Cupra-verkoop ultieme test voor Volkswagen Group

Redactie Redactie
• Laatste update:
Cupra moet de voorloper van de Volkswagen Group worden, aldus ceo Wayne Griffiths. (Foto: Cupra)

De uitnodiging van Cupra was enigszins mysterieus. Het merk wilde namelijk uitsluitend vertellen dat er een Cupra Unstoppable Impulse-presentatie plaats zou vinden. Wat dat inhield? ‘Wacht maar af.’ Dat er iets groots stond te gebeuren, was echter duidelijk, eens te meer toen bleek dat er alleen al uit Nederland een groep van negen journalisten afreisde naar Spanje, een aanzienlijke groep als je bedenkt dat Cupra afgelopen jaar slechts 1.376 auto’s verkocht in Nederland. Ook internationaal zijn de aantallen nog beperkt. Acea vindt Cupra als zelfstandig merk bijvoorbeeld (nog) niet noemenswaardig in de verkoopstatistieken. Uit de jaarcijfers van Seat blijkt echter dat Cupra toch aardig op stoom begint te raken. Cupra verdrievoudigde zijn verkopen in 2021, met 79.327 afgeleverde auto’s. Het merk (…) werd dankzij het succes van de Cupra Formentor een van de snelst groeiende merken in Europa, aldus de jaarcijfers. Het merk wist namelijk bijna 55 duizend Formentors te slijten. De volledig elektrische Born blijft met 3.352 exemplaren nog wat achter. In Nederland lag dat enigszins anders. Hier was de Born goed voor bijna negen van de tien verkopen. En bij de Nederlandse importeur, Pon, is men blij dat Cupra wél redelijk goed leverbaar is. Dat ligt voor andere merken en modellen binnen de groep stukken lastiger.

Op de eerste rij zitten ook diverse celebrity’s , zoals Barcelona-voetbalster Alexia Putellas

De ambities van Cupra reiken echter verder dan enkele duizenden verkopen. Veel verder. Dat blijkt al voordat de presentatie van ceo Wayne Griffiths begint. De big shots van de Volkswagen Group zijn namelijk ook afgereisd naar Terramar om bij deze presentatie aanwezig te zijn. Op de eerste rij zitten onder meer VW-kopstukken zoals Hans-Michael Piëch, Stefan Piëch, Mark Porsche en Porsche-baas Oliver Blume. Op diezelfde eerste rij zitten ook talloze celebrity’s, zoals Barcelona-voetbalster Alexia Putellas, Dakar-winnares Jutta Kleinschmidt en urban artist TVBoy, zij aan zij met de Catalaanse president Pere Aragonès. Uit alles spreekt dat hier iets groots gaat gebeuren. De presentatie van Cupra-baas Griffiths liegt er dan ook niet om -al is ‘show’ misschien een beter woord-. Hij komt niet alleen zelf aan het woord, ook andere sprekers voegen zich bij hem. Maar bovenal komt de line-up van zijn merk voor de komende jaren aan bod. Er komt niet één nieuw model op het podium, de show houdt pas op als er drie volledig nieuwe modellen én twee facelifts zijn getoond. Uiteindelijk staat zelfs het hele modellengamma van 2025 op de vloer, met de aantekening dat de Cupra UrbanRebel nog niet helemaal definitief is. Minstens zo interessant als de nieuwe modellen is echter wat Griffiths predikt.

Leeg vel papier

Cupra moet de voorloper van de Volkswagen Group worden, aldus Griffiths. “De Terramar is een plug-in hybride, maar het is tegelijkertijd de laatste Cupra die we introduceren die nog een verbrandingsmotor heeft. De toekomst is elektrisch.” Dat er her en der nog wat gek wordt gekeken naar een Cupra, brengt Griffiths juist als een voordeel. “We kunnen vernieuwen, want we hebben geen heritage. We zijn een merk dat gestart is vanaf een leeg vel papier. Daardoor kunnen we dingen doen die andere merken binnen onze groep niet kunnen. Het resultaat is dat we een jongere kopersgroep aanspreken, want de kopers van een Cupra zijn gemiddeld tien tot vijftien jaar jonger dan die van de andere merken”, aldus Griffiths.

