Opinie | Van den Eijnden: Verkoopt Leaseplan zijn kroonjuweel?

Opinie • Leaseplan heeft zijn occasionportal Carnext verzelfstandigd. Automotive-columnist Norbert van den Eijnden vraagt zich af of dit wel zo’n goed idee is.
Norbert van den Eijnden Norbert van den Eijnden
• Laatste update:
Norbert van den Eijnden: hoe gaat Leaseplan verder zonder Carnext? (Foto: Marcel Cazemier)

Als leasedirecteur had ik altijd een duidelijke visie op gebruikte wagens: het is een kernactiviteit. Je kunt een bescheiden winst maken op rente, op services en op verzekering wellicht nog wat meer, maar de grote klapper komt uit de gebruikte wagens. Dat geldt zowel in positieve als negatieve zin. Als je voor een dikke 20 miljard euro aan auto’s (‘assets’) op de balans hebt, zoals Leaseplan, is 1 procent afwijking in de restwaarde grofweg 300 miljoen euro. De aanschafwaarde is namelijk veel meer dan 20 miljard geweest – want grote leasemaatschappijen krijgen immers grote inkoopkortingen. Weliswaar is dat over je hele portfolio en wordt dat effect over 4 jaar uitgesmeerd, maar een afwijking van 75 miljoen euro op jaarbasis heeft ook op het resultaat van Leaseplan een groot effect. En de restwaarde-afwijkingen zijn weleens groter geweest dan 1 procent.

Serieuze crisis

In gesprekken met banken, analisten, rating agencies, investeerders en aandeelhouders gaat het dan ook altijd maar over één ding: het restwaarderisico. Hoe weten wij zeker dat jullie in staat zijn het restwaarderisico goed te managen? Dat jullie bedrijf niet direct omvalt als er een serieuze crisis komt? Het beheersen van het complete end-of-termproces, om de waarde van de ex-lease auto te optimaliseren en het restwaarderisico te beperken, is dan ook essentieel. Niet voor niets is de directe verkoop aan berijders en andere consumenten in de loop der jaren door steeds meer leasemaatschappijen als een extra winstbron gezien: geen tussenhandel meer die er marge tussenuit snoept.

Hoe weten wij zeker dat jullie in staat zijn het restwaarderisico goed te managen?

Toen ik een paar jaar geleden las dat Leaseplan van plan was om het eigen occasionplatform Carnext te verkopen, heb ik me dan ook lang afgevraagd: is dat nou superslim, of juist heel erg dom? Op dit moment hebben de twee bedrijven (nog) dezelfde aandeelhouders, maar ik ben benieuwd hoe het gaat als Carnext ‘echt’ wordt verkocht. Want Leaseplan heeft in de afgelopen jaren zijn remarketing volledig neergelegd bij het platform.

SLA

In aanvang zal de relatie tussen de twee bedrijven blijven bestaan. Met een service level agreement (SLA) verkoopt Leaseplan zijn ex-lease auto’s aan Carnext, en op basis van de grote hoeveelheid data die er tegenwoordig is kun je de waarde van een auto tamelijk nauwkeurig vaststellen.

Maar hoe gaat dat over een aantal jaar zodra die SLA afgelopen is? Die vraag doet zich natuurlijk vooral voor als de occasionmarkt tegenzit. En je dus geen 75 miljoen euro bij, maar afschrijft. Hoe houd je dan de restwaarde beheersbaar? Toch maar weer een eigen used car afdeling opzetten?

Norbert van den Eijnden is voormalig ceo van Alphabet International en tegenwoordig onder andere commissaris bij Bovemij en zelfstandig adviseur voor (inter)nationale automotive bedrijven. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Norbert van den Eijnden
Norbert van den Eijnden

Norbert van den Eijnden heeft rijke carrière in de leasebranche achter de rug. Zo was hij jarenlang ceo van Alphabet International. In die hoedanigheid werd hij ook verkozen tot Automotive Manager of the Year 2011. Tegenwoordig is hij zelfstandig adviseur. Ook zit hij in de Raad van Commissarissen van Bovemij.

Reacties

  • Engel van der Woude

    goedemorgen heer norbert
    engel van der woude hier
    van der woude autos
    zou u mij eens willen bellen aub
    mijn nr is 0620599358
    fijne dag

Opinie | Van den Eijnden: Verkoopt Leaseplan zijn kroonjuweel? | Automotive Online

Opinie | Van den Eijnden: Verkoopt Leaseplan zijn kroonjuweel?

