Marchel Koops (Athlon): Dit is het moment voor vernieuwing

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Koops: Binnen Daimler hebben we nu onze eigen plek verworven met behoud van ons eigen dna. (Foto: Athlon)

Athlon heeft in 2019 de winst zien toenemen tot 53,6 miljoen euro, meer dan het dubbele van het jaar ervoor (20,8 miljoen). De omzet steeg met 10,3 procent naar 1,01 miljard euro. Eind vorig jaar had het bedrijf 338 duizend voertuigen onder contract (+8,7%). “De coronacrisis heeft ons dit jaar uiteraard ook geraakt en we hebben onze doelstellingen iets bij moeten stellen, maar we zien inmiddels dat de markt snel herstelt. De afgelopen weken zitten we wat betreft nieuwe business weer in een groot aantal markten op hetzelfde niveau als voor de corona crisis”, zegt Marchel Koops, chief commercial officer bij Athlon International. 

DNA

Koops, die vorig jaar zijn positie als directeur in Nederland verruilde voor die van cco bij Athlon International, is tevreden over het 2019-resultaat. “Maar vooral over het feit dat we als bedrijf een duidelijke positie binnen Daimler hebben. De afgelopen jaren stonden in het teken van de separatie van De Lage Landen en de integratie in Daimler. Dat verklaart ook het wat mindere resultaat in 2018. Binnen Daimler hebben we nu onze eigen plek verworven met behoud van ons eigen dna. Athlon draait om het zo goed mogelijk invullen van de mobiliteitsbehoefte van onze klanten en waar mogelijk bieden we daarbij ook de Daimler-producten aan, maar we zijn en blijven multibrand.” 

Gaan we voor groei in traditionele contracten of is dit het moment om te praten over hoe we onze klanten juist flexibele mobiliteit kunnen bieden?

Grote financiële consequenties lijkt de coronaperiode niet te hebben voor Athlon. Weliswaar lagen de restwaarden in maart en april lager, daar stond tegenover dat in veel landen er geen onderhouds- en reparatiekosten waren. Ook bij Athlon werden veel contracten verlengd, terwijl er nauwelijks tot geen sprake was van wanbetaling. “We zijn uiteraard direct met onze klanten in gesprek gegaan, want juist in moeilijke tijden moet je een goede businesspartner willen zijn. Dat betekent ook dat we, waar mogelijk, onze klanten gewoon het onderhoud aan hun auto’s hebben laten uitvoeren.”

Blijvende invloed

Toch hebben de lockdowns op andere vlakken wél een grote en blijvende invloed, denkt Koops. “De klantvraag is snel veranderd. Het fileprobleem lijkt  opgelost, mensen kunnen wél thuiswerken en dat vertaalt zich bij bedrijven naar een vraag van meer flexibele producten welke substantieel bijdragen aan een verlaging van de CO2 uitstoot. Ik geloof echt dat het product leasing aan vernieuwing toe is en dat dit het moment is om goed na te denken over de vraag welke richting we willen groeien. Gaan we voor groei in traditionele contracten of is dit het moment om te praten over hoe we onze klanten juist flexibele mobiliteit kunnen bieden?”

Klein beginnen

Een leasecontract is nu geen eenvoudig en transparant product, vindt Koops. “Bedrijven hebben een interne afdeling om de leasecontracten te managen en externe consultancy nodig om hen te adviseren. Dat moet beter en dat betekent dat we ons deels opnieuw moeten uitvinden. De markt hoeft daarbij geen grote, allesomvattende projecten te verwachten, stelt Koops. “Ik geloof juist in klein beginnen en dan groeien. Grote IT-projecten heb ik altijd tegen gehouden. Het gaat om optimaliseren van onze bestaande processen en systemen en ons vernieuwen richting nieuwe producten en diensten welke zijn gericht op flexibiliteit. Zeker in goed ontwikkelde markten, zoals Nederland, zijn dat de volgende stappen. Tegelijkertijd streven we ook naar groei in contracten, zeker in de markten waar we nog niet zwaar vertegenwoordigd zijn. Die ruimte is er ook binnen het Daimler-concern.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Marchel Koops (Athlon): Dit is het moment voor vernieuwing | Automotive Online