Hetzelfde platform 

Daarnaast is hij van plan flink te groeien. “Het is ons doel om op termijn jaarlijks 500 duizend auto’s te verkopen, onze internationale expansie naar nieuwe markten door te zetten en nieuwe segmenten te bereiken,” zegt hij. Toevalligerwijs is het ook het doel om de productiecapaciteit in Spanje te laten doorgroeien naar een half miljoen auto’s, maar dat wil niet zeggen dat elke Cupra in Martorell wordt geproduceerd. Zo wordt de Terramar die in 2024 op de markt komt, gebouwd in de Audi-fabriek in het Hongaarse Györ. De fabrieken in Spanje worden benut om vanaf 2025 kleine BEV’s te produceren. Dat gaat dan niet alleen om de Cupra UrbanRebel, maar ook om andere modellen van de Volkswagen Group die op hetzelfde platform staan (MEB Small), waaronder in ieder geval een Volkswagen en een Skoda.

Eigen gezicht

De nieuwe modellen van Cupra hebben een duidelijk eigen gezicht. Daarmee wordt Cupra ook echt een automerk. Tot nu toe was het eigenlijk wat onbestemd: de Leon en Ateca zijn opgewarmde Seats, terwijl de Born een minimaal gewijzigde Volkswagen ID.3 is. Dat zijn op zichzelf genomen auto’s waar niets mis mee is, maar de vraag blijft natuurlijk waarom je een nieuw merk zo in de markt zet — zéker als de ceo van het merk het als voordeel brengt dat er geen heritage is en het merk bovendien omschrijft als rebels en disruptief. Het antwoord blijkt eenvoudig: de introductie van Cupra kwam niet voort uit de ontwikkeling van nieuwe modellen, maar uit de wens om een nieuw merk te introduceren. “Toen we Cupra in 2018 lanceerden, was dat het juiste moment,” zo meldt Pon. “Er kwamen nieuwe merken en technologieën op, denk maar aan de komst van Tesla, Nio, Polestar, Lucid en anderen. Wij zijn het merk binnen de VW-groep dat daar de concurrentie mee aangaat. De cijfers bewijzen ons gelijk. Tot op heden heeft het merk bijna 200 duizend auto’s geleverd, terwijl de omzet is gegroeid van 430 miljoen euro in 2018 tot bijna 2,2 miljard euro in 2021, ver boven alle verwachtingen.”

Is er nog bestaansrecht voor Seat als Cupra een succes wordt?

De prachtige toekomstvisioenen voor Cupra roepen wel de vraag op wat er met Seat gebeurt. Is er nog bestaansrecht voor Seat als Cupra een succes wordt? Seat veranderde de afgelopen decennia al meermaals van strategie, met wisselend succes. “Ik begrijp je vraag,” aldus de Nederlandse woordvoerder. “De afgelopen jaren is er echter meer in Seat geïnvesteerd dan ooit, en met het huidige gamma hebben we het breedste portfolio van de afgelopen decennia. Qua strategie is er bewust een keuze gemaakt om Cupra als volledig elektrisch merk tussen het volume- en premiumsegment te ontwikkelen, terwijl Seat als volumemerk juist focust op moderne verbrandingsmotoren en plug-in hybrids. Wayne Griffiths heeft onlangs wel gezegd dat er meer focus komt op het verbeteren van de marges en dat verkoopaantallen niet langer het hoogste doel zijn. Gezien de hogere winstmarge op Cupra-modellen ligt de focus qua electrificatie op dat merk, ook omdat je nou eenmaal niet het modellenprogramma van alle merken van de groep in één keer kunt elektrificeren. Maar in ieder geval is het niet zo dat de groei van Cupra automatisch betekent dat er minder ruimte voor Seat is.”

