Nieuwe VW-dochter investeert meer dan 20 miljard euro in batterijen

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
De Duitse bondskanselier Olaf Scholz sprak tijdens de persconferentie.

Volkswagen en zijn partners zullen tot 2030 meer dan 20 miljard euro investeren in een batterijbedrijf, genaamd PowerCo. De dochteronderneming moet 20 duizend banen creëren en streeft naar een jaaromzet van meer dan 20 miljard euro tegen 2030. Dit meldde het conglomeraat donderdagmiddag tijdens een ceremonie in Salzgitter (Nedersaksen), waarbij ook de Duitse bondskanselier Olaf Scholz aanwezig was.

PowerCo gaat de batterijproductie uitvoeren en onderzoek doen naar het productieproces, van mijnbouw tot recycling en aanverwante projecten. 

Onafhankelijkheid

“Niet zo lang geleden dachten veel Duitsers: we kunnen batterijen uit Azië halen”, zei de Duitse bondskanselier Olaf Scholz donderdag bij het begin van de bouw van de batterijfabriek. “Tegenwoordig weten we beter. De pandemie en de brute aanval van Rusland op Oekraïne maken duidelijk dat afhankelijkheid van wereldwijde toeleveringsketens een groot risico inhoudt.”

De naam van de fabriek, SalzGiga, is een knipoog naar Tesla’s Gigafactory, die onlangs in de buurt van Berlijn werd geopend. VW meldde volgens Reuters dat het project erop gericht is het bedrijf te helpen Tesla in te halen en uiteindelijk beter te presteren dan de Amerikaanse marktleider in EV’s. Lees ook: dit worden de grootste batterijfabrieken in Europa

Mondiaal project

De fabriek in Salzgitter moet de blauwdruk vormen voor vijf andere fabrieken elders in Europa en twee in Noord-Amerika. De fabrikant heeft een plan uitgerold om tegen 2030 batterijen met een gecombineerde capaciteit van 240 gigawattuur (GWh) te produceren.

“De auto blijft de kern van ons bedrijf, maar het zal ’s werelds meest complexe digitale product worden wanneer hij elektrisch en autonoom wordt, waardoor we softwareontwikkelaars en batterijfabrikanten worden”, zei VW-ceo Herbert Diess tijdens dezelfde persconferentie.

Tijdens de ceremonie presenteerde Volkswagen ook de gestandaardiseerde accu die het in 2021 al aangekondigde en die in maximaal 80 procent van de modellen van de groep zal worden gebruikt.

“Wat we een miljoen keer hebben bewezen met de voertuigplatforms van Volkswagen: standaardisatie en schaalvergroting zorgt voor snelheid en kostenoptimalisatie met de hoogste kwaliteit”, aldus PowerCo Chief Executive Frank Blome.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Nieuwe VW-dochter investeert meer dan 20 miljard euro in batterijen | Automotive Online

Nieuwe VW-dochter investeert meer dan 20 miljard euro in batterijen

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
De Duitse bondskanselier Olaf Scholz sprak tijdens de persconferentie.

Volkswagen en zijn partners zullen tot 2030 meer dan 20 miljard euro investeren in een batterijbedrijf, genaamd PowerCo. De dochteronderneming moet 20 duizend banen creëren en streeft naar een jaaromzet van meer dan 20 miljard euro tegen 2030. Dit meldde het conglomeraat donderdagmiddag tijdens een ceremonie in Salzgitter (Nedersaksen), waarbij ook de Duitse bondskanselier Olaf Scholz aanwezig was.

PowerCo gaat de batterijproductie uitvoeren en onderzoek doen naar het productieproces, van mijnbouw tot recycling en aanverwante projecten. 

Onafhankelijkheid

“Niet zo lang geleden dachten veel Duitsers: we kunnen batterijen uit Azië halen”, zei de Duitse bondskanselier Olaf Scholz donderdag bij het begin van de bouw van de batterijfabriek. “Tegenwoordig weten we beter. De pandemie en de brute aanval van Rusland op Oekraïne maken duidelijk dat afhankelijkheid van wereldwijde toeleveringsketens een groot risico inhoudt.”

De naam van de fabriek, SalzGiga, is een knipoog naar Tesla’s Gigafactory, die onlangs in de buurt van Berlijn werd geopend. VW meldde volgens Reuters dat het project erop gericht is het bedrijf te helpen Tesla in te halen en uiteindelijk beter te presteren dan de Amerikaanse marktleider in EV’s. Lees ook: dit worden de grootste batterijfabrieken in Europa

Mondiaal project

De fabriek in Salzgitter moet de blauwdruk vormen voor vijf andere fabrieken elders in Europa en twee in Noord-Amerika. De fabrikant heeft een plan uitgerold om tegen 2030 batterijen met een gecombineerde capaciteit van 240 gigawattuur (GWh) te produceren.

“De auto blijft de kern van ons bedrijf, maar het zal ’s werelds meest complexe digitale product worden wanneer hij elektrisch en autonoom wordt, waardoor we softwareontwikkelaars en batterijfabrikanten worden”, zei VW-ceo Herbert Diess tijdens dezelfde persconferentie.

Tijdens de ceremonie presenteerde Volkswagen ook de gestandaardiseerde accu die het in 2021 al aangekondigde en die in maximaal 80 procent van de modellen van de groep zal worden gebruikt.

“Wat we een miljoen keer hebben bewezen met de voertuigplatforms van Volkswagen: standaardisatie en schaalvergroting zorgt voor snelheid en kostenoptimalisatie met de hoogste kwaliteit”, aldus PowerCo Chief Executive Frank Blome.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.