Opinie • Leaseplan heeft zijn occasionportal Carnext verzelfstandigd. Automotive-columnist Norbert van den Eijnden vraagt zich af of dit wel zo’n goed idee is.
Norbert van den Eijnden Norbert van den Eijnden
• Laatste update:
Norbert van den Eijnden: hoe gaat Leaseplan verder zonder Carnext? (Foto: Marcel Cazemier)

Als leasedirecteur had ik altijd een duidelijke visie op gebruikte wagens: het is een kernactiviteit. Je kunt een bescheiden winst maken op rente, op services en op verzekering wellicht nog wat meer, maar de grote klapper komt uit de gebruikte wagens. Dat geldt zowel in positieve als negatieve zin. Als je voor een dikke 20 miljard euro aan auto’s (‘assets’) op de balans hebt, zoals Leaseplan, is 1 procent afwijking in de restwaarde grofweg 300 miljoen euro. De aanschafwaarde is namelijk veel meer dan 20 miljard geweest – want grote leasemaatschappijen krijgen immers grote inkoopkortingen. Weliswaar is dat over je hele portfolio en wordt dat effect over 4 jaar uitgesmeerd, maar een afwijking van 75 miljoen euro op jaarbasis heeft ook op het resultaat van Leaseplan een groot effect. En de restwaarde-afwijkingen zijn weleens groter geweest dan 1 procent.

Serieuze crisis

In gesprekken met banken, analisten, rating agencies, investeerders en aandeelhouders gaat het dan ook altijd maar over één ding: het restwaarderisico. Hoe weten wij zeker dat jullie in staat zijn het restwaarderisico goed te managen? Dat jullie bedrijf niet direct omvalt als er een serieuze crisis komt? Het beheersen van het complete end-of-termproces, om de waarde van de ex-lease auto te optimaliseren en het restwaarderisico te beperken, is dan ook essentieel. Niet voor niets is de directe verkoop aan berijders en andere consumenten in de loop der jaren door steeds meer leasemaatschappijen als een extra winstbron gezien: geen tussenhandel meer die er marge tussenuit snoept.

Hoe weten wij zeker dat jullie in staat zijn het restwaarderisico goed te managen?

Toen ik een paar jaar geleden las dat Leaseplan van plan was om het eigen occasionplatform Carnext te verkopen, heb ik me dan ook lang afgevraagd: is dat nou superslim, of juist heel erg dom? Op dit moment hebben de twee bedrijven (nog) dezelfde aandeelhouders, maar ik ben benieuwd hoe het gaat als Carnext ‘echt’ wordt verkocht. Want Leaseplan heeft in de afgelopen jaren zijn remarketing volledig neergelegd bij het platform.

SLA

In aanvang zal de relatie tussen de twee bedrijven blijven bestaan. Met een service level agreement (SLA) verkoopt Leaseplan zijn ex-lease auto’s aan Carnext, en op basis van de grote hoeveelheid data die er tegenwoordig is kun je de waarde van een auto tamelijk nauwkeurig vaststellen.

Maar hoe gaat dat over een aantal jaar zodra die SLA afgelopen is? Die vraag doet zich natuurlijk vooral voor als de occasionmarkt tegenzit. En je dus geen 75 miljoen euro bij, maar afschrijft. Hoe houd je dan de restwaarde beheersbaar? Toch maar weer een eigen used car afdeling opzetten?

Norbert van den Eijnden is voormalig ceo van Alphabet International en tegenwoordig onder andere commissaris bij Bovemij en zelfstandig adviseur voor (inter)nationale automotive bedrijven. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Norbert van den Eijnden
Norbert van den Eijnden

Norbert van den Eijnden heeft rijke carrière in de leasebranche achter de rug. Zo was hij jarenlang ceo van Alphabet International. In die hoedanigheid werd hij ook verkozen tot Automotive Manager of the Year 2011. Tegenwoordig is hij zelfstandig adviseur. Ook zit hij in de Raad van Commissarissen van Bovemij.

Reacties

  • Engel van der Woude

    goedemorgen heer norbert
    engel van der woude hier
    van der woude autos
    zou u mij eens willen bellen aub
    mijn nr is 0620599358
    fijne dag