Hergebruik oude EV-batterijen stijgt tot 83 procent

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
ARN laat een flinke toename zien in het hergebruik van oude batterijen. (Foto: ARN)

83 procent van alle afgedankte EV-batterijen wordt hergebruikt. In 2020 was dat percentage nog geen 70 procent. Volgens recyclebedrijf Auto Recycling Nederland (ARN) komt de toename door het feit dat veel meer oude batterijen nu in aanmerking komen voor hergebruik in andere toepassingen.

Importeurs zijn verplicht om de batterijen aan het eind van de levensduur van een elektrische auto weer terug te nemen. In 2021 is via ARN dankzij deze regeling 127.537 kilo aan lithium-ion batterijen ingezameld en gerecycled, iets meer dan de 121.020 kg in 2020. 

Terugwinnen

Hiervan is bijna de helft via batterij recyclingbedrijven, die de schaarse grondstoffen zoals kobalt en nikkel terugwinnen, voor 67 procent gerecycled. De overige 68.072 kilogram kwam in aanmerking voor andere toepassingen, bijvoorbeeld voor stationaire energieopslag. Op deze manier zijn de batterijen voor 97 procent hergebruikt. 

Bedrijven zoals EcarAccu en LKQ Fource zijn inmiddels actief in de recycling van oude batterijen.

Gemiddeld komt het percentage hergebruik van afgedankte aandrijfbatterijen uit elektrische auto’s nu op 83 procent, aldus ARN. In totaal worden auto’s voor zo’n 98 procent gerecycled.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Hergebruik oude EV-batterijen stijgt tot 83 procent | Automotive Online

Hergebruik oude EV-batterijen stijgt tot 83 procent

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
ARN laat een flinke toename zien in het hergebruik van oude batterijen. (Foto: ARN)

83 procent van alle afgedankte EV-batterijen wordt hergebruikt. In 2020 was dat percentage nog geen 70 procent. Volgens recyclebedrijf Auto Recycling Nederland (ARN) komt de toename door het feit dat veel meer oude batterijen nu in aanmerking komen voor hergebruik in andere toepassingen.

Importeurs zijn verplicht om de batterijen aan het eind van de levensduur van een elektrische auto weer terug te nemen. In 2021 is via ARN dankzij deze regeling 127.537 kilo aan lithium-ion batterijen ingezameld en gerecycled, iets meer dan de 121.020 kg in 2020. 

Terugwinnen

Hiervan is bijna de helft via batterij recyclingbedrijven, die de schaarse grondstoffen zoals kobalt en nikkel terugwinnen, voor 67 procent gerecycled. De overige 68.072 kilogram kwam in aanmerking voor andere toepassingen, bijvoorbeeld voor stationaire energieopslag. Op deze manier zijn de batterijen voor 97 procent hergebruikt. 

Bedrijven zoals EcarAccu en LKQ Fource zijn inmiddels actief in de recycling van oude batterijen.

Gemiddeld komt het percentage hergebruik van afgedankte aandrijfbatterijen uit elektrische auto’s nu op 83 procent, aldus ARN. In totaal worden auto’s voor zo’n 98 procent gerecycled.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.