Volkswagen en Bosch lanceren joint venture voor batterijtechnologie

Jeroen Vos Jeroen Vos
De topmannen van Volkswagen Group en Bosch zijn content met de joint venture voor batterijtechnologie. (Foto: Volkswagen Group)

De Volkswagen Groep en toeleverancier Bosch starten eind 2022 een joint venture die systemen gaat leveren aan batterijfabrikanten. Daarnaast ondersteunen de bedrijven fabrikanten van accucellen bij het opschalen en onderhouden van hun productielocaties. Dat maakt de Volkswagen Groep bekend.

De ondernemingen stellen dat zij het volledige gamma aan processen en componenten gaan leveren dat nodig is voor de grootschalige fabricage van batterijcellen en -systemen. Dit is nodig om te voldoen aan de grote vraag in Europa, schrijft VW. “Alleen al in Europa zijn verschillende ondernemingen van plan om tegen 2030 celfabrieken te bouwen met een totale jaarcapaciteit van ongeveer 700 gigawattuur.”

Zelfvoorzienend

De joint venture moet er volgens de bedrijven voor zorgen dat de bedrijven een leidende rol aan spelen in de gehele e-mobiliteitsketen. Ook is de samenwerking volgens beide een stap naar een “zelfvoorzienend Europa” op het gebied van batterijproductie. “Europa heeft de kans om uit te groeien tot de wereldwijde krachtcentrale voor batterijen”, zegt Thomas Schmall, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen Groep voor Technologie en ceo van Volkswagen Group Components. “We werken aan een complete, gelokaliseerde, Europese toeleveringsketen voor ‘made in Europe’ e-mobiliteit”, aldus Schmall. De bedrijven melden niet hoeveel zij investeren in de joint venture.

Volkswagen investeert fors in elektrificatie, om de afhankelijkheid van derden te reduceren. Zo wil het concern tegen 2030 zes eigen batterijfabrieken in productie hebben. Daarnaast sloot het concern al een overeenkomst met materiaaltechnologiegroep Umicore, batterijontwikkelaar 24M Technolgies en lithiumbedrijf Vulcan Energy Resources voor de ontwikkeling van batterijen voor elektrische auto’s. Dankzij deze inspanningen wil de autofabrikant zelf de hele productieketen beheersen en is het minder afhankelijk van de aanvoer vanuit Azië.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Volkswagen en Bosch lanceren joint venture voor batterijtechnologie | Automotive Online

Volkswagen en Bosch lanceren joint venture voor batterijtechnologie

Jeroen Vos Jeroen Vos
De topmannen van Volkswagen Group en Bosch zijn content met de joint venture voor batterijtechnologie. (Foto: Volkswagen Group)

De Volkswagen Groep en toeleverancier Bosch starten eind 2022 een joint venture die systemen gaat leveren aan batterijfabrikanten. Daarnaast ondersteunen de bedrijven fabrikanten van accucellen bij het opschalen en onderhouden van hun productielocaties. Dat maakt de Volkswagen Groep bekend.

De ondernemingen stellen dat zij het volledige gamma aan processen en componenten gaan leveren dat nodig is voor de grootschalige fabricage van batterijcellen en -systemen. Dit is nodig om te voldoen aan de grote vraag in Europa, schrijft VW. “Alleen al in Europa zijn verschillende ondernemingen van plan om tegen 2030 celfabrieken te bouwen met een totale jaarcapaciteit van ongeveer 700 gigawattuur.”

Zelfvoorzienend

De joint venture moet er volgens de bedrijven voor zorgen dat de bedrijven een leidende rol aan spelen in de gehele e-mobiliteitsketen. Ook is de samenwerking volgens beide een stap naar een “zelfvoorzienend Europa” op het gebied van batterijproductie. “Europa heeft de kans om uit te groeien tot de wereldwijde krachtcentrale voor batterijen”, zegt Thomas Schmall, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen Groep voor Technologie en ceo van Volkswagen Group Components. “We werken aan een complete, gelokaliseerde, Europese toeleveringsketen voor ‘made in Europe’ e-mobiliteit”, aldus Schmall. De bedrijven melden niet hoeveel zij investeren in de joint venture.

Volkswagen investeert fors in elektrificatie, om de afhankelijkheid van derden te reduceren. Zo wil het concern tegen 2030 zes eigen batterijfabrieken in productie hebben. Daarnaast sloot het concern al een overeenkomst met materiaaltechnologiegroep Umicore, batterijontwikkelaar 24M Technolgies en lithiumbedrijf Vulcan Energy Resources voor de ontwikkeling van batterijen voor elektrische auto’s. Dankzij deze inspanningen wil de autofabrikant zelf de hele productieketen beheersen en is het minder afhankelijk van de aanvoer vanuit Azië.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.