Verdubbeling verkooppunten

Rest de vraag hoe al die auto’s verkocht zullen worden. Griffiths: “Zulke aantallen kunnen we niet verkopen met het huidige verkoopnetwerk. We willen het aantal verkooppunten verdubbelen. Daarnaast willen we nieuwe markten betreden, waarbij Australië de eerstvolgende markt is waar we Cupra heen brengen.”

Die ambitie heeft voor Nederland geen directe gevolgen, aldus Cupra Nederland. “In eerste instantie werd Cupra verkocht in Cupra Corners, die bij Seat-dealers te vinden waren. Daarmee zijn we gestopt, omdat er nu zelfstandige verkooppunten zijn, de Cupra Garages. We hebben zeer recent een nieuwe Cupra Garage geopend in Rotterdam. Daarmee zijn we in Nederland al verdubbeld, want daarvoor was er alleen een in Amsterdam. Bovendien hebben we in drie plaatsen een Proefrit Centrum.”

Volkswagen wil met Cupra het rechtstreeks online verkopen aan de consument onder de knie krijgen

Of theorie en praktijk gaan matchen, is de grote vraag. In Nederland is het tot nu vooral de zakelijke markt en private lease die voor de verkoop zorgt, echte online verkooptransacties zijn er nauwelijks. En juist moederbedrijf Volkswagen wil met Cupra het rechtstreeks online verkopen aan de consument onder de knie krijgen, zonder ondersteuning van een dealernetwerk. Dat Nederlandse dealernetwerk heeft al aangegeven wel een rol op zich te willen nemen, bijvoorbeeld van agent, maar dat houdt Cupra af. De Nederlandse dealers moeten dan ook nog maar zien of het Cupra gaat lukken om op termijn ruim zesmaal zoveel auto’s te verkopen als in 2021, maar ze snappen dat Volkswagen liever test met Cupra dan met een van de andere merken.

Bij Cupra denkt men logischerwijs van wel. “Op dit moment denken we dat de Nederlandse markt hiermee afgedekt is, maar tegen de achtergrond van het in Terramar gepresenteerde modellenoffensief verwachten we het netwerk van Cupra Garages in Nederland de komende jaren verder uit te bouwen.”  

Perry Snijders

De line-up van Cupra in 2025

Cupra presenteerde in Terramar de complete line-up, met alle modellen die in 2025 in de showroom staan. De bestaande modellen zijn in 2025 nog steeds op de markt. Wel krijgen de Cupra Born, Cupra Formentor en Cupra Leon op termijn het nieuwe familiegezicht. Vooral bij de Leon betekent dat een behoorlijke wijziging, met steviger aangezette bumpers en een gesloten front. Wanneer de facelifts gepland zijn, is nog onbekend, al weten we dus wel dat ze in 2025 zo in de showroom staan. Opvallend genoeg ontbrak de Ateca in dit plan, al werd wel duidelijk uitgesproken dat de range in 2025 uit zeven modellen zal bestaan. Naast de bestaande vier modellen komen er drie nieuwe bij: de Terramar, de Tavascan en de Urban Rebel.

De Terramar is een 4,5 meter lange suv is volgens Cupra ontwikkeld in samenwerking met Audi. In de praktijk betekent dit, dat het model techniek deelt met de komende generatie van de Audi Q3. De Terramar is een plug-in hybride, maar ook het laatste model van Cupra waarin je een verbrandingsmotor kunt vinden. Modellen die na de Terramar worden geïntroduceerd, zijn namelijk volledig elektrisch. In de eerste plaats hebben we het dan over de Tavascan. Daarvan werd in 2019 al een concept car getoond, maar in 2024 volgt de productieversie. Waarom het zo lang moet duren, is overigens een raadsel. Feitelijk is dit Cupra’s versie van de Volkswagen ID.5, wat betekent dat we het over een SUV-coupé hebben. Het verst weg is de Urban Rebel. Dat model is vier meter lang en is eveneens volledig elektrisch. Cupra belooft dat de sterkste versie 226 pk heeft, terwijl de long range-variant een actieradius van 440 kilometer heeft.

