Volkswagen grootste stijger op ranglijst waardevolle automerken

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
VW blaast weer een deuntje mee in de internationale merkenbusiness. (Foto: Shutterstock)

Toyota, Mercedes en BMW zijn de enige drie automerken in de Top 100 Most Valuable Brands van marketingbureau Millwardbrown. Dat blijkt uit de BrandZ Top 100 van het bureau. Toyota staat op nummer 41, Mercedes op 54 en BMW op 55. Uber staat een plaats boven Mercedes. Amazon lost Google af als meest waardevolle brand volgens Millwardbrown. Onder de automerken steeg VW het meest in waarde, namelijk 12 procent.

De totale waarde van het segment auto’s in de lijst daalde met 7 procent in waarde. “Auto’s zijn niets meer dan een extra connected device op het Internet of Things“, aldus de onderzoekers. “De winnaars zijn degene die excelleren in de digitalisering. China speelt een leidende rol op het gebied van elektrische auto’s en staat klaar om deze te exporteren.” Bekijk het complete onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Toyota staat in 12 van de 14 jaar dat de studie wordt uitgevoerd op de eerste plaats, meldt Automotive News Europe. “Toyota heeft een mondiaal bereik, met een representatieve model in elk segment. Daarnaast is het een pionier op het gebied van alternatieve energie”, aldus onderzoeker Graham Staplehurst van Millwardbrown tegen ANE. “Op het gebied van elektrische auto’s staat Tesla weliswaar op één, daarachter kwam Toyota en op de derde plaats Volkswagen.” Van alle automerken in de top 10 zag alleen VW  zijn merkwaarde stijgen, met 12 procent. “Het merk komt terug van het dieselschandaal”, aldus Staplehurst.

Brandz berekent de waarde van de merken onder andere op basis van de marktkapitalisatie, winstgevendheid, aandeelhouderswaarde en een publieke enquête naar de houding van consumenten ten opzichte van bedrijven.

brandz top100

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Volkswagen grootste stijger op ranglijst waardevolle automerken | Automotive Online

Volkswagen grootste stijger op ranglijst waardevolle automerken

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
VW blaast weer een deuntje mee in de internationale merkenbusiness. (Foto: Shutterstock)

Toyota, Mercedes en BMW zijn de enige drie automerken in de Top 100 Most Valuable Brands van marketingbureau Millwardbrown. Dat blijkt uit de BrandZ Top 100 van het bureau. Toyota staat op nummer 41, Mercedes op 54 en BMW op 55. Uber staat een plaats boven Mercedes. Amazon lost Google af als meest waardevolle brand volgens Millwardbrown. Onder de automerken steeg VW het meest in waarde, namelijk 12 procent.

De totale waarde van het segment auto’s in de lijst daalde met 7 procent in waarde. “Auto’s zijn niets meer dan een extra connected device op het Internet of Things“, aldus de onderzoekers. “De winnaars zijn degene die excelleren in de digitalisering. China speelt een leidende rol op het gebied van elektrische auto’s en staat klaar om deze te exporteren.” Bekijk het complete onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Toyota staat in 12 van de 14 jaar dat de studie wordt uitgevoerd op de eerste plaats, meldt Automotive News Europe. “Toyota heeft een mondiaal bereik, met een representatieve model in elk segment. Daarnaast is het een pionier op het gebied van alternatieve energie”, aldus onderzoeker Graham Staplehurst van Millwardbrown tegen ANE. “Op het gebied van elektrische auto’s staat Tesla weliswaar op één, daarachter kwam Toyota en op de derde plaats Volkswagen.” Van alle automerken in de top 10 zag alleen VW  zijn merkwaarde stijgen, met 12 procent. “Het merk komt terug van het dieselschandaal”, aldus Staplehurst.

Brandz berekent de waarde van de merken onder andere op basis van de marktkapitalisatie, winstgevendheid, aandeelhouderswaarde en een publieke enquête naar de houding van consumenten ten opzichte van bedrijven.

brandz top100

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.