Kabinet gaat in 2028 over op duurzaam wagenpark

Han ten Broeke (Bovag): ‘Ik vrees dat het kabinet straks tegen de markt in gaat subsidiëren’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
'Je ziet het fout gaan', aldus Bovag-voorzitter Han te Broeke. (Foto: Bovag)

Toen maandag het nieuws naar buiten kwam dat het kabinet pas vanaf 2028 in duurzame dienstauto’s moest rijden, leverde dat de nodige hoon en reacties op in de televisietalkshow van Op1. Onder andere van Bovag-voorzitter Han ten Broeke, die daar te gast was als chef buitenlandse zaken van HCSS, gaf zijn mening.

“Het kabinet zegt dat er in 2030 uitsluitend nog 100 procent elektrisch mag worden verkocht. Maar dat gaat niet gebeuren. Het kabinet is namelijk zelf te beroerd om de maatregelen te nemen die daarbij horen. Doordat de bijtelling elk jaar wordt verhoogd, wordt het minder aantrekkelijk om voor een elektrische auto te kiezen ten opzichte van een brandstofauto. Dat gaat uiteindelijk ten koste van de tweedehandsmarkt en als er geen EV-occasionmarkt komt, gaat dat uiteindelijk ten koste van de CO2-doelstelling. Dat is ook de reden dat EV-markt nu moet worden gestimuleerd. Ik vrees dat het kabinet straks in paniek gaat raken en dan subsidiemaatregelen gaat nemen die tegen de markt ingaan. Je ziet het fout gaan”, aldus Ten Broeke die vreest dat er dan maatregelen worden getroffen die marktverstorend werken.

Op dit moment gaat de subsidiepot voor EV’s maar langzaam leeg, maar begin 2021 was de subsidiepot al binnen één dag leeg. De brancheorganisatie meldde onlangs nog dat de helft van de nieuw geregistreerde EV’s door particulieren zijn aangeschaft, mede dankzij de subsidie op aanschaf of lease.

Nonsens 

Op dit moment zijn twee van de 31 dienstauto’s volledig elektrisch en zouden alleen de bewindspersonen van het departement van Infrastructuur en Waterstaat in EV’s rijden. Volgens minister Hanke Bruins Slot van Binnenlandse Zaken zou het comfort van de huidige generatie EV’s nog te beperkt zijn voor de kabinetsleden, aldus de Telegraaf. Ook meldt zij dat er rekening moet worden gehouden met de lopende contracten voor het wagenpark waarbij zij als minister nu geen aanleiding ziet voor aanscherping van de richtlijnen.

“Dat die auto’s niet te krijgen zijn, is werkelijk complete nonsens”, aldus Maarten van Biezen, bestuurslid van Vereniging Elektrische Rijders in de Telegraaf. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Han ten Broeke (Bovag): ‘Ik vrees dat het kabinet straks tegen de markt in gaat subsidiëren’ | Automotive Online
Kabinet gaat in 2028 over op duurzaam wagenpark

Han ten Broeke (Bovag): ‘Ik vrees dat het kabinet straks tegen de markt in gaat subsidiëren’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
'Je ziet het fout gaan', aldus Bovag-voorzitter Han te Broeke. (Foto: Bovag)

Toen maandag het nieuws naar buiten kwam dat het kabinet pas vanaf 2028 in duurzame dienstauto’s moest rijden, leverde dat de nodige hoon en reacties op in de televisietalkshow van Op1. Onder andere van Bovag-voorzitter Han ten Broeke, die daar te gast was als chef buitenlandse zaken van HCSS, gaf zijn mening.

“Het kabinet zegt dat er in 2030 uitsluitend nog 100 procent elektrisch mag worden verkocht. Maar dat gaat niet gebeuren. Het kabinet is namelijk zelf te beroerd om de maatregelen te nemen die daarbij horen. Doordat de bijtelling elk jaar wordt verhoogd, wordt het minder aantrekkelijk om voor een elektrische auto te kiezen ten opzichte van een brandstofauto. Dat gaat uiteindelijk ten koste van de tweedehandsmarkt en als er geen EV-occasionmarkt komt, gaat dat uiteindelijk ten koste van de CO2-doelstelling. Dat is ook de reden dat EV-markt nu moet worden gestimuleerd. Ik vrees dat het kabinet straks in paniek gaat raken en dan subsidiemaatregelen gaat nemen die tegen de markt ingaan. Je ziet het fout gaan”, aldus Ten Broeke die vreest dat er dan maatregelen worden getroffen die marktverstorend werken.

Op dit moment gaat de subsidiepot voor EV’s maar langzaam leeg, maar begin 2021 was de subsidiepot al binnen één dag leeg. De brancheorganisatie meldde onlangs nog dat de helft van de nieuw geregistreerde EV’s door particulieren zijn aangeschaft, mede dankzij de subsidie op aanschaf of lease.

Nonsens 

Op dit moment zijn twee van de 31 dienstauto’s volledig elektrisch en zouden alleen de bewindspersonen van het departement van Infrastructuur en Waterstaat in EV’s rijden. Volgens minister Hanke Bruins Slot van Binnenlandse Zaken zou het comfort van de huidige generatie EV’s nog te beperkt zijn voor de kabinetsleden, aldus de Telegraaf. Ook meldt zij dat er rekening moet worden gehouden met de lopende contracten voor het wagenpark waarbij zij als minister nu geen aanleiding ziet voor aanscherping van de richtlijnen.

“Dat die auto’s niet te krijgen zijn, is werkelijk complete nonsens”, aldus Maarten van Biezen, bestuurslid van Vereniging Elektrische Rijders in de Telegraaf. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.