Cupra-verkoop ultieme test voor Volkswagen Group | Automotive Online

Cupra-verkoop ultieme test voor Volkswagen Group

Redactie Redactie
• Laatste update:
Cupra moet de voorloper van de Volkswagen Group worden, aldus ceo Wayne Griffiths. (Foto: Cupra)

De uitnodiging van Cupra was enigszins mysterieus. Het merk wilde namelijk uitsluitend vertellen dat er een Cupra Unstoppable Impulse-presentatie plaats zou vinden. Wat dat inhield? ‘Wacht maar af.’ Dat er iets groots stond te gebeuren, was echter duidelijk, eens te meer toen bleek dat er alleen al uit Nederland een groep van negen journalisten afreisde naar Spanje, een aanzienlijke groep als je bedenkt dat Cupra afgelopen jaar slechts 1.376 auto’s verkocht in Nederland. Ook internationaal zijn de aantallen nog beperkt. Acea vindt Cupra als zelfstandig merk bijvoorbeeld (nog) niet noemenswaardig in de verkoopstatistieken. Uit de jaarcijfers van Seat blijkt echter dat Cupra toch aardig op stoom begint te raken. Cupra verdrievoudigde zijn verkopen in 2021, met 79.327 afgeleverde auto’s. Het merk (…) werd dankzij het succes van de Cupra Formentor een van de snelst groeiende merken in Europa, aldus de jaarcijfers. Het merk wist namelijk bijna 55 duizend Formentors te slijten. De volledig elektrische Born blijft met 3.352 exemplaren nog wat achter. In Nederland lag dat enigszins anders. Hier was de Born goed voor bijna negen van de tien verkopen. En bij de Nederlandse importeur, Pon, is men blij dat Cupra wél redelijk goed leverbaar is. Dat ligt voor andere merken en modellen binnen de groep stukken lastiger.

Op de eerste rij zitten ook diverse celebrity’s , zoals Barcelona-voetbalster Alexia Putellas

De ambities van Cupra reiken echter verder dan enkele duizenden verkopen. Veel verder. Dat blijkt al voordat de presentatie van ceo Wayne Griffiths begint. De big shots van de Volkswagen Group zijn namelijk ook afgereisd naar Terramar om bij deze presentatie aanwezig te zijn. Op de eerste rij zitten onder meer VW-kopstukken zoals Hans-Michael Piëch, Stefan Piëch, Mark Porsche en Porsche-baas Oliver Blume. Op diezelfde eerste rij zitten ook talloze celebrity’s, zoals Barcelona-voetbalster Alexia Putellas, Dakar-winnares Jutta Kleinschmidt en urban artist TVBoy, zij aan zij met de Catalaanse president Pere Aragonès. Uit alles spreekt dat hier iets groots gaat gebeuren. De presentatie van Cupra-baas Griffiths liegt er dan ook niet om -al is ‘show’ misschien een beter woord-. Hij komt niet alleen zelf aan het woord, ook andere sprekers voegen zich bij hem. Maar bovenal komt de line-up van zijn merk voor de komende jaren aan bod. Er komt niet één nieuw model op het podium, de show houdt pas op als er drie volledig nieuwe modellen én twee facelifts zijn getoond. Uiteindelijk staat zelfs het hele modellengamma van 2025 op de vloer, met de aantekening dat de Cupra UrbanRebel nog niet helemaal definitief is. Minstens zo interessant als de nieuwe modellen is echter wat Griffiths predikt.

Leeg vel papier

Cupra moet de voorloper van de Volkswagen Group worden, aldus Griffiths. “De Terramar is een plug-in hybride, maar het is tegelijkertijd de laatste Cupra die we introduceren die nog een verbrandingsmotor heeft. De toekomst is elektrisch.” Dat er her en der nog wat gek wordt gekeken naar een Cupra, brengt Griffiths juist als een voordeel. “We kunnen vernieuwen, want we hebben geen heritage. We zijn een merk dat gestart is vanaf een leeg vel papier. Daardoor kunnen we dingen doen die andere merken binnen onze groep niet kunnen. Het resultaat is dat we een jongere kopersgroep aanspreken, want de kopers van een Cupra zijn gemiddeld tien tot vijftien jaar jonger dan die van de andere merken”, aldus Griffiths.

