Burgemeester Breda geeft startschot So Mobile

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Burgemeester Paul Depla koopt een Lexus uit de virtuele showroom (foto: Automotive)

“We bieden een tussenvorm van private lease en zelf kopen”, vertelt Jeroen Butterman, oprichter van So Mobile, aan Automotive. “Het grote nadeel van private lease is dat de keuze beperkt is: het zijn altijd partijen auto’s die de leasemaatschappij scherp heeft kunnen inkopen. Wij bieden een virtuele showroom waarin consumenten kunnen kiezen uit vrijwel alle merken, modellen, kleuren en uitrustingsniveaus.”

So Mobile werkt met een systeem van huurkoop, waarbij alle onderhoud is inbegrepen in het maandtarief. Tot zover is er geen verschil met private lease. Na de looptijd heeft de klant de keuze om de auto tegen een tevoren vastgestelde prijs over te nemen, of hem in te ruilen en een nieuwe auto te kiezen.

Kleinschalig

So Mobile regelt financiering en verzekering via Bovemij, dat vorig jaar de stekker trok uit het eigen private leaseconcept Helder. Wat gaat So Mobile anders doen om wél succesvol te worden? “We hebben geen enorme marketingbudgetten, maar kiezen voor een persoonlijke aanpak via social media. We beginnen klein en lokaal, in Breda en andere Brabantse steden”, vertelt Butterman. “Daarna willen we uitbreiden naar Utrecht en Zuid-Holland. We moeten het echt hebben van persoonlijk contact en de goede ervaringen van onze klanten. Zij zijn onze ambassadeurs.” Butterman heeft als doel om binnen een jaar honderd aanvragen via So Mobile te verwerken.

somobile jeroen butterman foto maarten

Jeroen Butterman: Het grote nadeel van private lease is dat de keuze beperkt is.

De auto’s komen van lokale dealers, met wie Butterman goede contacten zegt te hebben. “De investeerders in ons bedrijf, waaronder Van Roosmalen, hebben contact met dealers op provinciaal niveau. Dat biedt een breed netwerk van merken en dealers, waar wij van profiteren.” De dealers zorgen ook voor het onderhoud, hoewel de klant in principe nooit bij de dealer binnen hoeft te stappen.

Na aankoop via de website volgt eerst goedkeuring van de aankoop door Bovemij. Daarna wordt de auto besteld en uiteindelijk bij de klant thuis afgeleverd. Voor onderhoud wordt de auto bij de klant opgehaald en afgeleverd. 

Burgemeester

Bij de feestelijke aftrap van het concept in het kantoor van So Mobile in Breda kwam burgemeester Paul Depla van Breda langs om het geheel wat extra glans te geven. Hij bracht Butterman nog even in verlegenheid door te informeren hoe So Mobile ging voorkomen dat ze een mobiliteitsleverancier werden van criminelen, zoals bij Brabantse autoverhuurbedrijven was gebeurd. Butterman verzekerde hem dat de identiteitscheck van Bovemij voldoende zou zijn om dit te voorkomen. “Het wordt net zo grondig gecontroleerd als wanneer een bank of dealer zelf een financiering aanbiedt.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Burgemeester Breda geeft startschot So Mobile | Automotive Online

Burgemeester Breda geeft startschot So Mobile

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Burgemeester Paul Depla koopt een Lexus uit de virtuele showroom (foto: Automotive)

“We bieden een tussenvorm van private lease en zelf kopen”, vertelt Jeroen Butterman, oprichter van So Mobile, aan Automotive. “Het grote nadeel van private lease is dat de keuze beperkt is: het zijn altijd partijen auto’s die de leasemaatschappij scherp heeft kunnen inkopen. Wij bieden een virtuele showroom waarin consumenten kunnen kiezen uit vrijwel alle merken, modellen, kleuren en uitrustingsniveaus.”

So Mobile werkt met een systeem van huurkoop, waarbij alle onderhoud is inbegrepen in het maandtarief. Tot zover is er geen verschil met private lease. Na de looptijd heeft de klant de keuze om de auto tegen een tevoren vastgestelde prijs over te nemen, of hem in te ruilen en een nieuwe auto te kiezen.

Kleinschalig

So Mobile regelt financiering en verzekering via Bovemij, dat vorig jaar de stekker trok uit het eigen private leaseconcept Helder. Wat gaat So Mobile anders doen om wél succesvol te worden? “We hebben geen enorme marketingbudgetten, maar kiezen voor een persoonlijke aanpak via social media. We beginnen klein en lokaal, in Breda en andere Brabantse steden”, vertelt Butterman. “Daarna willen we uitbreiden naar Utrecht en Zuid-Holland. We moeten het echt hebben van persoonlijk contact en de goede ervaringen van onze klanten. Zij zijn onze ambassadeurs.” Butterman heeft als doel om binnen een jaar honderd aanvragen via So Mobile te verwerken.

somobile jeroen butterman foto maarten

Jeroen Butterman: Het grote nadeel van private lease is dat de keuze beperkt is.

De auto’s komen van lokale dealers, met wie Butterman goede contacten zegt te hebben. “De investeerders in ons bedrijf, waaronder Van Roosmalen, hebben contact met dealers op provinciaal niveau. Dat biedt een breed netwerk van merken en dealers, waar wij van profiteren.” De dealers zorgen ook voor het onderhoud, hoewel de klant in principe nooit bij de dealer binnen hoeft te stappen.

Na aankoop via de website volgt eerst goedkeuring van de aankoop door Bovemij. Daarna wordt de auto besteld en uiteindelijk bij de klant thuis afgeleverd. Voor onderhoud wordt de auto bij de klant opgehaald en afgeleverd. 

Burgemeester

Bij de feestelijke aftrap van het concept in het kantoor van So Mobile in Breda kwam burgemeester Paul Depla van Breda langs om het geheel wat extra glans te geven. Hij bracht Butterman nog even in verlegenheid door te informeren hoe So Mobile ging voorkomen dat ze een mobiliteitsleverancier werden van criminelen, zoals bij Brabantse autoverhuurbedrijven was gebeurd. Butterman verzekerde hem dat de identiteitscheck van Bovemij voldoende zou zijn om dit te voorkomen. “Het wordt net zo grondig gecontroleerd als wanneer een bank of dealer zelf een financiering aanbiedt.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.