Leasing Enquête: Remarketingwinst stijgt tot grote hoogte

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Het chiptekort, leveringsproblemen, restwaarden en covid; welke impact hebben ze op de leasebranche? Dat vroegen we leasedirecteuren in de Automotive Leasing Enquête 2021, die werd gepubliceerd in de Automotive Leasemaatschappij Top 60, die op het Leasing Event werd gepresenteerd.

Remarketing

Leasemaatschappijen blijken zeer tevreden over hun brutowinstmarge in 2021: die geven ze gemiddeld een rapportcijfer 8. Ook wordt er dit jaar veel geld verdiend aan de auto’s die uit contract gaan. Nu de occasions schaars zijn, liggen de prijzen hoog. Dat is ook terug te zien in de verwachte gemiddelde verwachte remarketingwinst van 1.268 euro per contract. De meeste respondenten vallen binnen de bandbreedte 1.250-1.500 euro. Over de afgelopen 5 jaar bedroeg de remarketingwinst per contract 880 euro, waarbij het merendeel tussen de 650-1.000 euro. Ook diesels leveren tegenwoordig weer goed geld op, en over de restwaarden van elektrische auto’s is men positief gestemd.

remarketingwinstpercontract

Private lease

Van de 30 respondenten faciliteren 19 private lease en 2 gaan die markt op, 9 van hen geven aan niet in de private leasemarkt te zullen stappen. Een veelgehoorde reden hiervoor is dat de prijzen van dien aard zijn dat er niet tegen de grote leasemaatschappijen en ‘merkleasemaatschappijen’ valt op te concurreren. Het gaat ten koste van de marge en de handling per contract ligt veel hoger, waardoor alleen met een goede ict-infrastructuur de lage tarieven lijken te kunnen worden gecompenseerd. Of, zoals bij dealers; een groot deel van private lease vervangt immers de particuliere verkoop. Daarnaast betekent een private leaseklant in de regel ook dat je onderhoud en reparaties kunt verzorgen en dat je grip houdt op de occasionvloot.Deze enquête verscheen eerder in de Automotive Leasemaatschappij Top 60, die vorige week werd gepresenteerd. Meer analyses en alle ins&outs lezen van de grootste leasemaatschappijen van Nederland? Bestel de LMT60 hier.

Gemiddeld is 12 procent van de vloot private lease, maar dit aandeel ligt erg uit elkaar: bij de één is het niet meer dan 1 procent, bij een ander 65 procent. De verwachting is wel dat het aandeel groeit, naar gemiddeld 18 procent van de vloot. Waarbij de bandbreedte ligt tussen de 3 en 75 procent.

Dat private lease enerzijds wordt gezien als groeimarkt maar anderzijds als ‘margekiller’ komt ook terug in de stelling ‘Er vindt in de leasemarkt een prijsoorlog plaats’. Twee derde van de respondenten is het hiermee eens.

Fietslease

Een nieuwe vraag op de lijst is in hoeverre fietslease wordt gefaciliteerd. Ongeveer 60 procent biedt dit al in enige vorm aan, een aantal is van plan om dit te gaan doen. Wel is de verwachting dat deze markt zijn sterkste groei inmiddels heeft gehad.

Leveringsproblemen

Het heetste hangijzer op dit moment zijn de leveringsproblemen van nieuwe auto’s. Twee derde van de respondenten zeggen dat de leveringsproblemen de business behoorlijk tot sterk beïnvloeden. “Er is veel onduidelijkheid waardoor ook orders worden geannuleerd”, zegt een respondent. “De levertijden zijn te lang en dat maakt klanten ontevreden”, zegt een ander. De instroom blijft uit, waardoor er langer met de huidige auto’s wordt doorgereden. En daardoor vallen de remarketing opbrengsten uiteindelijk lager uit.

leveringsproblemenlmt

Verder lijkt de impact van Covid-19 op de leasebranche beperkt. Van de 30 respondenten zeggen 15 dat de pandemie ‘enigszins’ invloed heeft op de business, volgens 10 is er niet of nauwelijks invloed. Vorig jaar leidde de crisis er nog toe dat er contracten moesten worden verlengd en herberekeningen plaatsvonden op contracten omdat er minder werd gereden, dit jaar is daar minder sprake van.
We legden de leasedirecteuren ook een aantal stellingen voor. Hieruit blijkt dat een merendeel van de 30 respondenten verwacht dat er een consolidatieslag gaat plaatsvinden (volgens 17 respondenten); 1 is het daar niet mee eens, de rest is neutraal.

In het verlengde van deze vraag vroegen we de respondenten ook hoe groot een leasevloot moet zijn voor een gezonde businesscase. De antwoorden variëren sterk. Zo stelt een derde van de respondenten die deze vraag hebben ingevuld, dat ook met een bescheiden aantal (minder dan 500) contracten geld kan worden verdiend, maar dat daarbij vooral de lokale binding een rol speelt (zoals bij dealerlease). De schaalvoordelen beginnen volgens velen echter pas bij een veelvoud daarvan. “De echte schaalvoordelen starten bij 2.000 contracten”, aldus een van de respondenten.

Leasing Enquête

De Automotive Leasing Enquête 2021 werd uitgevoerd in oktober. Er deden 30 respondenten uit de leasebranche aan mee. 14 van hen hebben een wagenpark kleiner dan 2.500 auto’s; van 14 zit het wagenpark tussen de 2.500 en 10.000, 2 respondenten beheren een vloot van meer dan 25 duizend auto’s. Van de respondenten kopen er 11 meer dan 5 procent van de nieuw in te zetten leaseauto’s elders in dan bij de Nederlandse importeur of dealer, voornamelijk bij andere Europese dealers en/of handelaren.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Leasing Enquête: Remarketingwinst stijgt tot grote hoogte | Automotive Online

Leasing Enquête: Remarketingwinst stijgt tot grote hoogte

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Het chiptekort, leveringsproblemen, restwaarden en covid; welke impact hebben ze op de leasebranche? Dat vroegen we leasedirecteuren in de Automotive Leasing Enquête 2021, die werd gepubliceerd in de Automotive Leasemaatschappij Top 60, die op het Leasing Event werd gepresenteerd.

