Op Bezoek | Transitie is prima, maar dan wel met de auto

Op bezoek • De Covid-pandemie heeft het leasespel niet verandert, maar de veranderingen in de markt versnelt. Uit het Fleet Europe Summit, dat afgelopen twee dagen in een online variant plaatsvond, bleek dat zowel leasemaatschappijen als fleetmanagers verwachten hun mobiliteitstransitie sneller door te kunnen voeren. En met meer draagvlak.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Uiteindelijk is de auto toch weer het middelpunt. Maar dan wel een elektrische. (Foto: Shutterstock)

Mobility as a Service, deelautoconcepten, last-mile-solutions, mobiliteitskaarten: er kwam dit jaar niets voorbij tijdens het Fleet Europe Summit dat niet al in voorgaande jaren was besproken. En toch voelde het anders – niet alleen omdat het evenement volledig online plaatsvond in plaats van in Estoril, Barcelona of een andere Europese bestemming. Maar vooral omdat na jaren praten en ontwikkelen, door de Covid-pandemie ineens alle puzzelstukjes in elkaar lijken te vallen.

Zo gaf Britta Seeger, als boardmember bij Daimler verantwoordelijk voor de marketing, aan dat de branche op weg is naar herstel – maar dat we niet teruggaan naar wat was, maar juist door ontwikkelen naar onder andere meer elektrische modellen. “Waarvan ook meer betaalbare. Er is simpelweg geen weg terug”, aldus Seeger.
Die weg vooruit beslaat op korte termijn ook de plug-ins, maar op de langere termijn vooral batterij-elektrische, verwacht ook Marc Odinius, ceo van dienstverlener Dataforce. Diverse autofabrikanten lieten al eerder weten dat de steeds verdere aanscherping van de emissienormen indirect leidt tot een verbod op brandstofauto’s en een versnelde ontwikkeling van volledig elektrische.

Groei

De discussie over welke vervoersoplossingen nou het meest profiteren van de mobilteitstransitie, werd uiteraard ook gevoerd. Mobiliteitsmanager Jarno Pajunen merkte terecht op dat de transitie niet alleen bestaat uit het kiezen tussen vervoermiddelen, maar ook – of vooral – wanneer je reist. Want in de huidige tijden blijkt thuiswerken zo erg nog niet. Hoewel ook hier een kanttekening kan worden geplaatst: zo vertelde Tex Gunning, ceo van Leaseplan, vorige week tijdens het Automotive Leasing Event al dat het na zo’n lange tijd op afstand werken vaker gaat ontbreken aan afstemming tussen mensen en divisies. Gunning liet ook op het Fleet Europe Summit nog maar eens weten dat hij de leaseauto nog altijd als de beste oplossing voor mobiliteit ziet. “De leasemarkt zal de komende jaren blijven groeien. De contracten zullen ook niet veel korter worden, want een periode van 3 à 4 jaar is de beste prijspropositie. Voor stedelijke mobiliteit en kortere looptijden zijn andere oplossingen voorhanden, zoals carsharing en huur – maar de meeste mensen hebben het liefste een eigen auto voor de deur.”Lees hier het interview met Marchel Koops: dit is het moment voor vernieuwing.

In andere sessies bleken ook aanbieders van MaaS-oplossingen het hier wel over eens: de leaseauto lijkt boven elke mobiliteitsdiscussie te staan. Sterker, de vlucht in private lease laat zien dat dit businessmodel ook het beste aansluit op de consumententrend ‘van bezit naar gebruik’. Commercieel directeur Marchel Koops van Athlon International vindt dan ook dat de coronapandemie geen gamechanger is, maar slechts de ontwikkelingen versneld die al langer aan de gang waren en waar de meeste leasemaatschappijen al volop mee bezig waren.Alles lezen over de plannen van Nederlandse leasemaatschappijen? Koop dan de Automotive Leasemaatschappij Top 60.

Connected

Niet alleen Covid, ook de elektrificatie zorgt voor een snellere verschuiving van bezit naar gebruik en naar autodelen. Omdat ze in gebruik goedkoper zijn (en worden) dan brandstofauto’s, minder onderhoud nodig hebben en vaak van alle connected car-toepassingen zijn voorzien. Het onderhoud dat nodig is beslaat vooral software-updates, en die kunnen op afstand worden uitgevoerd.

