Alle puzzelstukjes vallen in elkaar voor Fetch

Op Bezoek | Geld verdienen met deelauto’s doe je zo

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Viscaal Groep verdient ook geld aan het remarketen van de Renaults Zoe. (Foto: Renault)

Dat de Viscaal Groep achter het gisteren in Amsterdam officieel gepresenteerde deelautobedrijf Fetch Car Sharing zit, was voor veel van de 60 aanwezigen waarschijnlijk een verrassing. Er werd eind vorig jaar door Renault al melding gemaakt van een project met tweehonderd Zoe’s in Amsterdam, maar gisteren ontvouwden de betrokkenen het volledige plan. Wat dus grotendeels uit de koker van Viscaal komt, een bedrijf dat vooral bekend is van dochterbedrijven Wevi en European Car Lease en samen met Network4cars, Story Import & Export en de handelstakken van Amega en Huiskes-Kokkeler behoort tot de bekendste schaduwimporteurs in de Nederlandse – of beter gezegd wereldwijde – markt. Het zijn bedrijven die weten hoe geld te verdienen. 

Het verdelen van de auto’s in de stad – cruciaal om winstgevend te zijn – is niet langer meer een proces van trial and error.

Deelauto’s zijn echter een heel andere tak van sport, en ook nog een sport waarmee het lastig geld verdienen is. Daimler maakt er geen geheim van dat er geld bij moet bij Car2go en in Parijs flopte afgelopen jaar een van werelds grootste deelautoprojecten: Autolib. Toch is er bij Fetch veel vertrouwen in een winstgevende toekomst. De timing lijkt perfect: de techniek is er, er is geleerd van de fouten (van andere aanbieders) en met Renault en de gemeente Amsterdam heeft het twee gewillige partners.

Bouwen

Afgelopen jaar bouwde Fetch met Hyundai Nederland aan een deelauto-propositie. In de hoofdstad stonden honderd Ioniqs, die gemiddeld 27 duizend kilometer op jaarbasis reden. Op basis van die inzet kon het project al draaien, benadrukt Marco Boender, directeur van Fetch. Boender is een van de oprichters van Share2use, dat een technisch platform levert aan deelautoconcepten. Ook van Share2use is Viscaal Groep grootaandeelhouder; daarnaast heeft ook Cees Klaassen (ex-ABS en ASN) een belang. Boender kent derhalve alle technische valkuilen van dit soort concepten. Een van de grootste valkuilen is ‘misbruik’. Daarom is Fetch streng aan de poort, potentiële klanten worden goed gescreend. Ook hoeft Fetch niet zelf te investeren in de onderliggende techniek; Share2use draait rond break-even.

Een ander – indirect – voordeel is dat Fetch voor aandeelhouder Viscaal Groep ook een bron is voor de inkoop van EV’s. Het bedrijf koopt de Renaults Zoe bij de importeur – partner bij de uitrol van het concept –  en zet ze zes tot twaalf maanden in. Daarna worden ze weer verkocht door de handelstak van de familie. Het inkopen van de juiste jong gebruikte auto’s is niet eenvoudig in een overspannen occasionmarkt. Door de samenwerking kan het bedrijf op grote schaal EV’s inkopen, tegen gunstige voorwaarden, om ze daarna met een aantrekkelijke restwaarde als bijna nieuw verkopen. Overigens merkte Boender op dat hij toch echt zelfstandig geld moet verdienen: de remarketingopbrengsten zijn vooral voor de Viscaal Groep leuk meegenomen. 

