Automotive Marketing Show: begeerlijkheid kent geen prijs

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

U bent toe aan een Daewoo. Met de Fiat Panda lach je iedereen uit. De Volkswagen-wie-anders-reeks. Of: Stop de crisis, koop een Porsche. Iedereen kent wel een aantal iconische reclamecampagnes uit verleden en heden. Ook voor een retailer is daar veel van op te steken, betoogt marketingspecialist en -journalist Erwin Wijman. Tijdens de Automotive Marketing Show, die op 5 november plaatsvindt, geeft hij tips&tricks aan de hand van diverse reclamevoorbeelden. Ter voorbereiding laat hij er alvast twee zien:

 Porsche versus Nissan

porsche oud“Deze twee auto-advertenties staan lijnrecht tegenover elkaar. In uiterlijk natuurlijk maar vooral in mentaliteit en marketingbenadering. Een oudje van Porsche, een billboard uit 1992, en een kersverse van Nissan in een huis-aan-huisblad in Barendrecht van deze week. Nissan schreeuwt met korting. 8.350 euro voordeel! Wij zijn de goedkoopste, roept deze advertentie. Wij hebben het meeste gratis. En de grootste korting, 5000 euro liefst en ook nog eens 1000 euro aan accessoires gratis. Tja. Ooit zulke kortingadvertenties gezien van Audi of BMW?

nissan nieuw

Ook Porsche doet dat heel anders. Als Porsche adverteert voor een Panamera staat daar niks in over prijs, laat staan over korting. Hooguit staat er onderin in kleine lettertjes de vanafprijs. Porsche is een begeerlijk merk, uiteraard. Net als BMW. Of Audi. Maar dat is juist vanwege de reclameaanpak. Bij Porsche lees je nooit iets als ‘Nu Voordeel’ of ‘High 5 Deals’ of ‘5000 euro korting’. Bij Nissan wel dus, en dat is zonde. Want zulke autoreclame met een dergelijke positionering maakt je merk goedkoper in plaats van begeerlijker.”

Naast Erwin Wijman spreken ook Peter Zijlstra (Head of marketing Benelux Mercedes-Benz Cars), Dick Gussen (Corendon), Rico van der Vies (Automotive Mediaventions), Wilbert Philippo (Infotrade) en Anders Jansen (Flow Resulting) op het evenement, dat volledig online is te volgen.

Schrijf je hier in voor de Marketing Show, de digitale editie van het Automotive Marketing Event.

 


sponsorbalk v4 b

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Automotive Marketing Show: begeerlijkheid kent geen prijs | Automotive Online

Automotive Marketing Show: begeerlijkheid kent geen prijs

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

U bent toe aan een Daewoo. Met de Fiat Panda lach je iedereen uit. De Volkswagen-wie-anders-reeks. Of: Stop de crisis, koop een Porsche. Iedereen kent wel een aantal iconische reclamecampagnes uit verleden en heden. Ook voor een retailer is daar veel van op te steken, betoogt marketingspecialist en -journalist Erwin Wijman. Tijdens de Automotive Marketing Show, die op 5 november plaatsvindt, geeft hij tips&tricks aan de hand van diverse reclamevoorbeelden. Ter voorbereiding laat hij er alvast twee zien:

 Porsche versus Nissan

porsche oud“Deze twee auto-advertenties staan lijnrecht tegenover elkaar. In uiterlijk natuurlijk maar vooral in mentaliteit en marketingbenadering. Een oudje van Porsche, een billboard uit 1992, en een kersverse van Nissan in een huis-aan-huisblad in Barendrecht van deze week. Nissan schreeuwt met korting. 8.350 euro voordeel! Wij zijn de goedkoopste, roept deze advertentie. Wij hebben het meeste gratis. En de grootste korting, 5000 euro liefst en ook nog eens 1000 euro aan accessoires gratis. Tja. Ooit zulke kortingadvertenties gezien van Audi of BMW?

nissan nieuw

Ook Porsche doet dat heel anders. Als Porsche adverteert voor een Panamera staat daar niks in over prijs, laat staan over korting. Hooguit staat er onderin in kleine lettertjes de vanafprijs. Porsche is een begeerlijk merk, uiteraard. Net als BMW. Of Audi. Maar dat is juist vanwege de reclameaanpak. Bij Porsche lees je nooit iets als ‘Nu Voordeel’ of ‘High 5 Deals’ of ‘5000 euro korting’. Bij Nissan wel dus, en dat is zonde. Want zulke autoreclame met een dergelijke positionering maakt je merk goedkoper in plaats van begeerlijker.”

Naast Erwin Wijman spreken ook Peter Zijlstra (Head of marketing Benelux Mercedes-Benz Cars), Dick Gussen (Corendon), Rico van der Vies (Automotive Mediaventions), Wilbert Philippo (Infotrade) en Anders Jansen (Flow Resulting) op het evenement, dat volledig online is te volgen.

Schrijf je hier in voor de Marketing Show, de digitale editie van het Automotive Marketing Event.

 


sponsorbalk v4 b

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.