Ik heb een goed beeld van wat mensen beweegt

Interview | Norbert van den Eijnden (Alphabet): Ik heb een goed beeld van wat mensen beweegt

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
> Beeld: Marcel Cazemier

U werkt inmiddels alweer negen jaar in München. Bent u nog altijd een expat, of blijft u er?

Het leven in Duitsland, en dan met name München, is heerlijk. We zitten op anderhalf uur skiën van de mooiste skigebieden en we skiën ook graag. Alles hier is goed geregeld en schoon. Mijn vrouw kan rustig om half twaalf ’s avond nog de U-bahn pakken. En toch denk ik dat we over een aantal jaar wel weer teruggaan naar Nederland. Mijn vrouw wil dat sowieso graag. Dan zitten we ook wat dichter bij de familie en sociaal gezien is het leven in Nederland plezieriger. De Zuid-Duitse cultuur is nogal gesloten. Het is niet eenvoudig om vriendschappen te sluiten, maar als je ze eenmaal hebt, zijn ze wel hecht.

Uw kinderen wonen nog in Nederland. Is het niet lastig om ver weg te wonen?

Toen ik naar Duitsland ging, bleef mijn vrouw de eerste anderhalf jaar in Nederland, tot onze jongste ging studeren. Ik ging toen vaak op en neer, mijn vrouw kwam af en toe in München. Maar als dan het leven van de kinderen ook anders wordt, hoef je niet meer dagelijks fysiek aanwezig te zijn. Met het vliegtuig ben je er snel genoeg. Wij hebben ook nog een huis in Nederland waar we regelmatig zijn.”

Lees hier een interview met Christel Reynaerts (50), voormalig ceo van Alphabet België en Luxemburg. Zij staat sinds september aan het hoofd van de Nederlandse tak van de leasemaatschappij.

Zijn er zaken aan de Duitse mentaliteit die voor een Nederlander lastig wennen zijn?

“De Duitse mentaliteit bestaat niet. Münchenaren zijn bijna een volk op zich, anders dan andere Zuid-Duitsers. En Zuid-Duitsers zijn weer heel anders dan mensen in Noord-Duitsland. In München geldt nog strakker dan elders dat werk en privé gescheiden zijn. Tijdens vergaderingen is er geen social talk: sommige mensen spreek je na 25 jaar samenwerken nog steeds met u aan.

Mijn opdracht is: bouw een leasemaatschappij die zakelijke klanten voorziet in de totale mobiliteitsbehoefte.

Norbert van der Eijnden

Past die zakelijke mentaliteit u?

Tot op zekere hoogte wel. In Nederland vonden sommigen misschien dat ik te weinig tijd nam voor social talk. In Duitsland ben ik juist empathisch. Dat ik af en toe ook naar privézaken vraag, wordt gewaardeerd. Ik heb wel een goed beeld van wat mensen beweegt, ik kijk en luister goed naar ze. Misschien komt het doordat ik al van jongs af aan gehoorproblemen heb: ik moet wel aandachtig luisteren, anders ontgaat het gesprek me.

Op uw cv staan vooral leasefuncties. De verandering van leasing naar mobiliteit, past die u?

Natuurlijk. De klanten die we bedienen zijn dezelfde: grootzakelijk. De diensten die we aanbieden veranderen, maar de auto speelt voorlopig nog wel een prominente rol. We kijken wel hoe andere vervoersmiddelen, zoals de trein, daaraan gekoppeld kunnen worden. Ik kreeg bij mijn aanstelling een duidelijke opdracht mee: bouw een leasemaatschappij die de zakelijke klanten kan voorzien in de totale mobiliteitsbehoefte. Met ons mobiliteitsbudget, deelautoconcept en ons EV-plan doen we dat.

p07 interview norbert van den eijnden pic2Van den Eijnden in het kort:

Naam: Norbert van den Eijnden / Geboortedatum: 7 augustus 1959 / Woonplaats: München / Relatie: Getrouwd met Marieke / Kinderen: Arjan (30), Maartje (28) en Lieke (25). / Hobby’s: skiën, waterskiën en zeilen / Opleiding: Atheneum, Master Industrial Engineering TU/e / Carrière: 2009-heden: ceo Alphabet International / Feb 2008-dec 2008: managing director BMW Financial Services / 2006-2007: ceo Athlon Car lease International / 2001-2006: boardmember Athlon Car Lease International / 1994-2001: managing director Interleasing Nederland / 1990-1994: manager Volvo Leasing / 1986-1990: assistent Raad van Bestuur Mercedes-Benz Nederland / 1983-1986: areamanager Philips personal audio

Waarom vinden jullie het zo belangrijk om voorop te lopen in elektrische mobiliteit? In actieradius en infrastructuur zullen veel klanten er niet direct mee geholpen zijn.