Gunning was op het evenement panellid in een discussie over de flexibilisering van automobiliteit, samen met Bart Beckers (cco Arval) en Konstantin Sixt (cso Sixt). Eigenlijk was er niet direct sprake van een discussie: de heren waren het eens over het feit dat de ‘short-term mobility’ het beste kan worden uitgevoerd door specialisten. Arval kondigde niet voor niets onlangs een samenwerking aan met Sixt voor onder andere vervangend vervoer en autohuur. “Je hoeft niet alles zelf te doen”, aldus Beckers. “Het gaat bedrijven om oplossingen om het meest efficiënt een reis te maken; dat is niet altijd de leaseauto. Om in die behoefte te kunnen voorzien zijn samenwerkingen essentieel, vooral tussen partijen die korte en langetermijn contracten aanbieden.”De Mobiliteitsmanager van Philips, Pim de Weerd, won de Fleet Europe Smart Mobility Award. Bekijk hier het interview met De Weerd tijdens het Automotive Leasing Event.

Sixt verkocht zijn internationale leasemaatschappij om volledig in te zetten op oplossingen voor de kortere termijn. “Je kunt gewoon niet op elke bruiloft dansen”, aldus Konstantin Sixt. “Na het huis is de auto voor veel huishoudens het duurste bezit. Je ziet dat er steeds meer vraag is naar betalen voor gebruik in plaats van bezit, maar niet altijd voor een lange termijn.”

Ook ALD gebruikte het Fleet Europe-podium om zijn visie te geven op mobiliteit, en zijn strategie Move 2025 te presenteren. Het platform Move is hierbij van cruciaal belang. Lonneke van der Horst, marketingdirecteur ALD Nederland en mede-initiator van het platform, vertelde op het evenement dat de insteek niet is om de company car uit te faseren, maar om die in te bedden in een scala aan mobiliteitsoplossingen. Daarmee is gelijk het verhaal van de mobiliteitsontwikkelingen verteld: hoe mooi verpakt en verwoord ook, de (private) leaseauto blijft voorlopig de allerbelangrijkste spil in mobiliteit.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Fleet Europe Summit / Waar: online event / Aantal bezoekers: +/- 1.000 / Doelgroep: fleetmanagers, leasemaatschappijen en dienstverleners in mobiliteit

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Op Bezoek | Transitie is prima, maar dan wel met de auto | Automotive Online

Op Bezoek | Transitie is prima, maar dan wel met de auto

Op bezoek • De Covid-pandemie heeft het leasespel niet verandert, maar de veranderingen in de markt versnelt. Uit het Fleet Europe Summit, dat afgelopen twee dagen in een online variant plaatsvond, bleek dat zowel leasemaatschappijen als fleetmanagers verwachten hun mobiliteitstransitie sneller door te kunnen voeren. En met meer draagvlak.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Uiteindelijk is de auto toch weer het middelpunt. Maar dan wel een elektrische. (Foto: Shutterstock)

Mobility as a Service, deelautoconcepten, last-mile-solutions, mobiliteitskaarten: er kwam dit jaar niets voorbij tijdens het Fleet Europe Summit dat niet al in voorgaande jaren was besproken. En toch voelde het anders – niet alleen omdat het evenement volledig online plaatsvond in plaats van in Estoril, Barcelona of een andere Europese bestemming. Maar vooral omdat na jaren praten en ontwikkelen, door de Covid-pandemie ineens alle puzzelstukjes in elkaar lijken te vallen.

Zo gaf Britta Seeger, als boardmember bij Daimler verantwoordelijk voor de marketing, aan dat de branche op weg is naar herstel – maar dat we niet teruggaan naar wat was, maar juist door ontwikkelen naar onder andere meer elektrische modellen. “Waarvan ook meer betaalbare. Er is simpelweg geen weg terug”, aldus Seeger.
Die weg vooruit beslaat op korte termijn ook de plug-ins, maar op de langere termijn vooral batterij-elektrische, verwacht ook Marc Odinius, ceo van dienstverlener Dataforce. Diverse autofabrikanten lieten al eerder weten dat de steeds verdere aanscherping van de emissienormen indirect leidt tot een verbod op brandstofauto’s en een versnelde ontwikkeling van volledig elektrische.