Vierdeurs EV

De samenwerking met Renault is uiteraard cruciaal in het hele verhaal. Zonder de medewerking van de fabrikant is het onbegonnen werk. Om echt geld te kunnen verdienen moet er namelijk voldoende schaal zijn, vandaar de keuze om tweehonderd auto’s in te zetten. Maar EV’s die er uitzien als conventionele auto’s, minstens vier personen kunnen vervoeren (hét probleem bij Car2go is dat er maar twee mensen in de Smarts kunnen) en toch goed betaal- en leverbaar zijn, zijn schaars. Met Renault werd de gedroomde partner gevonden. De fabrikant wil één van de leidende spelers zijn zowel bij de elektrificering als ontwikkeling van deelautoconcepten. En daarbij werkt op veel plaatsen in Europa samen met andere partners (in Parijs en Madrid heeft het eigen concepten draaien), wat de fabrikant veel kennis oplevert. En als het concept werkt dan heeft Renault aan Viscaal een financieel sterke partner, goed voor de afzet van veel auto’s. Op lange termijn kunnen beide partijen de samenwerking uitbreiden: bijvoorbeeld naar steden waarin Renault-dealers actief zijn en zouden kunnen participeren.

Tarieven

Fetch kent meerdere tarieven. Ritten korter dan één uur kosten 30 cent per minuut, ritten langer dan één uur 26 cent. Na vijf uur geldt het dagtarief van 78 euro. De maximale kilometrage per dag is 150 kilometer, daarboven komt een fee van 25 cent per kilometer. 

Verdeling auto’s

Een laatste reden waarom Fetch denkt winstgevend te kunnen zijn is de medewerking van de Gemeente Amsterdam. De laadpaal- en parkeerinfrastructuur mag worden benut door Fetch, waardoor het concept free floating kan zijn. De gemeente wil zo snel mogelijk naar minder (conventioneel aangedreven) auto’s in de stad. En investeert daar actief in. Op basis van de ‘Ioniq-data’ weet Boender inmiddels al op welke plekken de vraag het grootst is. Het verdelen van de auto’s in de stad – cruciaal om winstgevend te zijn –  is niet langer meer een proces van trial and error. En zo vallen voor Fetch (en de Viscaal Groep) alle puzzelstukjes mooi in elkaar.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij opviel. Wat: presentatie deelautoconcept Fetch Car Sharing / Waar: Pakhuis De Zwijger, Amsterdam / Aantal bezoekers: ca 60 Doelgroep: stakeholders, relaties en pers.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Op Bezoek | Geld verdienen met deelauto’s doe je zo | Automotive Online
Alle puzzelstukjes vallen in elkaar voor Fetch

Op Bezoek | Geld verdienen met deelauto’s doe je zo

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Viscaal Groep verdient ook geld aan het remarketen van de Renaults Zoe. (Foto: Renault)

Dat de Viscaal Groep achter het gisteren in Amsterdam officieel gepresenteerde deelautobedrijf Fetch Car Sharing zit, was voor veel van de 60 aanwezigen waarschijnlijk een verrassing. Er werd eind vorig jaar door Renault al melding gemaakt van een project met tweehonderd Zoe’s in Amsterdam, maar gisteren ontvouwden de betrokkenen het volledige plan. Wat dus grotendeels uit de koker van Viscaal komt, een bedrijf dat vooral bekend is van dochterbedrijven Wevi en European Car Lease en samen met Network4cars, Story Import & Export en de handelstakken van Amega en Huiskes-Kokkeler behoort tot de bekendste schaduwimporteurs in de Nederlandse – of beter gezegd wereldwijde – markt. Het zijn bedrijven die weten hoe geld te verdienen. 

Het verdelen van de auto’s in de stad – cruciaal om winstgevend te zijn – is niet langer meer een proces van trial and error.

Deelauto’s zijn echter een heel andere tak van sport, en ook nog een sport waarmee het lastig geld verdienen is. Daimler maakt er geen geheim van dat er geld bij moet bij Car2go en in Parijs flopte afgelopen jaar een van werelds grootste deelautoprojecten: Autolib. Toch is er bij Fetch veel vertrouwen in een winstgevende toekomst. De timing lijkt perfect: de techniek is er, er is geleerd van de fouten (van andere aanbieders) en met Renault en de gemeente Amsterdam heeft het twee gewillige partners.

