Verkoop Partspoint helpt Autobinck aan megawinst

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Autobinck groeit in mobiliteitsoplossingen (Foto: Autobinck).

Autobinck Groep heeft in 2019 een nettowinst gerealiseerd van 113,6 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag van het bedrijf. De winst is volledig toe te schrijven aan de verkoop van onderdelendochter Partspoint. De omzet kwam uit op 1,06 miljard euro, een daling van 16 procent; ook deze omzetdaling is aan de verkoop van Partspoint, goed voor een omzet van 265 miljoen euro in 2018, toe te schrijven.

Het operationele verlies kwam in 2019 conform verwachting uit op 11,1 miljoen euro (in 2018 was het verlies 2,5 miljoen). Het grootste deel daarvan komt voor rekening van zonnepanelenbedrijf Zelfstroom, dat in 2019 voor het eerst in de geconsolideerde jaarrekening werd opgenomen. “Zelfstroom groeit heel hard. Dat betekent dat we nu kosten maken, waar we in de toekomst de opbrengsten van verwachten”, zegt financieel directeur Michel Cornelissen. “De resultaten stemmen ons tevreden. We verkopen langjarige contracten aan particulieren en het winstdeel in die contracten valt pas later vrij, waardoor we een stuwmeer van winst opbouwen.”

Met Zelfstroom bouwen we een stuwmeer aan winst op

Michel Cornelissen, cfo Autobinck

Autobinck groeit in de afgelopen jaren van autoholding naar mobiliteitsbedrijf, mede dankzij overnames van onder meer Radiuz en Fleet Support, en onlangs nog XXimo. Anderzijds werd het Nederlandse deel van Business Lease onderbracht in een fusie met Terberg. Ondanks de verschuiving zijn autoretail en lease nog altijd goed voor het gros van de omzet. “Business Lease (waarmee het bedrijf voornamelijk actief is in Centraal Europa, red) en de autodivisie presteerden prima. Door de coronacrisis hebben bijna alle divisies inmiddels een tik gekregen, alleen Business Lease ligt nog voor op budget”, stelt Cornelissen. Het bedrijf heeft geen gebruik gemaakt van de NOW-regeling. “We hebben er lang over nagedacht, maar strikt genomen hebben we het geld niet nodig.”

Investeren

De mobiliteits- en energie-activiteiten groeiden hard in 2019. De omzet van Mobinck, zoals de mobiliteitsdivisie tegenwoordig heet, groeide van 7 naar 13 miljoen euro. Zelfstroom zag zijn omzet verdrievoudigen naar 12,5 miljoen euro. Maar dankzij deze initiatieven schrijft het bedrijf operationeel wel rode cijfers. “Verlies maken voelt nooit goed, maar we zijn absoluut tevreden met de prestaties. En we zijn trots op wat we aan het doen zijn. We zijn een financieel uitermate gezond bedrijf met aandeelhouders die de lange termijn goed in de gaten houden. De verkoop van Partspoint geeft veel rust en de ruimte om de benodigde investeringen te doen.”

Cornelissen verwacht dat Autobinck naast de recente overname van XXImo nog één of twee overnames gaat doen. Tegelijkertijd is het bedrijf niet van plan om onderdelen af te stoten. “We ontwikkelen ons steeds meer als een mobiliteitsbedrijf, maar we hebben altijd een brede basis gehad”, aldus Cornelissen. “Dat heeft zijn voordelen: zo kunnen we de nieuwe activiteiten mede financieren dankzij de bestaande.”

Een eventuele uitrol van de mobiliteitsproducten zal eerder in België en Duitsland zijn

Michel Cornelissen, cfo Autobinck

Een eventuele uitrol van de mobiliteitsproducten zal daarbij eerder in België en Duitsland zijn, dan in de landen waar het bedrijf al vertegenwoordigd is met autoretail en leasing. “Maar als die markten daar klaar voor zijn, dan zijn we er al vertegenwoordigd met een sterke organisatie en bemensing.” Het bedrijf dat er nu staat vormt de basis voor de toekomst. “We zijn niet van plan om nog veel bij te kopen. We gaan ons nu richten op het succesvol maken van de nieuwe activiteiten.”

Omzet Autobinck 2019 per divisie (in miljoenen euro)

Divisie Benelux Centraal Europa Totaal
Auto’s en auto-onderdelen 211 550 761
Leasing 92* 185 277
Mobility Services 13 nvt 13
Zelfstroom 13 mln nvt 13
Verhuur 1,8 nvt 1,8

*Betreft 30%-belang in Terberg Business Lease Groep. Bron: Autobinck, bewerking: Automotive.

Over het resultaat dat het bedrijf dit jaar gaat realiseren, kan en wil Cornelissen geen uitspraak doen. “We hebben uiteraard wel een klap gehad, zeker in Midden-Europa, waar we weken helemaal dicht waren. Maar verder zijn er activiteiten die groeien. Online occasionplatform Bynco groeit enorm hard en we hebben met Mobinck alweer enkele grote nieuwe klanten aangesloten. Inmiddels pikken ook de auto-activiteiten weer op en valt al met al de schade mee, maar dan moet er niet een tweede lockdown volgen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Verkoop Partspoint helpt Autobinck aan megawinst | Automotive Online

Verkoop Partspoint helpt Autobinck aan megawinst

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Autobinck groeit in mobiliteitsoplossingen (Foto: Autobinck).