Omdat het de toekomst is. In 2020 woont 70 procent van de mensen wereldwijd in een stedelijk gebied. Omwille van het milieu, maar ook om congestie tegen te gaan, zijn elektrische deelauto’s dan de uitkomst. Elektrische voertuigen maken nu, gemeten over de voor ons 12 belangrijkste landen, 5,2 procent van de totale vloot (680 duizend auto’s, red) uit. Dat is boven marktconform.

Dat jullie met Alpha Electric inzetten op elektrische auto’s, is dan wel een voordeel. Helemaal nu de diesel op sterven na dood is.

Ongetwijfeld zorgt het negatieve dieselsentiment mede voor een toenemende vraag, maar subsidiëring blijft de belangrijkste aanjager. Zelfs Duitsers, die veel groener denken dan Nederlanders, zijn niet aan een EV te krijgen zonder stimuleringsmaatregelen. Ons voordeel is dat we nauw verbonden zijn met BMW, waardoor we weten welke EV-ontwikkelingen eraan komen. Daar kunnen wij onze vlootstrategie op aanpassen.

Toch hebben de traditionele fabrikanten, ook BMW, zich laten overvleugelen door Tesla.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Tesla is een sexy merk, maar de i3 was de eerste auto die volledig recyclebaar was. Misschien is hij te vroeg op de markt gezet. We zien wel dat de verkoop van dat model stijgt en naast BMW komen ook de andere autofabrikanten nu met aansprekende elektrische modellen.

De meeste deelautoconcepten verdienen op zichzelf nog geen geld, hoe zit dat bij Alpha City?

Het levert nog geen geld op, maar wel goede marketing en gesprekken. Als het concept al wordt ingezet, is het vaak als traditionele poolvloot. Zonde. Maar ontwikkelingen gaan nu eenmaal niet zo snel. We hebben Alpha City in 2012 opgericht en ik geloof nog altijd heilig in het systeem om de vloot te flexibiliseren. De behoefte neemt ook toe nu jongere generaties vaker parttime werken. Als je drie dagen werkt, waarom zou je dan wel vijf dagen de beschikking hebben over een leaseauto?

Op private leasegebied zien we van jullie geen acties bij bouwmarkten en elektronicazaken. Waarom is dat?

Onze primaire klantengroep blijft de zakelijke markt. Private lease is relatief nieuw, zowel B2C als B2E, en lang niet elk land is daar even ver mee. Nederland loopt hierin voorop. Daarom is daar nog geen internationale strategie op te formuleren. Onze landendirecteuren hebben de vrijheid om een eiegn beleid vorm te geven. Dat houdt ons flexibel.

Leaseplan bereidt nu een beursgang voor, in navolging van ALD. Waarom is deze uitgesteld, denkt u?

Ik heb nooit de behoefte om over concurrenten te praten. Leaseplan zal zijn redenen hebben.

Er wordt gezegd dat vooral de dalende restwaarde van diesels een pijnpunt is.

Ik kan daar niets specifieks over zeggen, maar feit is dat er geen leasemaatschappij is die daar geen last van heeft. In sommige landen bestaat het overgrote deel van de totale zakelijke vloot uit diesels. Grote leasemaatschappijen zijn prima in staat om deze restwaardedaling op te vangen. Ik weet wel dat, toen ALD naar de beurs ging, de focus van analisten vooral op de restwaarde lag. In die zin is de leasemarkt nu ongunstig.

U vertelde wel eens dat in de BMW-cultuur mensen niet langer dan vijf jaar op dezelfde functie blijven. Zelf heeft u de vijf jaar inmiddels ook overschreden. Wanneer kondigt u uw vertrek aan?

Ik ben een uitzondering op die regel, als vakspecialist. Dus voorlopig zit ik hier nog wel.

Hoe ver kijken jullie vooruit?

Bij BMW is het gewoon om een 7-jarenplan te maken, met een groeiscenario en budgetbegroting per jaar. Natuurlijk wordt die gemonitord en bijgesteld – maar het is wel de bedoeling dat je de prognose naar boven bijstelt. Er wordt heel strak op de kpi’s gestuurd.

En als iemand zijn doelstelling niet haalt? Sancties of een goed gesprek?

