Vertrek uit Rusland bezorgt Renault in H1 flinke terugval in verkoop
De wereldwijde verkoop van Renault heeft over de eerste helft van dit jaar een forse knauw gekregen, met name door de terugtrekking uit Rusland. De verkoop bedroeg net iets meer dan een miljoen voertuigen; een daling van zo’n 30 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen dat nog 1,4 miljoen was. Zo meldt de autofabrikant vandaag.
Behalve de impact van het vertrek uit Rusland, speelde ook het gebrek aan halfgeleiders en moeizame aanlevering van onderdelen de autofabrikant parten, aldus Renault. De fabrikant trok zich eerder dit jaar terug uit Rusland en deed het meerderheidsbelang in Avtovaz, eigenaar van Lada, van de hand. Rusland was de op één na laatste grootste markt voor Renault. Vanaf het moment dat dit land Oekraïne binnenviel, waren de gevolgen voor Renault meteen voelbaar. Dit leidde onder andere tot een daling van de marktwaarde.
De verkoop van het merk Renault daalde over de eerste zes maanden met 16,9 procent van 831 tot 691 duizend stuks.