Hetzelfde platform 

Daarnaast is hij van plan flink te groeien. “Het is ons doel om op termijn jaarlijks 500 duizend auto’s te verkopen, onze internationale expansie naar nieuwe markten door te zetten en nieuwe segmenten te bereiken,” zegt hij. Toevalligerwijs is het ook het doel om de productiecapaciteit in Spanje te laten doorgroeien naar een half miljoen auto’s, maar dat wil niet zeggen dat elke Cupra in Martorell wordt geproduceerd. Zo wordt de Terramar die in 2024 op de markt komt, gebouwd in de Audi-fabriek in het Hongaarse Györ. De fabrieken in Spanje worden benut om vanaf 2025 kleine BEV’s te produceren. Dat gaat dan niet alleen om de Cupra UrbanRebel, maar ook om andere modellen van de Volkswagen Group die op hetzelfde platform staan (MEB Small), waaronder in ieder geval een Volkswagen en een Skoda.

Eigen gezicht

De nieuwe modellen van Cupra hebben een duidelijk eigen gezicht. Daarmee wordt Cupra ook echt een automerk. Tot nu toe was het eigenlijk wat onbestemd: de Leon en Ateca zijn opgewarmde Seats, terwijl de Born een minimaal gewijzigde Volkswagen ID.3 is. Dat zijn op zichzelf genomen auto’s waar niets mis mee is, maar de vraag blijft natuurlijk waarom je een nieuw merk zo in de markt zet — zéker als de ceo van het merk het als voordeel brengt dat er geen heritage is en het merk bovendien omschrijft als rebels en disruptief. Het antwoord blijkt eenvoudig: de introductie van Cupra kwam niet voort uit de ontwikkeling van nieuwe modellen, maar uit de wens om een nieuw merk te introduceren. “Toen we Cupra in 2018 lanceerden, was dat het juiste moment,” zo meldt Pon. “Er kwamen nieuwe merken en technologieën op, denk maar aan de komst van Tesla, Nio, Polestar, Lucid en anderen. Wij zijn het merk binnen de VW-groep dat daar de concurrentie mee aangaat. De cijfers bewijzen ons gelijk. Tot op heden heeft het merk bijna 200 duizend auto’s geleverd, terwijl de omzet is gegroeid van 430 miljoen euro in 2018 tot bijna 2,2 miljard euro in 2021, ver boven alle verwachtingen.”

Is er nog bestaansrecht voor Seat als Cupra een succes wordt?

De prachtige toekomstvisioenen voor Cupra roepen wel de vraag op wat er met Seat gebeurt. Is er nog bestaansrecht voor Seat als Cupra een succes wordt? Seat veranderde de afgelopen decennia al meermaals van strategie, met wisselend succes. “Ik begrijp je vraag,” aldus de Nederlandse woordvoerder. “De afgelopen jaren is er echter meer in Seat geïnvesteerd dan ooit, en met het huidige gamma hebben we het breedste portfolio van de afgelopen decennia. Qua strategie is er bewust een keuze gemaakt om Cupra als volledig elektrisch merk tussen het volume- en premiumsegment te ontwikkelen, terwijl Seat als volumemerk juist focust op moderne verbrandingsmotoren en plug-in hybrids. Wayne Griffiths heeft onlangs wel gezegd dat er meer focus komt op het verbeteren van de marges en dat verkoopaantallen niet langer het hoogste doel zijn. Gezien de hogere winstmarge op Cupra-modellen ligt de focus qua electrificatie op dat merk, ook omdat je nou eenmaal niet het modellenprogramma van alle merken van de groep in één keer kunt elektrificeren. Maar in ieder geval is het niet zo dat de groei van Cupra automatisch betekent dat er minder ruimte voor Seat is.”

