Interview | Tien jaar garantie en Leaseplan moeten Vinfast vliegende start geven

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Emmanuel Bret. (Foto: Vinfast)

De Vietnamese autofabrikant Vinfast hoopt eind dit jaar de eerste auto’s te verkopen in Nederland. Als de fabrikant dat voor elkaar krijgt, is er sprake van een huzarenstukje. Het bedrijf werd pas in 2017 opgericht door de Vingroup, het grootste industriële concern van Vietnam. Deze week maakte het bedrijf bekend dat het samen gaat werken met Leaseplan. Automotive had een interview met Emmanuel Bret, een oud-BMW-manager die nu plaatsvervangend ceo is van Vinfast Auto.

De samenwerking met Leaseplan, dat preferred partner wordt, moet Vinfast een vliegende start geven in de drie markten – Nederland, Duitsland en Frankrijk – waar het dit jaar van start gaat. Vinfast komt in eerste instantie met twee volledige elektrische (door Pininfarina ontworpen) modellen, die nu al besteld kunnen worden. De VF8 is er vanaf 44 duizend euro en de VF9 vanaf 59 duizend euro. Dat is exclusief de accu, die moet de koper leasen voor een vast bedrag per maand. Logisch derhalve dat Vinfast zwaar inzet op de zakelijke markt, want de particuliere markt voor dergelijke auto’s is beperkt.

De snelheid waarmee digitalisering plaatsvindt is ongekend

Emmanuel Bret, Vinfast

“Het is duidelijk dat de transitie naar elektrisch rijden voor een belangrijk deel zal komen van zakelijke rijders. Grote bedrijven maken die transitie sneller dan een consument. Daarbij groeit leasing hard. Voor ons redenen om te zoeken naar een solide partner. Wij denken die gevonden te hebben met Leaseplan”, zegt Bret. Leaseplan zal in eerste instantie voor de drie markten met leaseproducten komen. “Leaseplan zal met unieke Vinfast-aanbiedingen komen. En daarbij biedt Leaseplan zijn berijders ook een digitale ervaring die aansluit op onze wensen.”

Kopers van een Vinfast moeten de batterij erbij leasen. Vinfast houdt de batterij in eigen beheer, waardoor het merk uiteindelijk ook verantwoordelijk is voor de recycling van het batterijpakket. Volgens Bret is dit omdat het bedrijf ‘zijn verantwoordelijkheid neemt’.

Particuliere markt

Net als andere nieuwkomers op de markt gaat Vinfast niet werken met een dealernetwerk. Er komen brandstores en experience centers. Bret denkt dat de combinatie tussen een ‘perfecte digitale reis’ en de fysieke locaties het beste aansluit op de wensen van de moderne consument. “De snelheid waarmee digitalisering plaatsvindt is ongekend. De nieuwe consument eist een perfecte online en offline ervaring. Juist als fabrikant zijn wij het beste in staat om die werelden naadloos op elkaar aan te laten sluiten.”

Bret is niet bang dat de enorme sales power die traditionele fabrikanten hebben, dankzij hun dealernetwerk, de opkomst van Vinfast bemoeilijkt. “Wij doen het anders. En op een manier die aansluit bij de consument van de toekomst. Die wil zekerheid, iets wat wij bieden door met een garantietermijn van 10 jaar te werken (of 200.000 kilometer, red).”

Ook de aftersales zal maar in beperkte mate plaatsvinden op de traditionele manier. “Daar waar mogelijk vindt service plaats over the air of op locatie, door middel van mobiele service. Voor het overige onderhoud kan de klant terecht bij onze stores.” Hoeveel stores Vinfast opent, is nog onbekend. Later dit jaar moeten de eerste openen.

Energie

Vinfast blijft eigenaar van de batterij. Maar gaat het bedrijf uiteindelijk ook opereren als energieleverancier? “Het is nog te vroeg om daar al concreet over te kunnen zijn. We zijn een nieuwe speler die in een hoog tempo de markt betreden. Dat gaat in een ongelofelijk tempo. Maar de energievoorziening heeft zeker onze aandacht. Wij willen door de hele keten bijdragen aan verduurzaming en een vermindering van de CO2-uitstoot. Daarin speelt de auto een centrale rol.”

De fabriek in Vietnam is inmiddels operationeel. Volgend jaar moeten er 250 duizend auto’s van de band rollen (Vinfast zoekt momenteel naar een locatie in Duitsland voor de Europese productie want “het slepen met auto’s over de aardbol past niet in onze duurzaamheidsvisie”, aldus Bret.)

Hoeveel van die auto’s er in Europa verkocht moeten gaan worden, wil Bret niet zeggen. “We zijn tevreden als we door onze klanten omarmd worden als een premiummerk met een premiumbeleving. Onze grootste kwaliteit is dat we heel flexibel zijn en ons snel kunnen aanpassen aan de wensen van onze klanten, en die veranderen ook constant. Als we dat voor elkaar krijgen, wacht ons een mooie toekomst.”   

