Broekhuis-ceo Jaco Remijn over de plannen voor 2021

Broekhuis Groep ‘vol vertrouwen’ over 2021

5 vragen aan • Gisteren werden de cijfers van dealerholding Broekhuis Groep gepubliceerd. Het bedrijf boekte ondanks de coronacrisis een recordwinst. Bij het bedrijf heerst veel optimisme over 2021. 
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het bedrijf voert onder meer BMW. (Foto: Broekhuis)

Automotive vroeg algemeen directeur Jaco Remijn naar zijn bevindingen in het coronajaar, naar de verwachtingen voor komend jaar en de plannen van het bedrijf, dat in 2016 Automotive Company of the Year werd,

Opnieuw een recordwinst voor Broekhuis. Hoe hebben jullie 2020 beleefd?

“Om te beginnen zijn we absoluut zeer tevreden over het resultaat en dankbaar dat we dit resultaat samen met onze medewerkers hebben bereikt. In het begin van de crisis, in de periode maart-mei, zaten we met de meeste kernactiviteiten onder nul. Dankzij de NOW bleef iedereen rustig en bleef er vertrouwen bij ons en onze medewerkers.”

Wat waren de grootste meevallers?

jaco remijn1“Dat we over heel 2020 geen afscheid hebben hoeven nemen van medewerkers. Verder is onze leasedivisie ondanks de coronacrisis toch gegroeid, zowel met private lease als operationele lease. Wat ons ook is meegevallen is dat uiteindelijk ook importeurs de verkoopdoelen als gevolg van corona neerwaarts hebben aangepast, wat aan het einde van het jaar tot meevallende bonussen heeft geleid.”

 

Wat viel er tegen?

“De ontwikkelingen op de schademarkt. Ons schadebedrijf heeft een zeer forse terugval in omzet en meer nog in resultaat gehad. Wel zijn er ook lichtpuntjes, zo zien we dat verzekeraars steeds vaker schade naar de dealer sturen. Dat compenseert deels voor de afname in het aantal gereden kilometers en dus schade.” Broekhuis Groep staat op plek 4 in de Automotive Dealerholding Top 60.

Durf je een prognose te doen over hoe 2021 economisch zal verlopen?

“Corona is en blijft een grote onzekere factor, maar verder zijn we vol vertrouwen. Zoals we in ons bestuursverslag al schreven zijn de beperkte toegankelijkheid van onze showroom en met name stagnatie van de zakelijke vraag risico’s. Daarbij zien we dat fabrikanten te maken hebben met productiestops. Tegelijkertijd blijven wij onze strategie uitvoeren, daar zijn we als organisatie op ingericht en toegerust. We willen groeien met onze kernactiviteiten, maar sluiten niet uit dat we nog nieuwe merken gaan toevoegen. Daarbij staan altijd onze klantbeloften centraal. Het hele bedrijf is erop gericht om de klant een steeds centralere rol te geven.”

Bij Volvo, een groot merk voor jullie, gaat men van een dealer- naar agentuurmodel. Is dat een bedreiging of juist een zegen?

“Wij kunnen ons vinden in hoe andere Nederlandse Volvo-dealers er tot nu toe op reageren, afwachtend en met vertrouwen in de importeur en in het merk.” Lees hier een interview met Peter Nieuwenhuijse, voorzitter van de Volvo dealervereniging, over de plannen van Volvo.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Broekhuis Groep ‘vol vertrouwen’ over 2021 | Automotive Online
Broekhuis-ceo Jaco Remijn over de plannen voor 2021

Broekhuis Groep ‘vol vertrouwen’ over 2021

5 vragen aan • Gisteren werden de cijfers van dealerholding Broekhuis Groep gepubliceerd. Het bedrijf boekte ondanks de coronacrisis een recordwinst. Bij het bedrijf heerst veel optimisme over 2021. 
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het bedrijf voert onder meer BMW. (Foto: Broekhuis)

Automotive vroeg algemeen directeur Jaco Remijn naar zijn bevindingen in het coronajaar, naar de verwachtingen voor komend jaar en de plannen van het bedrijf, dat in 2016 Automotive Company of the Year werd,

Opnieuw een recordwinst voor Broekhuis. Hoe hebben jullie 2020 beleefd?

“Om te beginnen zijn we absoluut zeer tevreden over het resultaat en dankbaar dat we dit resultaat samen met onze medewerkers hebben bereikt. In het begin van de crisis, in de periode maart-mei, zaten we met de meeste kernactiviteiten onder nul. Dankzij de NOW bleef iedereen rustig en bleef er vertrouwen bij ons en onze medewerkers.”

Wat waren de grootste meevallers?

jaco remijn1“Dat we over heel 2020 geen afscheid hebben hoeven nemen van medewerkers. Verder is onze leasedivisie ondanks de coronacrisis toch gegroeid, zowel met private lease als operationele lease. Wat ons ook is meegevallen is dat uiteindelijk ook importeurs de verkoopdoelen als gevolg van corona neerwaarts hebben aangepast, wat aan het einde van het jaar tot meevallende bonussen heeft geleid.”

 

Wat viel er tegen?

“De ontwikkelingen op de schademarkt. Ons schadebedrijf heeft een zeer forse terugval in omzet en meer nog in resultaat gehad. Wel zijn er ook lichtpuntjes, zo zien we dat verzekeraars steeds vaker schade naar de dealer sturen. Dat compenseert deels voor de afname in het aantal gereden kilometers en dus schade.” Broekhuis Groep staat op plek 4 in de Automotive Dealerholding Top 60.

Durf je een prognose te doen over hoe 2021 economisch zal verlopen?

“Corona is en blijft een grote onzekere factor, maar verder zijn we vol vertrouwen. Zoals we in ons bestuursverslag al schreven zijn de beperkte toegankelijkheid van onze showroom en met name stagnatie van de zakelijke vraag risico’s. Daarbij zien we dat fabrikanten te maken hebben met productiestops. Tegelijkertijd blijven wij onze strategie uitvoeren, daar zijn we als organisatie op ingericht en toegerust. We willen groeien met onze kernactiviteiten, maar sluiten niet uit dat we nog nieuwe merken gaan toevoegen. Daarbij staan altijd onze klantbeloften centraal. Het hele bedrijf is erop gericht om de klant een steeds centralere rol te geven.”

Bij Volvo, een groot merk voor jullie, gaat men van een dealer- naar agentuurmodel. Is dat een bedreiging of juist een zegen?

“Wij kunnen ons vinden in hoe andere Nederlandse Volvo-dealers er tot nu toe op reageren, afwachtend en met vertrouwen in de importeur en in het merk.” Lees hier een interview met Peter Nieuwenhuijse, voorzitter van de Volvo dealervereniging, over de plannen van Volvo.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.