Remarketing

Leasemaatschappijen blijken zeer tevreden over hun brutowinstmarge in 2021: die geven ze gemiddeld een rapportcijfer 8. Ook wordt er dit jaar veel geld verdiend aan de auto’s die uit contract gaan. Nu de occasions schaars zijn, liggen de prijzen hoog. Dat is ook terug te zien in de verwachte gemiddelde verwachte remarketingwinst van 1.268 euro per contract. De meeste respondenten vallen binnen de bandbreedte 1.250-1.500 euro. Over de afgelopen 5 jaar bedroeg de remarketingwinst per contract 880 euro, waarbij het merendeel tussen de 650-1.000 euro. Ook diesels leveren tegenwoordig weer goed geld op, en over de restwaarden van elektrische auto’s is men positief gestemd.

remarketingwinstpercontract

Private lease

Van de 30 respondenten faciliteren 19 private lease en 2 gaan die markt op, 9 van hen geven aan niet in de private leasemarkt te zullen stappen. Een veelgehoorde reden hiervoor is dat de prijzen van dien aard zijn dat er niet tegen de grote leasemaatschappijen en ‘merkleasemaatschappijen’ valt op te concurreren. Het gaat ten koste van de marge en de handling per contract ligt veel hoger, waardoor alleen met een goede ict-infrastructuur de lage tarieven lijken te kunnen worden gecompenseerd. Of, zoals bij dealers; een groot deel van private lease vervangt immers de particuliere verkoop. Daarnaast betekent een private leaseklant in de regel ook dat je onderhoud en reparaties kunt verzorgen en dat je grip houdt op de occasionvloot.Deze enquête verscheen eerder in de Automotive Leasemaatschappij Top 60, die vorige week werd gepresenteerd. Meer analyses en alle ins&outs lezen van de grootste leasemaatschappijen van Nederland? Bestel de LMT60 hier.

Gemiddeld is 12 procent van de vloot private lease, maar dit aandeel ligt erg uit elkaar: bij de één is het niet meer dan 1 procent, bij een ander 65 procent. De verwachting is wel dat het aandeel groeit, naar gemiddeld 18 procent van de vloot. Waarbij de bandbreedte ligt tussen de 3 en 75 procent.

Dat private lease enerzijds wordt gezien als groeimarkt maar anderzijds als ‘margekiller’ komt ook terug in de stelling ‘Er vindt in de leasemarkt een prijsoorlog plaats’. Twee derde van de respondenten is het hiermee eens.

Fietslease

Een nieuwe vraag op de lijst is in hoeverre fietslease wordt gefaciliteerd. Ongeveer 60 procent biedt dit al in enige vorm aan, een aantal is van plan om dit te gaan doen. Wel is de verwachting dat deze markt zijn sterkste groei inmiddels heeft gehad.

Leveringsproblemen

Het heetste hangijzer op dit moment zijn de leveringsproblemen van nieuwe auto’s. Twee derde van de respondenten zeggen dat de leveringsproblemen de business behoorlijk tot sterk beïnvloeden. “Er is veel onduidelijkheid waardoor ook orders worden geannuleerd”, zegt een respondent. “De levertijden zijn te lang en dat maakt klanten ontevreden”, zegt een ander. De instroom blijft uit, waardoor er langer met de huidige auto’s wordt doorgereden. En daardoor vallen de remarketing opbrengsten uiteindelijk lager uit.

leveringsproblemenlmt

Verder lijkt de impact van Covid-19 op de leasebranche beperkt. Van de 30 respondenten zeggen 15 dat de pandemie ‘enigszins’ invloed heeft op de business, volgens 10 is er niet of nauwelijks invloed. Vorig jaar leidde de crisis er nog toe dat er contracten moesten worden verlengd en herberekeningen plaatsvonden op contracten omdat er minder werd gereden, dit jaar is daar minder sprake van.
We legden de leasedirecteuren ook een aantal stellingen voor. Hieruit blijkt dat een merendeel van de 30 respondenten verwacht dat er een consolidatieslag gaat plaatsvinden (volgens 17 respondenten); 1 is het daar niet mee eens, de rest is neutraal.

In het verlengde van deze vraag vroegen we de respondenten ook hoe groot een leasevloot moet zijn voor een gezonde businesscase. De antwoorden variëren sterk. Zo stelt een derde van de respondenten die deze vraag hebben ingevuld, dat ook met een bescheiden aantal (minder dan 500) contracten geld kan worden verdiend, maar dat daarbij vooral de lokale binding een rol speelt (zoals bij dealerlease). De schaalvoordelen beginnen volgens velen echter pas bij een veelvoud daarvan. “De echte schaalvoordelen starten bij 2.000 contracten”, aldus een van de respondenten.

Leasing Enquête

De Automotive Leasing Enquête 2021 werd uitgevoerd in oktober. Er deden 30 respondenten uit de leasebranche aan mee. 14 van hen hebben een wagenpark kleiner dan 2.500 auto’s; van 14 zit het wagenpark tussen de 2.500 en 10.000, 2 respondenten beheren een vloot van meer dan 25 duizend auto’s. Van de respondenten kopen er 11 meer dan 5 procent van de nieuw in te zetten leaseauto’s elders in dan bij de Nederlandse importeur of dealer, voornamelijk bij andere Europese dealers en/of handelaren.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.