‘Stellantis-ceo Tavares ziet chiptekort aanhouden tot 2023’

Chiptekort • Tavares zegt in een interview met Le Parisien nog geen verbetering te zien in de aanlevering van chips voor de auto-industrie.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Chiptekorten blijven de producenten parten spelen. (Foto: Shutterstock)

Hoewel er dit jaar meermaals positief nieuws kwam over chiptekorten, blijft het probleem de automakers parten spelen. Volgens Carlos Tavares, ceo van Stellantis, zal dit probleem aanhouden. Dit zei hij tegen de Franse krant Le Parisien.

In een interview zei Tavares: “De situatie zal tot eind 2023 erg gecompliceerd blijven en daarna wat minder worden.” De Portugees voegde eraan toe dat “halfgeleiderfabrikanten er belang bij hebben om weer zaken met ons te doen, vooral omdat ze de prijzen verhogen”.

Flinke schade

In de afgelopen jaren hebben tekorten aan halfgeleiderchips wereldwijde autofabrikanten gedwongen de productieplannen voor miljoenen auto’s te schrappen. Zo berekende kredietverstrekker Allianz Trade vorige maand dat chiptekorten de Europese auto-industrie in 2021 en 2022 al meer dan 100 miljard euro zouden hebben gekost.

Volgens Allianz hebben de automakers de problemen overigens deels over zichzelf afgeroepen. Johan Geeroms, directeur risicoacceptatie Benelux van de kredietverstrekker zei tegen AM: “Om de corona-klap op te vangen, voerden autofabrikanten forse bezuinigingen door. Onder meer door voorraden en bestellingen van halfgeleiders te minimaliseren. Met als gevolg dat chipfabrikanten hun heil elders zochten. Toen de automarkt weer aantrok, bleek er nog maar een beperkte hoeveelheid chips beschikbaar voor de auto-industrie.”

Vorige maand liet Tavares weten dat Stellantis de grote vraag naar de elektrische Fiat 500 niet aankan door de aanhoudende chiptekorten.

Eerder dit jaar liet toeverancier ABB weten dat het chiptekort bijna voorbij is: “Het goede nieuws is dat we weten is dat het tekort aan het afnemen is”.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

‘Stellantis-ceo Tavares ziet chiptekort aanhouden tot 2023’ | Automotive Online

‘Stellantis-ceo Tavares ziet chiptekort aanhouden tot 2023’

Chiptekort • Tavares zegt in een interview met Le Parisien nog geen verbetering te zien in de aanlevering van chips voor de auto-industrie.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Chiptekorten blijven de producenten parten spelen. (Foto: Shutterstock)

Hoewel er dit jaar meermaals positief nieuws kwam over chiptekorten, blijft het probleem de automakers parten spelen. Volgens Carlos Tavares, ceo van Stellantis, zal dit probleem aanhouden. Dit zei hij tegen de Franse krant Le Parisien.

In een interview zei Tavares: “De situatie zal tot eind 2023 erg gecompliceerd blijven en daarna wat minder worden.” De Portugees voegde eraan toe dat “halfgeleiderfabrikanten er belang bij hebben om weer zaken met ons te doen, vooral omdat ze de prijzen verhogen”.

Flinke schade

In de afgelopen jaren hebben tekorten aan halfgeleiderchips wereldwijde autofabrikanten gedwongen de productieplannen voor miljoenen auto’s te schrappen. Zo berekende kredietverstrekker Allianz Trade vorige maand dat chiptekorten de Europese auto-industrie in 2021 en 2022 al meer dan 100 miljard euro zouden hebben gekost.

Volgens Allianz hebben de automakers de problemen overigens deels over zichzelf afgeroepen. Johan Geeroms, directeur risicoacceptatie Benelux van de kredietverstrekker zei tegen AM: “Om de corona-klap op te vangen, voerden autofabrikanten forse bezuinigingen door. Onder meer door voorraden en bestellingen van halfgeleiders te minimaliseren. Met als gevolg dat chipfabrikanten hun heil elders zochten. Toen de automarkt weer aantrok, bleek er nog maar een beperkte hoeveelheid chips beschikbaar voor de auto-industrie.”

Vorige maand liet Tavares weten dat Stellantis de grote vraag naar de elektrische Fiat 500 niet aankan door de aanhoudende chiptekorten.

Eerder dit jaar liet toeverancier ABB weten dat het chiptekort bijna voorbij is: “Het goede nieuws is dat we weten is dat het tekort aan het afnemen is”.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.