Bouwen

Afgelopen jaar bouwde Fetch met Hyundai Nederland aan een deelauto-propositie. In de hoofdstad stonden honderd Ioniqs, die gemiddeld 27 duizend kilometer op jaarbasis reden. Op basis van die inzet kon het project al draaien, benadrukt Marco Boender, directeur van Fetch. Boender is een van de oprichters van Share2use, dat een technisch platform levert aan deelautoconcepten. Ook van Share2use is Viscaal Groep grootaandeelhouder; daarnaast heeft ook Cees Klaassen (ex-ABS en ASN) een belang. Boender kent derhalve alle technische valkuilen van dit soort concepten. Een van de grootste valkuilen is ‘misbruik’. Daarom is Fetch streng aan de poort, potentiële klanten worden goed gescreend. Ook hoeft Fetch niet zelf te investeren in de onderliggende techniek; Share2use draait rond break-even.

Een ander – indirect – voordeel is dat Fetch voor aandeelhouder Viscaal Groep ook een bron is voor de inkoop van EV’s. Het bedrijf koopt de Renaults Zoe bij de importeur – partner bij de uitrol van het concept –  en zet ze zes tot twaalf maanden in. Daarna worden ze weer verkocht door de handelstak van de familie. Het inkopen van de juiste jong gebruikte auto’s is niet eenvoudig in een overspannen occasionmarkt. Door de samenwerking kan het bedrijf op grote schaal EV’s inkopen, tegen gunstige voorwaarden, om ze daarna met een aantrekkelijke restwaarde als bijna nieuw verkopen. Overigens merkte Boender op dat hij toch echt zelfstandig geld moet verdienen: de remarketingopbrengsten zijn vooral voor de Viscaal Groep leuk meegenomen. 

Vierdeurs EV

De samenwerking met Renault is uiteraard cruciaal in het hele verhaal. Zonder de medewerking van de fabrikant is het onbegonnen werk. Om echt geld te kunnen verdienen moet er namelijk voldoende schaal zijn, vandaar de keuze om tweehonderd auto’s in te zetten. Maar EV’s die er uitzien als conventionele auto’s, minstens vier personen kunnen vervoeren (hét probleem bij Car2go is dat er maar twee mensen in de Smarts kunnen) en toch goed betaal- en leverbaar zijn, zijn schaars. Met Renault werd de gedroomde partner gevonden. De fabrikant wil één van de leidende spelers zijn zowel bij de elektrificering als ontwikkeling van deelautoconcepten. En daarbij werkt op veel plaatsen in Europa samen met andere partners (in Parijs en Madrid heeft het eigen concepten draaien), wat de fabrikant veel kennis oplevert. En als het concept werkt dan heeft Renault aan Viscaal een financieel sterke partner, goed voor de afzet van veel auto’s. Op lange termijn kunnen beide partijen de samenwerking uitbreiden: bijvoorbeeld naar steden waarin Renault-dealers actief zijn en zouden kunnen participeren.

Tarieven

Fetch kent meerdere tarieven. Ritten korter dan één uur kosten 30 cent per minuut, ritten langer dan één uur 26 cent. Na vijf uur geldt het dagtarief van 78 euro. De maximale kilometrage per dag is 150 kilometer, daarboven komt een fee van 25 cent per kilometer. 

Verdeling auto’s

Een laatste reden waarom Fetch denkt winstgevend te kunnen zijn is de medewerking van de Gemeente Amsterdam. De laadpaal- en parkeerinfrastructuur mag worden benut door Fetch, waardoor het concept free floating kan zijn. De gemeente wil zo snel mogelijk naar minder (conventioneel aangedreven) auto’s in de stad. En investeert daar actief in. Op basis van de ‘Ioniq-data’ weet Boender inmiddels al op welke plekken de vraag het grootst is. Het verdelen van de auto’s in de stad – cruciaal om winstgevend te zijn –  is niet langer meer een proces van trial and error. En zo vallen voor Fetch (en de Viscaal Groep) alle puzzelstukjes mooi in elkaar.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij opviel. Wat: presentatie deelautoconcept Fetch Car Sharing / Waar: Pakhuis De Zwijger, Amsterdam / Aantal bezoekers: ca 60 Doelgroep: stakeholders, relaties en pers.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.