Er staan geen zware sancties op als je de target naar beneden bijstelt, maar je moet het wel goed verantwoorden. Als de markt ineens instort, bijvoorbeeld, wil ik weten welke maatregelen er worden getroffen om het gat tussen realiteit en prognose niet te groot te laten zijn. Ik stuur dus vrijwel alleen op cijfers. Ik ben niet het type dat met zijn vuist op tafel slaat. Ik hoor liever wat er aan gedaan wordt om het resultaat weer in lijn te krijgen met de verwachtingen. Waarbij ik wel aantoonbare maatregelen wil zien. Daar stel ik kritische vragen over.

Als u terugkomt naar Nederland, wat zou u dan van die Duitse zakelijke cultuur meenemen?

Het strakker sturen op kpi’s en ook terugkomen op gemaakte plannen. In Duitsland worden de targets uiterst serieus genomen en wordt een plan fijnmazig uitgewerkt, tot in het kleinste detail. Je wordt er ook op aangesproken als je een plan aanpast: in Nederland is een meerjarenplan een ruwe schets. Waar Nederlanders wel om worden gewaardeerd is dat ze er vol voor gaan als ze overtuigd zijn dat een plan werkt. Die hoef je niet te vragen om een target te overtreffen, dat doen ze van nature.”

Terug naar dat plan van Alphabet, om in alle soorten zakelijke mobiliteit te voorzien. Wat is daarin de plaats van andere vervoersvormen?

We hebben daarvoor een speciale divisie, Alpha Flex. Ook daar lopen we voor de muziek uit. En dat is goed, zo blijven we klanten verrassen. Het ultieme doel is om alle mobiliteit te kunnen regelen via een app, waarbij alle modaliteiten aan elkaar worden geknoopt. De app vertelt je van elke reis op elk moment wat de meest gunstige vervoerskeuze is.

Over Alphabet

Alphabet is een internationale leasemaatschappij met een vloot van 680 duizend voertuigen, verdeeld over 86 duizend klanten in 21 landen. Het bedrijf is opgericht in 1997 als onderdeel van autofabrikant BMW AG. Van de totale vloot is op dit moment 5,2% een (ph)ev. In Nederland nam het in 2011 ING Car Lease over. Het bedrijf heeft naast de traditionele leaseactiviteiten ook een deelautoconcept (Alpha City), een concept voor EV’s (Alpha Electric) en een consultancy voor mobiliteitsoplossingen (Alpha Flex).

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Interview | Norbert van den Eijnden (Alphabet): Ik heb een goed beeld van wat mensen beweegt | Automotive Online
Ik heb een goed beeld van wat mensen beweegt

Interview | Norbert van den Eijnden (Alphabet): Ik heb een goed beeld van wat mensen beweegt

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
> Beeld: Marcel Cazemier

U werkt inmiddels alweer negen jaar in München. Bent u nog altijd een expat, of blijft u er?

Het leven in Duitsland, en dan met name München, is heerlijk. We zitten op anderhalf uur skiën van de mooiste skigebieden en we skiën ook graag. Alles hier is goed geregeld en schoon. Mijn vrouw kan rustig om half twaalf ’s avond nog de U-bahn pakken. En toch denk ik dat we over een aantal jaar wel weer teruggaan naar Nederland. Mijn vrouw wil dat sowieso graag. Dan zitten we ook wat dichter bij de familie en sociaal gezien is het leven in Nederland plezieriger. De Zuid-Duitse cultuur is nogal gesloten. Het is niet eenvoudig om vriendschappen te sluiten, maar als je ze eenmaal hebt, zijn ze wel hecht.

Uw kinderen wonen nog in Nederland. Is het niet lastig om ver weg te wonen?

Toen ik naar Duitsland ging, bleef mijn vrouw de eerste anderhalf jaar in Nederland, tot onze jongste ging studeren. Ik ging toen vaak op en neer, mijn vrouw kwam af en toe in München. Maar als dan het leven van de kinderen ook anders wordt, hoef je niet meer dagelijks fysiek aanwezig te zijn. Met het vliegtuig ben je er snel genoeg. Wij hebben ook nog een huis in Nederland waar we regelmatig zijn.”

Lees hier een interview met Christel Reynaerts (50), voormalig ceo van Alphabet België en Luxemburg. Zij staat sinds september aan het hoofd van de Nederlandse tak van de leasemaatschappij.

Zijn er zaken aan de Duitse mentaliteit die voor een Nederlander lastig wennen zijn?

“De Duitse mentaliteit bestaat niet. Münchenaren zijn bijna een volk op zich, anders dan andere Zuid-Duitsers. En Zuid-Duitsers zijn weer heel anders dan mensen in Noord-Duitsland. In München geldt nog strakker dan elders dat werk en privé gescheiden zijn. Tijdens vergaderingen is er geen social talk: sommige mensen spreek je na 25 jaar samenwerken nog steeds met u aan.