Marchel Koops (Athlon): Dit is het moment voor vernieuwing

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Koops: Binnen Daimler hebben we nu onze eigen plek verworven met behoud van ons eigen dna. (Foto: Athlon)

Athlon heeft in 2019 de winst zien toenemen tot 53,6 miljoen euro, meer dan het dubbele van het jaar ervoor (20,8 miljoen). De omzet steeg met 10,3 procent naar 1,01 miljard euro. Eind vorig jaar had het bedrijf 338 duizend voertuigen onder contract (+8,7%). “De coronacrisis heeft ons dit jaar uiteraard ook geraakt en we hebben onze doelstellingen iets bij moeten stellen, maar we zien inmiddels dat de markt snel herstelt. De afgelopen weken zitten we wat betreft nieuwe business weer in een groot aantal markten op hetzelfde niveau als voor de corona crisis”, zegt Marchel Koops, chief commercial officer bij Athlon International. 

DNA

Koops, die vorig jaar zijn positie als directeur in Nederland verruilde voor die van cco bij Athlon International, is tevreden over het 2019-resultaat. “Maar vooral over het feit dat we als bedrijf een duidelijke positie binnen Daimler hebben. De afgelopen jaren stonden in het teken van de separatie van De Lage Landen en de integratie in Daimler. Dat verklaart ook het wat mindere resultaat in 2018. Binnen Daimler hebben we nu onze eigen plek verworven met behoud van ons eigen dna. Athlon draait om het zo goed mogelijk invullen van de mobiliteitsbehoefte van onze klanten en waar mogelijk bieden we daarbij ook de Daimler-producten aan, maar we zijn en blijven multibrand.” 

Gaan we voor groei in traditionele contracten of is dit het moment om te praten over hoe we onze klanten juist flexibele mobiliteit kunnen bieden?

Grote financiële consequenties lijkt de coronaperiode niet te hebben voor Athlon. Weliswaar lagen de restwaarden in maart en april lager, daar stond tegenover dat in veel landen er geen onderhouds- en reparatiekosten waren. Ook bij Athlon werden veel contracten verlengd, terwijl er nauwelijks tot geen sprake was van wanbetaling. “We zijn uiteraard direct met onze klanten in gesprek gegaan, want juist in moeilijke tijden moet je een goede businesspartner willen zijn. Dat betekent ook dat we, waar mogelijk, onze klanten gewoon het onderhoud aan hun auto’s hebben laten uitvoeren.”

Blijvende invloed

Toch hebben de lockdowns op andere vlakken wél een grote en blijvende invloed, denkt Koops. “De klantvraag is snel veranderd. Het fileprobleem lijkt  opgelost, mensen kunnen wél thuiswerken en dat vertaalt zich bij bedrijven naar een vraag van meer flexibele producten welke substantieel bijdragen aan een verlaging van de CO2 uitstoot. Ik geloof echt dat het product leasing aan vernieuwing toe is en dat dit het moment is om goed na te denken over de vraag welke richting we willen groeien. Gaan we voor groei in traditionele contracten of is dit het moment om te praten over hoe we onze klanten juist flexibele mobiliteit kunnen bieden?”

Klein beginnen

Een leasecontract is nu geen eenvoudig en transparant product, vindt Koops. “Bedrijven hebben een interne afdeling om de leasecontracten te managen en externe consultancy nodig om hen te adviseren. Dat moet beter en dat betekent dat we ons deels opnieuw moeten uitvinden. De markt hoeft daarbij geen grote, allesomvattende projecten te verwachten, stelt Koops. “Ik geloof juist in klein beginnen en dan groeien. Grote IT-projecten heb ik altijd tegen gehouden. Het gaat om optimaliseren van onze bestaande processen en systemen en ons vernieuwen richting nieuwe producten en diensten welke zijn gericht op flexibiliteit. Zeker in goed ontwikkelde markten, zoals Nederland, zijn dat de volgende stappen. Tegelijkertijd streven we ook naar groei in contracten, zeker in de markten waar we nog niet zwaar vertegenwoordigd zijn. Die ruimte is er ook binnen het Daimler-concern.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.