Toyota gelooft niet in EV-only: ‘Consument moet kunnen kiezen’

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Toyota verzet zich tegen kritiek van groene clubs. (Foto: Shutterstock)

Toyota reageert op geluiden van critici die vinden dat de autofabrikant te traag is met de EV-transitie. Zo meldt Reuters na de jaarlijkse algemene vergadering van het Japanse merk. De autofabrikant vindt dat de “de consument keuzes moet hebben”.

Tijdens de vergadering meldde de fabrikant dat het zal vasthouden aan verschillende technologieën, waaronder brandstofcelvoertuigen en hybrides. “Het doel is CO2-neutraliteit”, vertelde Toyota’s cto Masahiko Maeda tijdens de bijeenkomst. “Er moet een verscheidenheid aan opties beschikbaar zijn en de autofabrikant moet die niet beperken.”

Toyota stelt dat hybrides nog steeds zinvol zijn in markten waar de infrastructuur niet klaar is voor een snelle overstap naar EV’s. Ook onderzoekt het bedrijf de levensvatbaarheid van groene brandstoffen voor auto’s met een verbrandingsmotor, waaronder waterstof.

60 miljard euro

Onlangs kreeg Toyota kritiek van onder andere de groene denktank Influencemap. Op basis van onderzoek meldde Influencetank dat Toyota, Honda en Nissan het minst goed zijn voorbereid op de EV-transitie. Volgens de studie zal tegen 2029 naar verwachting 14 procent van Toyota’s wereldwijde productie een EV zijn. Het bedrijf beloofde vorig jaar om tot 2030 zo’n 60 miljard euro uit te geven om zijn auto’s te elektrificeren, waarvan de helft voor de ontwikkeling van volledig elektrische voertuigen.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.