Mijn opdracht is: bouw een leasemaatschappij die zakelijke klanten voorziet in de totale mobiliteitsbehoefte.

Norbert van der Eijnden

Past die zakelijke mentaliteit u?

Tot op zekere hoogte wel. In Nederland vonden sommigen misschien dat ik te weinig tijd nam voor social talk. In Duitsland ben ik juist empathisch. Dat ik af en toe ook naar privézaken vraag, wordt gewaardeerd. Ik heb wel een goed beeld van wat mensen beweegt, ik kijk en luister goed naar ze. Misschien komt het doordat ik al van jongs af aan gehoorproblemen heb: ik moet wel aandachtig luisteren, anders ontgaat het gesprek me.

Op uw cv staan vooral leasefuncties. De verandering van leasing naar mobiliteit, past die u?

Natuurlijk. De klanten die we bedienen zijn dezelfde: grootzakelijk. De diensten die we aanbieden veranderen, maar de auto speelt voorlopig nog wel een prominente rol. We kijken wel hoe andere vervoersmiddelen, zoals de trein, daaraan gekoppeld kunnen worden. Ik kreeg bij mijn aanstelling een duidelijke opdracht mee: bouw een leasemaatschappij die de zakelijke klanten kan voorzien in de totale mobiliteitsbehoefte. Met ons mobiliteitsbudget, deelautoconcept en ons EV-plan doen we dat.

p07 interview norbert van den eijnden pic2Van den Eijnden in het kort:

Naam: Norbert van den Eijnden / Geboortedatum: 7 augustus 1959 / Woonplaats: München / Relatie: Getrouwd met Marieke / Kinderen: Arjan (30), Maartje (28) en Lieke (25). / Hobby’s: skiën, waterskiën en zeilen / Opleiding: Atheneum, Master Industrial Engineering TU/e / Carrière: 2009-heden: ceo Alphabet International / Feb 2008-dec 2008: managing director BMW Financial Services / 2006-2007: ceo Athlon Car lease International / 2001-2006: boardmember Athlon Car Lease International / 1994-2001: managing director Interleasing Nederland / 1990-1994: manager Volvo Leasing / 1986-1990: assistent Raad van Bestuur Mercedes-Benz Nederland / 1983-1986: areamanager Philips personal audio

Waarom vinden jullie het zo belangrijk om voorop te lopen in elektrische mobiliteit? In actieradius en infrastructuur zullen veel klanten er niet direct mee geholpen zijn.

Omdat het de toekomst is. In 2020 woont 70 procent van de mensen wereldwijd in een stedelijk gebied. Omwille van het milieu, maar ook om congestie tegen te gaan, zijn elektrische deelauto’s dan de uitkomst. Elektrische voertuigen maken nu, gemeten over de voor ons 12 belangrijkste landen, 5,2 procent van de totale vloot (680 duizend auto’s, red) uit. Dat is boven marktconform.

Dat jullie met Alpha Electric inzetten op elektrische auto’s, is dan wel een voordeel. Helemaal nu de diesel op sterven na dood is.

Ongetwijfeld zorgt het negatieve dieselsentiment mede voor een toenemende vraag, maar subsidiëring blijft de belangrijkste aanjager. Zelfs Duitsers, die veel groener denken dan Nederlanders, zijn niet aan een EV te krijgen zonder stimuleringsmaatregelen. Ons voordeel is dat we nauw verbonden zijn met BMW, waardoor we weten welke EV-ontwikkelingen eraan komen. Daar kunnen wij onze vlootstrategie op aanpassen.

Toch hebben de traditionele fabrikanten, ook BMW, zich laten overvleugelen door Tesla.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Tesla is een sexy merk, maar de i3 was de eerste auto die volledig recyclebaar was. Misschien is hij te vroeg op de markt gezet. We zien wel dat de verkoop van dat model stijgt en naast BMW komen ook de andere autofabrikanten nu met aansprekende elektrische modellen.

De meeste deelautoconcepten verdienen op zichzelf nog geen geld, hoe zit dat bij Alpha City?

Het levert nog geen geld op, maar wel goede marketing en gesprekken. Als het concept al wordt ingezet, is het vaak als traditionele poolvloot. Zonde. Maar ontwikkelingen gaan nu eenmaal niet zo snel. We hebben Alpha City in 2012 opgericht en ik geloof nog altijd heilig in het systeem om de vloot te flexibiliseren. De behoefte neemt ook toe nu jongere generaties vaker parttime werken. Als je drie dagen werkt, waarom zou je dan wel vijf dagen de beschikking hebben over een leaseauto?