Autobinck Groep heeft in 2019 een nettowinst gerealiseerd van 113,6 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag van het bedrijf. De winst is volledig toe te schrijven aan de verkoop van onderdelendochter Partspoint. De omzet kwam uit op 1,06 miljard euro, een daling van 16 procent; ook deze omzetdaling is aan de verkoop van Partspoint, goed voor een omzet van 265 miljoen euro in 2018, toe te schrijven.

Het operationele verlies kwam in 2019 conform verwachting uit op 11,1 miljoen euro (in 2018 was het verlies 2,5 miljoen). Het grootste deel daarvan komt voor rekening van zonnepanelenbedrijf Zelfstroom, dat in 2019 voor het eerst in de geconsolideerde jaarrekening werd opgenomen. “Zelfstroom groeit heel hard. Dat betekent dat we nu kosten maken, waar we in de toekomst de opbrengsten van verwachten”, zegt financieel directeur Michel Cornelissen. “De resultaten stemmen ons tevreden. We verkopen langjarige contracten aan particulieren en het winstdeel in die contracten valt pas later vrij, waardoor we een stuwmeer van winst opbouwen.”

Met Zelfstroom bouwen we een stuwmeer aan winst op

Michel Cornelissen, cfo Autobinck

Autobinck groeit in de afgelopen jaren van autoholding naar mobiliteitsbedrijf, mede dankzij overnames van onder meer Radiuz en Fleet Support, en onlangs nog XXimo. Anderzijds werd het Nederlandse deel van Business Lease onderbracht in een fusie met Terberg. Ondanks de verschuiving zijn autoretail en lease nog altijd goed voor het gros van de omzet. “Business Lease (waarmee het bedrijf voornamelijk actief is in Centraal Europa, red) en de autodivisie presteerden prima. Door de coronacrisis hebben bijna alle divisies inmiddels een tik gekregen, alleen Business Lease ligt nog voor op budget”, stelt Cornelissen. Het bedrijf heeft geen gebruik gemaakt van de NOW-regeling. “We hebben er lang over nagedacht, maar strikt genomen hebben we het geld niet nodig.”

Investeren

De mobiliteits- en energie-activiteiten groeiden hard in 2019. De omzet van Mobinck, zoals de mobiliteitsdivisie tegenwoordig heet, groeide van 7 naar 13 miljoen euro. Zelfstroom zag zijn omzet verdrievoudigen naar 12,5 miljoen euro. Maar dankzij deze initiatieven schrijft het bedrijf operationeel wel rode cijfers. “Verlies maken voelt nooit goed, maar we zijn absoluut tevreden met de prestaties. En we zijn trots op wat we aan het doen zijn. We zijn een financieel uitermate gezond bedrijf met aandeelhouders die de lange termijn goed in de gaten houden. De verkoop van Partspoint geeft veel rust en de ruimte om de benodigde investeringen te doen.”

Cornelissen verwacht dat Autobinck naast de recente overname van XXImo nog één of twee overnames gaat doen. Tegelijkertijd is het bedrijf niet van plan om onderdelen af te stoten. “We ontwikkelen ons steeds meer als een mobiliteitsbedrijf, maar we hebben altijd een brede basis gehad”, aldus Cornelissen. “Dat heeft zijn voordelen: zo kunnen we de nieuwe activiteiten mede financieren dankzij de bestaande.”

Een eventuele uitrol van de mobiliteitsproducten zal eerder in België en Duitsland zijn

Michel Cornelissen, cfo Autobinck

Een eventuele uitrol van de mobiliteitsproducten zal daarbij eerder in België en Duitsland zijn, dan in de landen waar het bedrijf al vertegenwoordigd is met autoretail en leasing. “Maar als die markten daar klaar voor zijn, dan zijn we er al vertegenwoordigd met een sterke organisatie en bemensing.” Het bedrijf dat er nu staat vormt de basis voor de toekomst. “We zijn niet van plan om nog veel bij te kopen. We gaan ons nu richten op het succesvol maken van de nieuwe activiteiten.”

Omzet Autobinck 2019 per divisie (in miljoenen euro)

Divisie Benelux Centraal Europa Totaal
Auto’s en auto-onderdelen 211 550 761
Leasing 92* 185 277
Mobility Services 13 nvt 13
Zelfstroom 13 mln nvt 13
Verhuur 1,8 nvt 1,8

*Betreft 30%-belang in Terberg Business Lease Groep. Bron: Autobinck, bewerking: Automotive.

Over het resultaat dat het bedrijf dit jaar gaat realiseren, kan en wil Cornelissen geen uitspraak doen. “We hebben uiteraard wel een klap gehad, zeker in Midden-Europa, waar we weken helemaal dicht waren. Maar verder zijn er activiteiten die groeien. Online occasionplatform Bynco groeit enorm hard en we hebben met Mobinck alweer enkele grote nieuwe klanten aangesloten. Inmiddels pikken ook de auto-activiteiten weer op en valt al met al de schade mee, maar dan moet er niet een tweede lockdown volgen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.