‘Grote Duitse fabrikanten niet naar Autosalon Genève 2024’

Autosalon Genève • Volgens Automobilwoche twijfelt ook Stellantis over deelname aan de Zwitserse beurs.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Audi was voor de coronacrisis vaste gast tijdens de Autosalon Genève. (Foto: Shutterstock)

Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW en Audi laten volgend jaar de Autosalon van Genève aan zich voorbij gaan, zo meldt het Duitse vakblad Automobilwoche.

BMW zal niet aanwezig zijn op het evenement (dat 26 februari 2024 van start gaat) omdat vanaf nu zelf (online) presentatie-momenten wil organiseren. “Het gevolg is dat we bestaande formaten gaan uitfaseren. Daarom zullen we in 2024 niet in Genève zijn,” vertelt een woordvoerder van het merk tegen Automobilwoche. BMW zal volgend jaar ook de autoshows van Parijs en Detroit laten schieten.

Mercedes-Benz verklaart dat het na ‘een zorgvuldige afweging’ de Autosalon van Genève 2024 heeft afgezegd. Audi benadrukt dat het besluit geen ‘algemeen statement tegen Genève’ is. Volgens Automobilwoche twijfelt ook Stellantis (het moederbedrijf van onder meer Peugeot, Citroen, Fiat and Opel) over deelname. ‘Ceo Carlos Tavares is terughoudend om miljoenen uit te geven aan optredens op autoshows,’ zo schrijft het vakblad. Eerder deze week liet Renault weten wel acte de présence te geven op de Autosalon van Genève. Waarschijnlijk zijn ook veel Chinese toetreders te vinden op de beursvloer in het Palexpo-complex bij het vliegveld.

Aderlating

Het gebrek aan enthousiasme bij Europese fabrikanten is een aderlating voor de Zwitserse beurs, die van 26 februari tot 3 maart een comeback maakt. De salon vond de laatste keer plaats in 2019. In de daaropvolgende drie jaar werd de show afgeblazen vanwege de coronacrisis. Er was in deze periode veel twijfel over een mogelijke nieuwe editie. Uiteindelijk keert het evenement volgend jaar terug in afgeslankte vorm. Zo kiest de organisatie dit jaar voor een opzet waarbij gewerkt wordt met gestandaardiseerde stands, zodat de kosten voor exposanten gedrukt worden.

De organisatie ging wel een samenwerking aan met Qatar, waar in eerder deze maand een show was aan de vooravond van de F1-race in Doha.

‘Grote Duitse fabrikanten niet naar Autosalon Genève 2024’ | Automotive Online

‘Grote Duitse fabrikanten niet naar Autosalon Genève 2024’

Autosalon Genève • Volgens Automobilwoche twijfelt ook Stellantis over deelname aan de Zwitserse beurs.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Audi was voor de coronacrisis vaste gast tijdens de Autosalon Genève. (Foto: Shutterstock)

Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW en Audi laten volgend jaar de Autosalon van Genève aan zich voorbij gaan, zo meldt het Duitse vakblad Automobilwoche.

BMW zal niet aanwezig zijn op het evenement (dat 26 februari 2024 van start gaat) omdat vanaf nu zelf (online) presentatie-momenten wil organiseren. “Het gevolg is dat we bestaande formaten gaan uitfaseren. Daarom zullen we in 2024 niet in Genève zijn,” vertelt een woordvoerder van het merk tegen Automobilwoche. BMW zal volgend jaar ook de autoshows van Parijs en Detroit laten schieten.

Mercedes-Benz verklaart dat het na ‘een zorgvuldige afweging’ de Autosalon van Genève 2024 heeft afgezegd. Audi benadrukt dat het besluit geen ‘algemeen statement tegen Genève’ is. Volgens Automobilwoche twijfelt ook Stellantis (het moederbedrijf van onder meer Peugeot, Citroen, Fiat and Opel) over deelname. ‘Ceo Carlos Tavares is terughoudend om miljoenen uit te geven aan optredens op autoshows,’ zo schrijft het vakblad. Eerder deze week liet Renault weten wel acte de présence te geven op de Autosalon van Genève. Waarschijnlijk zijn ook veel Chinese toetreders te vinden op de beursvloer in het Palexpo-complex bij het vliegveld.

Aderlating

Het gebrek aan enthousiasme bij Europese fabrikanten is een aderlating voor de Zwitserse beurs, die van 26 februari tot 3 maart een comeback maakt. De salon vond de laatste keer plaats in 2019. In de daaropvolgende drie jaar werd de show afgeblazen vanwege de coronacrisis. Er was in deze periode veel twijfel over een mogelijke nieuwe editie. Uiteindelijk keert het evenement volgend jaar terug in afgeslankte vorm. Zo kiest de organisatie dit jaar voor een opzet waarbij gewerkt wordt met gestandaardiseerde stands, zodat de kosten voor exposanten gedrukt worden.

De organisatie ging wel een samenwerking aan met Qatar, waar in eerder deze maand een show was aan de vooravond van de F1-race in Doha.