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Interview | Tien jaar garantie en Leaseplan moeten Vinfast vliegende start geven | Automotive Online

Interview | Tien jaar garantie en Leaseplan moeten Vinfast vliegende start geven

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Emmanuel Bret. (Foto: Vinfast)

De Vietnamese autofabrikant Vinfast hoopt eind dit jaar de eerste auto’s te verkopen in Nederland. Als de fabrikant dat voor elkaar krijgt, is er sprake van een huzarenstukje. Het bedrijf werd pas in 2017 opgericht door de Vingroup, het grootste industriële concern van Vietnam. Deze week maakte het bedrijf bekend dat het samen gaat werken met Leaseplan. Automotive had een interview met Emmanuel Bret, een oud-BMW-manager die nu plaatsvervangend ceo is van Vinfast Auto.

De samenwerking met Leaseplan, dat preferred partner wordt, moet Vinfast een vliegende start geven in de drie markten – Nederland, Duitsland en Frankrijk – waar het dit jaar van start gaat. Vinfast komt in eerste instantie met twee volledige elektrische (door Pininfarina ontworpen) modellen, die nu al besteld kunnen worden. De VF8 is er vanaf 44 duizend euro en de VF9 vanaf 59 duizend euro. Dat is exclusief de accu, die moet de koper leasen voor een vast bedrag per maand. Logisch derhalve dat Vinfast zwaar inzet op de zakelijke markt, want de particuliere markt voor dergelijke auto’s is beperkt.

De snelheid waarmee digitalisering plaatsvindt is ongekend

Emmanuel Bret, Vinfast

“Het is duidelijk dat de transitie naar elektrisch rijden voor een belangrijk deel zal komen van zakelijke rijders. Grote bedrijven maken die transitie sneller dan een consument. Daarbij groeit leasing hard. Voor ons redenen om te zoeken naar een solide partner. Wij denken die gevonden te hebben met Leaseplan”, zegt Bret. Leaseplan zal in eerste instantie voor de drie markten met leaseproducten komen. “Leaseplan zal met unieke Vinfast-aanbiedingen komen. En daarbij biedt Leaseplan zijn berijders ook een digitale ervaring die aansluit op onze wensen.”

Kopers van een Vinfast moeten de batterij erbij leasen. Vinfast houdt de batterij in eigen beheer, waardoor het merk uiteindelijk ook verantwoordelijk is voor de recycling van het batterijpakket. Volgens Bret is dit omdat het bedrijf ‘zijn verantwoordelijkheid neemt’.

Particuliere markt

Net als andere nieuwkomers op de markt gaat Vinfast niet werken met een dealernetwerk. Er komen brandstores en experience centers. Bret denkt dat de combinatie tussen een ‘perfecte digitale reis’ en de fysieke locaties het beste aansluit op de wensen van de moderne consument. “De snelheid waarmee digitalisering plaatsvindt is ongekend. De nieuwe consument eist een perfecte online en offline ervaring. Juist als fabrikant zijn wij het beste in staat om die werelden naadloos op elkaar aan te laten sluiten.”

Bret is niet bang dat de enorme sales power die traditionele fabrikanten hebben, dankzij hun dealernetwerk, de opkomst van Vinfast bemoeilijkt. “Wij doen het anders. En op een manier die aansluit bij de consument van de toekomst. Die wil zekerheid, iets wat wij bieden door met een garantietermijn van 10 jaar te werken (of 200.000 kilometer, red).”

Ook de aftersales zal maar in beperkte mate plaatsvinden op de traditionele manier. “Daar waar mogelijk vindt service plaats over the air of op locatie, door middel van mobiele service. Voor het overige onderhoud kan de klant terecht bij onze stores.” Hoeveel stores Vinfast opent, is nog onbekend. Later dit jaar moeten de eerste openen.

Energie

Vinfast blijft eigenaar van de batterij. Maar gaat het bedrijf uiteindelijk ook opereren als energieleverancier? “Het is nog te vroeg om daar al concreet over te kunnen zijn. We zijn een nieuwe speler die in een hoog tempo de markt betreden. Dat gaat in een ongelofelijk tempo. Maar de energievoorziening heeft zeker onze aandacht. Wij willen door de hele keten bijdragen aan verduurzaming en een vermindering van de CO2-uitstoot. Daarin speelt de auto een centrale rol.”

De fabriek in Vietnam is inmiddels operationeel. Volgend jaar moeten er 250 duizend auto’s van de band rollen (Vinfast zoekt momenteel naar een locatie in Duitsland voor de Europese productie want “het slepen met auto’s over de aardbol past niet in onze duurzaamheidsvisie”, aldus Bret.)

Hoeveel van die auto’s er in Europa verkocht moeten gaan worden, wil Bret niet zeggen. “We zijn tevreden als we door onze klanten omarmd worden als een premiummerk met een premiumbeleving. Onze grootste kwaliteit is dat we heel flexibel zijn en ons snel kunnen aanpassen aan de wensen van onze klanten, en die veranderen ook constant. Als we dat voor elkaar krijgen, wacht ons een mooie toekomst.”   

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.