Op private leasegebied zien we van jullie geen acties bij bouwmarkten en elektronicazaken. Waarom is dat?

Onze primaire klantengroep blijft de zakelijke markt. Private lease is relatief nieuw, zowel B2C als B2E, en lang niet elk land is daar even ver mee. Nederland loopt hierin voorop. Daarom is daar nog geen internationale strategie op te formuleren. Onze landendirecteuren hebben de vrijheid om een eiegn beleid vorm te geven. Dat houdt ons flexibel.

Leaseplan bereidt nu een beursgang voor, in navolging van ALD. Waarom is deze uitgesteld, denkt u?

Ik heb nooit de behoefte om over concurrenten te praten. Leaseplan zal zijn redenen hebben.

Er wordt gezegd dat vooral de dalende restwaarde van diesels een pijnpunt is.

Ik kan daar niets specifieks over zeggen, maar feit is dat er geen leasemaatschappij is die daar geen last van heeft. In sommige landen bestaat het overgrote deel van de totale zakelijke vloot uit diesels. Grote leasemaatschappijen zijn prima in staat om deze restwaardedaling op te vangen. Ik weet wel dat, toen ALD naar de beurs ging, de focus van analisten vooral op de restwaarde lag. In die zin is de leasemarkt nu ongunstig.

U vertelde wel eens dat in de BMW-cultuur mensen niet langer dan vijf jaar op dezelfde functie blijven. Zelf heeft u de vijf jaar inmiddels ook overschreden. Wanneer kondigt u uw vertrek aan?

Ik ben een uitzondering op die regel, als vakspecialist. Dus voorlopig zit ik hier nog wel.

Hoe ver kijken jullie vooruit?

Bij BMW is het gewoon om een 7-jarenplan te maken, met een groeiscenario en budgetbegroting per jaar. Natuurlijk wordt die gemonitord en bijgesteld – maar het is wel de bedoeling dat je de prognose naar boven bijstelt. Er wordt heel strak op de kpi’s gestuurd.

En als iemand zijn doelstelling niet haalt? Sancties of een goed gesprek?

Er staan geen zware sancties op als je de target naar beneden bijstelt, maar je moet het wel goed verantwoorden. Als de markt ineens instort, bijvoorbeeld, wil ik weten welke maatregelen er worden getroffen om het gat tussen realiteit en prognose niet te groot te laten zijn. Ik stuur dus vrijwel alleen op cijfers. Ik ben niet het type dat met zijn vuist op tafel slaat. Ik hoor liever wat er aan gedaan wordt om het resultaat weer in lijn te krijgen met de verwachtingen. Waarbij ik wel aantoonbare maatregelen wil zien. Daar stel ik kritische vragen over.

Als u terugkomt naar Nederland, wat zou u dan van die Duitse zakelijke cultuur meenemen?

Het strakker sturen op kpi’s en ook terugkomen op gemaakte plannen. In Duitsland worden de targets uiterst serieus genomen en wordt een plan fijnmazig uitgewerkt, tot in het kleinste detail. Je wordt er ook op aangesproken als je een plan aanpast: in Nederland is een meerjarenplan een ruwe schets. Waar Nederlanders wel om worden gewaardeerd is dat ze er vol voor gaan als ze overtuigd zijn dat een plan werkt. Die hoef je niet te vragen om een target te overtreffen, dat doen ze van nature.”

Terug naar dat plan van Alphabet, om in alle soorten zakelijke mobiliteit te voorzien. Wat is daarin de plaats van andere vervoersvormen?

We hebben daarvoor een speciale divisie, Alpha Flex. Ook daar lopen we voor de muziek uit. En dat is goed, zo blijven we klanten verrassen. Het ultieme doel is om alle mobiliteit te kunnen regelen via een app, waarbij alle modaliteiten aan elkaar worden geknoopt. De app vertelt je van elke reis op elk moment wat de meest gunstige vervoerskeuze is.

Over Alphabet

Alphabet is een internationale leasemaatschappij met een vloot van 680 duizend voertuigen, verdeeld over 86 duizend klanten in 21 landen. Het bedrijf is opgericht in 1997 als onderdeel van autofabrikant BMW AG. Van de totale vloot is op dit moment 5,2% een (ph)ev. In Nederland nam het in 2011 ING Car Lease over. Het bedrijf heeft naast de traditionele leaseactiviteiten ook een deelautoconcept (Alpha City), een concept voor EV’s (Alpha Electric) en een consultancy voor mobiliteitsoplossingen (Alpha Flex).

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.