Groei

De discussie over welke vervoersoplossingen nou het meest profiteren van de mobilteitstransitie, werd uiteraard ook gevoerd. Mobiliteitsmanager Jarno Pajunen merkte terecht op dat de transitie niet alleen bestaat uit het kiezen tussen vervoermiddelen, maar ook – of vooral – wanneer je reist. Want in de huidige tijden blijkt thuiswerken zo erg nog niet. Hoewel ook hier een kanttekening kan worden geplaatst: zo vertelde Tex Gunning, ceo van Leaseplan, vorige week tijdens het Automotive Leasing Event al dat het na zo’n lange tijd op afstand werken vaker gaat ontbreken aan afstemming tussen mensen en divisies. Gunning liet ook op het Fleet Europe Summit nog maar eens weten dat hij de leaseauto nog altijd als de beste oplossing voor mobiliteit ziet. “De leasemarkt zal de komende jaren blijven groeien. De contracten zullen ook niet veel korter worden, want een periode van 3 à 4 jaar is de beste prijspropositie. Voor stedelijke mobiliteit en kortere looptijden zijn andere oplossingen voorhanden, zoals carsharing en huur – maar de meeste mensen hebben het liefste een eigen auto voor de deur.”Lees hier het interview met Marchel Koops: dit is het moment voor vernieuwing.

In andere sessies bleken ook aanbieders van MaaS-oplossingen het hier wel over eens: de leaseauto lijkt boven elke mobiliteitsdiscussie te staan. Sterker, de vlucht in private lease laat zien dat dit businessmodel ook het beste aansluit op de consumententrend ‘van bezit naar gebruik’. Commercieel directeur Marchel Koops van Athlon International vindt dan ook dat de coronapandemie geen gamechanger is, maar slechts de ontwikkelingen versneld die al langer aan de gang waren en waar de meeste leasemaatschappijen al volop mee bezig waren.Alles lezen over de plannen van Nederlandse leasemaatschappijen? Koop dan de Automotive Leasemaatschappij Top 60.

Connected

Niet alleen Covid, ook de elektrificatie zorgt voor een snellere verschuiving van bezit naar gebruik en naar autodelen. Omdat ze in gebruik goedkoper zijn (en worden) dan brandstofauto’s, minder onderhoud nodig hebben en vaak van alle connected car-toepassingen zijn voorzien. Het onderhoud dat nodig is beslaat vooral software-updates, en die kunnen op afstand worden uitgevoerd.

Gunning was op het evenement panellid in een discussie over de flexibilisering van automobiliteit, samen met Bart Beckers (cco Arval) en Konstantin Sixt (cso Sixt). Eigenlijk was er niet direct sprake van een discussie: de heren waren het eens over het feit dat de ‘short-term mobility’ het beste kan worden uitgevoerd door specialisten. Arval kondigde niet voor niets onlangs een samenwerking aan met Sixt voor onder andere vervangend vervoer en autohuur. “Je hoeft niet alles zelf te doen”, aldus Beckers. “Het gaat bedrijven om oplossingen om het meest efficiënt een reis te maken; dat is niet altijd de leaseauto. Om in die behoefte te kunnen voorzien zijn samenwerkingen essentieel, vooral tussen partijen die korte en langetermijn contracten aanbieden.”De Mobiliteitsmanager van Philips, Pim de Weerd, won de Fleet Europe Smart Mobility Award. Bekijk hier het interview met De Weerd tijdens het Automotive Leasing Event.

Sixt verkocht zijn internationale leasemaatschappij om volledig in te zetten op oplossingen voor de kortere termijn. “Je kunt gewoon niet op elke bruiloft dansen”, aldus Konstantin Sixt. “Na het huis is de auto voor veel huishoudens het duurste bezit. Je ziet dat er steeds meer vraag is naar betalen voor gebruik in plaats van bezit, maar niet altijd voor een lange termijn.”

Ook ALD gebruikte het Fleet Europe-podium om zijn visie te geven op mobiliteit, en zijn strategie Move 2025 te presenteren. Het platform Move is hierbij van cruciaal belang. Lonneke van der Horst, marketingdirecteur ALD Nederland en mede-initiator van het platform, vertelde op het evenement dat de insteek niet is om de company car uit te faseren, maar om die in te bedden in een scala aan mobiliteitsoplossingen. Daarmee is gelijk het verhaal van de mobiliteitsontwikkelingen verteld: hoe mooi verpakt en verwoord ook, de (private) leaseauto blijft voorlopig de allerbelangrijkste spil in mobiliteit.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Fleet Europe Summit / Waar: online event / Aantal bezoekers: +/- 1.000 / Doelgroep: fleetmanagers, leasemaatschappijen en dienstverleners in mobiliteit

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.