‘Extra importheffingen brengen toekomst Cupra in gevaar’

Cupra • Het verplaatsen van de productie naar Europa is economisch onhaalbaar.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De Tavascan. (Foto: Cupra)

De extra importheffingen die de Europese Commissie heft op in China gebouwde EV’s brengt de toekomst van Cupra in gevaar. Dat zegt topman Wayne Griffiths in gesprek met persbureau Reuters.

Volgens Griffiths wordt de Tavascan, een volledig elektrische SUV die ongeveer 52 duizend euro kost, onbetaalbaar als gevolg van de extra heffing van 23,1 procent. Zonder de Tavascan dreigt Cupra zijn Europese CO2-doel voor 2025 te missen, wat leidt tot zware boetes. “Het brengt de hele financiële toekomst van het bedrijf in gevaar”, aldus Griffiths. “Het was de bedoeling om met de extra heffingen de Europese auto-industrie te beschermen, maar voor ons heeft het het tegenovergestelde effect.”

Lees hier een interview met Sven Schuwirth, executive vice-President for Sales en Marketing bij Seat en Cupra. “In 2030 moet Cupra behoren tot de honderd grootste merken van de wereld”.

Productie verplaatsen

Het verplaatsen van de productie naar Europa is economisch onhaalbaar, aldus Cupra. Het bedrijf stelt veel geïnvesteerd te hebben in het opbouwen van capaciteit in de Anhui-fabriek een joint venture van VW met het Chinese JAC Automobile Group.

Griffiths zei dat Cupra in gesprek is met de Commissie en de Duitse en Spaanse regeringen om te proberen ze te overtuigen om de geplande tarieven te verlagen of te schrappen. “We zijn geen Chinees merk dat de Europese markt probeert te overspoelen. Onze auto’s zijn niet voor de massa. Deze auto is geen gesubsidieerd product”, zei hij. “We zijn een ander beest. Dat is wat we proberen uit te leggen.”

Verschillende autofabrikanten achter lopen om hun CO2-doelstelling in 2025 te halen. Dat kan ze in potentie vele miljarden boetes opleveren.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Extra importheffingen brengen toekomst Cupra in gevaar’ | Automotive Online

‘Extra importheffingen brengen toekomst Cupra in gevaar’

Cupra • Het verplaatsen van de productie naar Europa is economisch onhaalbaar.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De Tavascan. (Foto: Cupra)

De extra importheffingen die de Europese Commissie heft op in China gebouwde EV’s brengt de toekomst van Cupra in gevaar. Dat zegt topman Wayne Griffiths in gesprek met persbureau Reuters.

Volgens Griffiths wordt de Tavascan, een volledig elektrische SUV die ongeveer 52 duizend euro kost, onbetaalbaar als gevolg van de extra heffing van 23,1 procent. Zonder de Tavascan dreigt Cupra zijn Europese CO2-doel voor 2025 te missen, wat leidt tot zware boetes. “Het brengt de hele financiële toekomst van het bedrijf in gevaar”, aldus Griffiths. “Het was de bedoeling om met de extra heffingen de Europese auto-industrie te beschermen, maar voor ons heeft het het tegenovergestelde effect.”

Lees hier een interview met Sven Schuwirth, executive vice-President for Sales en Marketing bij Seat en Cupra. “In 2030 moet Cupra behoren tot de honderd grootste merken van de wereld”.

Productie verplaatsen

Het verplaatsen van de productie naar Europa is economisch onhaalbaar, aldus Cupra. Het bedrijf stelt veel geïnvesteerd te hebben in het opbouwen van capaciteit in de Anhui-fabriek een joint venture van VW met het Chinese JAC Automobile Group.

Griffiths zei dat Cupra in gesprek is met de Commissie en de Duitse en Spaanse regeringen om te proberen ze te overtuigen om de geplande tarieven te verlagen of te schrappen. “We zijn geen Chinees merk dat de Europese markt probeert te overspoelen. Onze auto’s zijn niet voor de massa. Deze auto is geen gesubsidieerd product”, zei hij. “We zijn een ander beest. Dat is wat we proberen uit te leggen.”

Verschillende autofabrikanten achter lopen om hun CO2-doelstelling in 2025 te halen. Dat kan ze in potentie vele miljarden boetes opleveren.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.