‘Volkswagen gaat investeren in mijnbouw’

Volkswagen • De autofabrikant wil met PowerCo een wereldwijde leverancier van EV-batterijen worden.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(Foto: Volkswagen)

Volkswagen wil grootschalig in mijnbouw gaan investeren. Het doel is om 50 procent van de eigen behoefte aan batterijen veilig te stellen, om de kosten naar beneden te brengen en ook om aan derden te gaan leveren. Dit meldt bestuurslid Thomas Schmall aan Reuters.

Volkswagen heeft al deals met mijnbouwbedrijven in Canada. Wanneer Volkswagen ook direct gaat investeren in mijnbouw, en op welke locaties wil Schmall niet prijsgeven. Autofabrikanten willen minder afhankelijk zijn van China voor de productie van batterijen.

Ambitieuze doelstelling

Voor de productie van batterijen gaat Europa’s grootste autofabrikant de eigen batterijtak PowerCo verder uitbreiden. De helft van de eigen behoefte aan batterijen moet worden geleverd door fabrieken in Europa en Noord-Amerika. PowerCo begint pas in 2025 met produceren in Salzgitter. In 2026 volgt de fabriek in het Spaanse Valencia en in 2027 in Ontario (Canada).

De eerste klant voor PowerCo is Ford, dat batterijen nodig heeft voor de 1,2 miljoen elektrische auto’s die het Amerikaanse bedrijf in Europa gaat bouwen op het MEB-platform van Volkswagen.

Alleen Tesla investeert volgens Reuters meer in de productie van EV-batterijen dan Volkswagen, alhoewel ook deze autobouwer moeite heeft om de productie op te voeren en Aziatische leveranciers nodig heeft. In Europa wordt er gewerkt aan meerdere projecten om die onafhankelijkheid te verkleinen, in totaal staan er zeven batterijfabrieken op de planning.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Volkswagen gaat investeren in mijnbouw’ | Automotive Online

‘Volkswagen gaat investeren in mijnbouw’

Volkswagen • De autofabrikant wil met PowerCo een wereldwijde leverancier van EV-batterijen worden.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(Foto: Volkswagen)

Volkswagen wil grootschalig in mijnbouw gaan investeren. Het doel is om 50 procent van de eigen behoefte aan batterijen veilig te stellen, om de kosten naar beneden te brengen en ook om aan derden te gaan leveren. Dit meldt bestuurslid Thomas Schmall aan Reuters.

Volkswagen heeft al deals met mijnbouwbedrijven in Canada. Wanneer Volkswagen ook direct gaat investeren in mijnbouw, en op welke locaties wil Schmall niet prijsgeven. Autofabrikanten willen minder afhankelijk zijn van China voor de productie van batterijen.

Ambitieuze doelstelling

Voor de productie van batterijen gaat Europa’s grootste autofabrikant de eigen batterijtak PowerCo verder uitbreiden. De helft van de eigen behoefte aan batterijen moet worden geleverd door fabrieken in Europa en Noord-Amerika. PowerCo begint pas in 2025 met produceren in Salzgitter. In 2026 volgt de fabriek in het Spaanse Valencia en in 2027 in Ontario (Canada).

De eerste klant voor PowerCo is Ford, dat batterijen nodig heeft voor de 1,2 miljoen elektrische auto’s die het Amerikaanse bedrijf in Europa gaat bouwen op het MEB-platform van Volkswagen.

Alleen Tesla investeert volgens Reuters meer in de productie van EV-batterijen dan Volkswagen, alhoewel ook deze autobouwer moeite heeft om de productie op te voeren en Aziatische leveranciers nodig heeft. In Europa wordt er gewerkt aan meerdere projecten om die onafhankelijkheid te verkleinen, in totaal staan er zeven batterijfabrieken op de planning.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.