jezèlf bemoeilijken om op termijn in de nabijheid verantwoord een betere vestigingsplaats te kiezen!
    Het lijkt erop dat de Lexus-vestiging (zelfs) in Breukelen niet op zich staat…. Bij Louwman heeft men dat ingezien en een moedig besluit genomen, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

  • Lexusdriver

    Er zullen meerdere oorzaken ten grondslag liggen aan het opheffen van deze vestiging in Breukelen, de intentie te verkopen aan nieuwe en dus potentiele klanten en het ongenuanceerd hiermee omgaan zal een voedingsbodem geweest zijn voor de ontmanteling van deze vestiging.

Vestiging Lexus Breukelen gaat sluiten | Automotive Online

Vestiging Lexus Breukelen gaat sluiten

Martijn Roede Martijn Roede

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Jansen

    Dit is geen goed bericht, het beste zou zijn Breukelen als showroom en Amsterdam als showroom en werkplaats te gebruiken. De locatie aan de snelweg is beste wat Lexus ooit heeft neergezet.

  • J. Singor

    Voor de duurzaam rendabele exploitatie van een self-supporting dealerbedrijf moeten zich in de geografisch directe invloedssfeer voldoende potentiële sales- en aftersales-klanten bevinden (cq. zich daar binnen een overbrugbare periode gaan vestigen). Niet in de laatste plaats is ook de kwaliteit die het bedrijf kan bieden van dominante betekenis.

    De kwaliteit van zulke lastige inschattingen is essentieel, want anders zal de “markt” uiteindelijk zelf wel bepalen of er op de gekozen locatie voldoende produkten/ diensten worden aangeboden om klant bij het bedrijf te worden èn te blijven.

    Immers, als de beoogde bedrijfscapaciteit niet duurzaam gevuld kan worden (bijvoorbeeld omdat de gedane veronderstellingen achteraf bezien niet deugdelijk blijken) dan zijn grote (aanloop)verliezen onvermijdelijk.

    Uiteraard kan ook de mogelijk verminderde appreciatie van een automobielmerk zo’n situatie later nog doen ontstaan omdat de verkoopvolumes dan immers krimpen met als gevolg dat er omwille van wagenparkbehoud vaak tot steeds geforceerder inruil (overwaardering) wordt besloten.
    Hoe dan ook, zo ontstaat een moeilijk rendabel te maken “experience-center” of het gevaar van een “praalgraf op zichtlocatie” waarvoor de markt uiteindelijk de tol niet wenst te betalen.

    Er kàn uit representativiteits-overweging door concerns, fabrieksvestigingen en/of importeurs desondanks voor worden gekozen om zo’n vestiging tóch te stichten. Maar de kosten van die “service” moet dan in lengte van jaren door andere vestigingen of door andere activiteiten of bedrijfsonderdelen gedragen kunnen worden (“interne sponsoring”).
    Wie dit onvoldoende voorziet kan en de last uiteindelijk niet kan blijven dragen legt op den duur het loodje.

    Tenslotte kan er –pikant gegeven voor importeurs- bovendien (en mogelijk onbedoeld) continuïteitsdreiging voor andere nabijgelegen zelfstandige dealers ontstaan omdat de aldus ontstane (over)capaciteit in de regio niet door de markt wordt gedragen.

    Maar zo kun je het als importeur ook jezèlf bemoeilijken om op termijn in de nabijheid verantwoord een betere vestigingsplaats te kiezen!
    Het lijkt erop dat de Lexus-vestiging (zelfs) in Breukelen niet op zich staat…. Bij Louwman heeft men dat ingezien en een moedig besluit genomen, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

  • Lexusdriver

    Er zullen meerdere oorzaken ten grondslag liggen aan het opheffen van deze vestiging in Breukelen, de intentie te verkopen aan nieuwe en dus potentiele klanten en het ongenuanceerd hiermee omgaan zal een voedingsbodem geweest zijn voor de ontmanteling van deze vestiging.