Leasemaatschappij ALD gaat auto’s aan consumenten verkopen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
ALD gaat ex-leaseauto's aanbieden via Stern. (Foto: Shutterstock)

Leasemaatschappij ALD Automotive gaat internationaal zijn remarketingplatform ALD Carmarket ook inzetten op de consumentenmarkt. Ook in Nederland wil het bedrijf auto’s die terugkomen uit de lease deels rechtstreeks aan consumenten gaan verkopen, maar dan in samenwerking met partners als dealerholding Stern. Dat meldt het bedrijf aan Automotive.

Internationaal volgt de stap naar de retailmarkt op een ‘make-over’ van de handelssite, ALD Carmarket, waarop naast het nationale nu ook het internationale aanbod van ex-leaseauto’s wordt getoond. “Het platform stelt de handelaren in staat om efficiënt en snel te kopen. Het aanbod is ook transparanter gemaakt: klanten zien nu precies hoe de prijs is opgebouwd”, zegt Louis Wyers, operationeel directeur bij ALD Automotive. In 2019 werden er door ALD International 298 duizend occasions verkocht en de verwachting voor dit jaar is een lichte groei. “De meeste grenzen zijn nu ook weer open, en we zien juist de internationale verkoop in de laatste jaren toenemen”, zegt Wyers.

Samenwerking met Stern

Zowel in Nederland als internationaal zag de leasemaatschappij een toenemende vraag bij consumenten naar occasionlease. Daar speelt het bedrijf nu op in door tweedehands auto’s aan consumenten in verkoop- of leaseconstructies aan te bieden, via de online retailversie van ALD Carmarket, shop.aldcarmarket.com, en diverse fysieke verkooppunten.

In Nederland is de situatie anders, omdat het bedrijf hier juist gebruik wil maken van bestaande samenwerkingen zoals met Stern, zegt Wyers. “Op deze manier kunnen we op een efficiënte en servicegerichte manier zowel digitaal als op fysieke locaties de auto’s aanbieden.” ALD Automotive nam vorig jaar de leaseportefeuille over van Stern, waarbij de intentie werd uitgesproken om op het gebied van onderhoud en verkoop samen te werken.Louis Wyers was een van de gasten van de Automotive Collision Talkshow.

In Nederland komen er bij ALD jaarlijks ongeveer 16 duizend auto’s terug uit de lease. Hoeveel van deze auto’s nu niet via de handel maar via bijvoorbeeld Stern zullen worden verkocht, kan Wyers nog niet inschatten. “We zien wel grote potentie, in de samenwerking met Stern maar ook met onze OEM-partners. We zagen voor de crisis al een stijging in occasionlease en we verwachten dat die door de crisis wordt versneld.” Of ALD de auto’s aan Stern verkoopt of via diens locaties aanbiedt, wordt nog bepaald.

ALD Automotive is actief in 43 landen en beheert een vloot van 1,78 miljoen auto’s. Het bedrijf won vorig jaar een Fleet Europe Innovation Award voor de Mobility as a Service app Move.Op 1 juli vindt het Automotive Leasing Event plaats, waar alle ontwikkelingen in de leasebranche worden besproken.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Leasemaatschappij ALD gaat auto’s aan consumenten verkopen | Automotive Online

Leasemaatschappij ALD gaat auto’s aan consumenten verkopen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
ALD gaat ex-leaseauto's aanbieden via Stern. (Foto: Shutterstock)

Leasemaatschappij ALD Automotive gaat internationaal zijn remarketingplatform ALD Carmarket ook inzetten op de consumentenmarkt. Ook in Nederland wil het bedrijf auto’s die terugkomen uit de lease deels rechtstreeks aan consumenten gaan verkopen, maar dan in samenwerking met partners als dealerholding Stern. Dat meldt het bedrijf aan Automotive.

Internationaal volgt de stap naar de retailmarkt op een ‘make-over’ van de handelssite, ALD Carmarket, waarop naast het nationale nu ook het internationale aanbod van ex-leaseauto’s wordt getoond. “Het platform stelt de handelaren in staat om efficiënt en snel te kopen. Het aanbod is ook transparanter gemaakt: klanten zien nu precies hoe de prijs is opgebouwd”, zegt Louis Wyers, operationeel directeur bij ALD Automotive. In 2019 werden er door ALD International 298 duizend occasions verkocht en de verwachting voor dit jaar is een lichte groei. “De meeste grenzen zijn nu ook weer open, en we zien juist de internationale verkoop in de laatste jaren toenemen”, zegt Wyers.

Samenwerking met Stern

Zowel in Nederland als internationaal zag de leasemaatschappij een toenemende vraag bij consumenten naar occasionlease. Daar speelt het bedrijf nu op in door tweedehands auto’s aan consumenten in verkoop- of leaseconstructies aan te bieden, via de online retailversie van ALD Carmarket, shop.aldcarmarket.com, en diverse fysieke verkooppunten.

In Nederland is de situatie anders, omdat het bedrijf hier juist gebruik wil maken van bestaande samenwerkingen zoals met Stern, zegt Wyers. “Op deze manier kunnen we op een efficiënte en servicegerichte manier zowel digitaal als op fysieke locaties de auto’s aanbieden.” ALD Automotive nam vorig jaar de leaseportefeuille over van Stern, waarbij de intentie werd uitgesproken om op het gebied van onderhoud en verkoop samen te werken.Louis Wyers was een van de gasten van de Automotive Collision Talkshow.

In Nederland komen er bij ALD jaarlijks ongeveer 16 duizend auto’s terug uit de lease. Hoeveel van deze auto’s nu niet via de handel maar via bijvoorbeeld Stern zullen worden verkocht, kan Wyers nog niet inschatten. “We zien wel grote potentie, in de samenwerking met Stern maar ook met onze OEM-partners. We zagen voor de crisis al een stijging in occasionlease en we verwachten dat die door de crisis wordt versneld.” Of ALD de auto’s aan Stern verkoopt of via diens locaties aanbiedt, wordt nog bepaald.

ALD Automotive is actief in 43 landen en beheert een vloot van 1,78 miljoen auto’s. Het bedrijf won vorig jaar een Fleet Europe Innovation Award voor de Mobility as a Service app Move.Op 1 juli vindt het Automotive Leasing Event plaats, waar alle ontwikkelingen in de leasebranche worden besproken.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.