Verdubbeling verkooppunten

Rest de vraag hoe al die auto’s verkocht zullen worden. Griffiths: “Zulke aantallen kunnen we niet verkopen met het huidige verkoopnetwerk. We willen het aantal verkooppunten verdubbelen. Daarnaast willen we nieuwe markten betreden, waarbij Australië de eerstvolgende markt is waar we Cupra heen brengen.”

Die ambitie heeft voor Nederland geen directe gevolgen, aldus Cupra Nederland. “In eerste instantie werd Cupra verkocht in Cupra Corners, die bij Seat-dealers te vinden waren. Daarmee zijn we gestopt, omdat er nu zelfstandige verkooppunten zijn, de Cupra Garages. We hebben zeer recent een nieuwe Cupra Garage geopend in Rotterdam. Daarmee zijn we in Nederland al verdubbeld, want daarvoor was er alleen een in Amsterdam. Bovendien hebben we in drie plaatsen een Proefrit Centrum.”

Volkswagen wil met Cupra het rechtstreeks online verkopen aan de consument onder de knie krijgen

Of theorie en praktijk gaan matchen, is de grote vraag. In Nederland is het tot nu vooral de zakelijke markt en private lease die voor de verkoop zorgt, echte online verkooptransacties zijn er nauwelijks. En juist moederbedrijf Volkswagen wil met Cupra het rechtstreeks online verkopen aan de consument onder de knie krijgen, zonder ondersteuning van een dealernetwerk. Dat Nederlandse dealernetwerk heeft al aangegeven wel een rol op zich te willen nemen, bijvoorbeeld van agent, maar dat houdt Cupra af. De Nederlandse dealers moeten dan ook nog maar zien of het Cupra gaat lukken om op termijn ruim zesmaal zoveel auto’s te verkopen als in 2021, maar ze snappen dat Volkswagen liever test met Cupra dan met een van de andere merken.

Bij Cupra denkt men logischerwijs van wel. “Op dit moment denken we dat de Nederlandse markt hiermee afgedekt is, maar tegen de achtergrond van het in Terramar gepresenteerde modellenoffensief verwachten we het netwerk van Cupra Garages in Nederland de komende jaren verder uit te bouwen.”  

Perry Snijders

De line-up van Cupra in 2025

Cupra presenteerde in Terramar de complete line-up, met alle modellen die in 2025 in de showroom staan. De bestaande modellen zijn in 2025 nog steeds op de markt. Wel krijgen de Cupra Born, Cupra Formentor en Cupra Leon op termijn het nieuwe familiegezicht. Vooral bij de Leon betekent dat een behoorlijke wijziging, met steviger aangezette bumpers en een gesloten front. Wanneer de facelifts gepland zijn, is nog onbekend, al weten we dus wel dat ze in 2025 zo in de showroom staan. Opvallend genoeg ontbrak de Ateca in dit plan, al werd wel duidelijk uitgesproken dat de range in 2025 uit zeven modellen zal bestaan. Naast de bestaande vier modellen komen er drie nieuwe bij: de Terramar, de Tavascan en de Urban Rebel.

De Terramar is een 4,5 meter lange suv is volgens Cupra ontwikkeld in samenwerking met Audi. In de praktijk betekent dit, dat het model techniek deelt met de komende generatie van de Audi Q3. De Terramar is een plug-in hybride, maar ook het laatste model van Cupra waarin je een verbrandingsmotor kunt vinden. Modellen die na de Terramar worden geïntroduceerd, zijn namelijk volledig elektrisch. In de eerste plaats hebben we het dan over de Tavascan. Daarvan werd in 2019 al een concept car getoond, maar in 2024 volgt de productieversie. Waarom het zo lang moet duren, is overigens een raadsel. Feitelijk is dit Cupra’s versie van de Volkswagen ID.5, wat betekent dat we het over een SUV-coupé hebben. Het verst weg is de Urban Rebel. Dat model is vier meter lang en is eveneens volledig elektrisch. Cupra belooft dat de sterkste versie 226 pk heeft, terwijl de long range-variant een actieradius van 440 kilometer heeft.