Bovagstudie voorspelt: Helft minder diesel, kwart minder benzine in 2030

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Mede de invoering van milieuzones leidt tot een forse afname van liters diesel, verwacht Bovag. (Foto: Shutterstock)

Ten opzichte van 2021 zal in 2030 in een gangbaar scenario voor personenauto’s en bestelwagens ongeveer de helft minder diesel en bijna een kwart minder benzine worden getankt. Dat blijkt uit het nieuwe scenario-onderzoek dat VMS Insight uitvoerde in opdracht van Bovag. Voor vrachtverkeer wordt rekening gehouden met 18 procent minder diesel.

Het onderzoek werd vandaag gepresenteerd tijdens het Bovag Brandstofdebat in Utrecht. De onderzoekers hebben drie scenario’s uitgewerkt, die zijn gericht op de ontwikkeling van de brandstofmarkt tot 2025 en 2030, ten opzichte van 2021. Hier is rekening gehouden met “alle mogelijke factoren”, aldus Bovag, zoals de verwachte economische ontwikkelingen van het CPB en het effect daarvan op de omvang van het wagenpark en op kilometrages. Ook alle ontwikkelingen rondom elektrisch rijden en andere alternatieve brandstoffen zijn in ogenschouw genomen; zoals milieuzones, subsidies, de Europese Green Deal en de visie van autofabrikanten. In Nederland is al lange tijd een trend gaande van een daling van het aantal dieselauto’s ten faveure van (hybride) elektrische. Ook de verwachte toename van thuiswerken zijn meegenomen.

Minder diesel, meer stroom

Volgens het meest gangbare scenario wordt er in 2030 nog maar 1,3 miljard liter diesel getankt voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens, tegenover 2,6 miljard in 2021. Dat was al bijna 800 miljoen liter minder dan in 2018. Voor trucks en overige voertuigen wordt rekening gehouden met ongeveer 18 procent minder afzet van diesel in 2030. De totale afname in dieselliters bedraagt zodoende ongeveer een derde.

Voor benzineauto’s geldt dat er naar verwachting 22 procent minder liters getankt gaan worden in 2030 dan de ruim 5 miljard in 2021. Voor LPG wordt gerekend op een afzet van zo’n 70 miljoen liter, tegen bijna 200 miljoen in 2021. Tegelijkertijd zal de vraag naar elektriciteit flink toenemen, met wel 600 procent, terwijl de afzet van waterstof in 2030 ten opzichte van 2021 met tienduizenden procenten toe gaat nemen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Bovagstudie voorspelt: Helft minder diesel, kwart minder benzine in 2030 | Automotive Online

Bovagstudie voorspelt: Helft minder diesel, kwart minder benzine in 2030

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Mede de invoering van milieuzones leidt tot een forse afname van liters diesel, verwacht Bovag. (Foto: Shutterstock)

Ten opzichte van 2021 zal in 2030 in een gangbaar scenario voor personenauto’s en bestelwagens ongeveer de helft minder diesel en bijna een kwart minder benzine worden getankt. Dat blijkt uit het nieuwe scenario-onderzoek dat VMS Insight uitvoerde in opdracht van Bovag. Voor vrachtverkeer wordt rekening gehouden met 18 procent minder diesel.

Het onderzoek werd vandaag gepresenteerd tijdens het Bovag Brandstofdebat in Utrecht. De onderzoekers hebben drie scenario’s uitgewerkt, die zijn gericht op de ontwikkeling van de brandstofmarkt tot 2025 en 2030, ten opzichte van 2021. Hier is rekening gehouden met “alle mogelijke factoren”, aldus Bovag, zoals de verwachte economische ontwikkelingen van het CPB en het effect daarvan op de omvang van het wagenpark en op kilometrages. Ook alle ontwikkelingen rondom elektrisch rijden en andere alternatieve brandstoffen zijn in ogenschouw genomen; zoals milieuzones, subsidies, de Europese Green Deal en de visie van autofabrikanten. In Nederland is al lange tijd een trend gaande van een daling van het aantal dieselauto’s ten faveure van (hybride) elektrische. Ook de verwachte toename van thuiswerken zijn meegenomen.

Minder diesel, meer stroom

Volgens het meest gangbare scenario wordt er in 2030 nog maar 1,3 miljard liter diesel getankt voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens, tegenover 2,6 miljard in 2021. Dat was al bijna 800 miljoen liter minder dan in 2018. Voor trucks en overige voertuigen wordt rekening gehouden met ongeveer 18 procent minder afzet van diesel in 2030. De totale afname in dieselliters bedraagt zodoende ongeveer een derde.

Voor benzineauto’s geldt dat er naar verwachting 22 procent minder liters getankt gaan worden in 2030 dan de ruim 5 miljard in 2021. Voor LPG wordt gerekend op een afzet van zo’n 70 miljoen liter, tegen bijna 200 miljoen in 2021. Tegelijkertijd zal de vraag naar elektriciteit flink toenemen, met wel 600 procent, terwijl de afzet van waterstof in 2030 ten opzichte van 2021 met tienduizenden procenten toe gaat nemen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.