Automotive executives: Autodelen verdringt verkoop en leasing

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Een groot deel van de autoverkoop gebeurt in 2030 online en rechtstreeks bij de autofabrikant, zo blijkt uit onderzoek van KPMG. (Foto: Shutterstock)

Het kopen en leasen van auto’s krijgt steeds meer concurrentie van abonnementsvormen waarmee auto’s worden gedeeld. Dat is althans de verwachting van 83 procent van de respondenten aan het KPMG Executive Survey. Van de 1.100 ceo’s uit de mondiale auto-industrie (waarvan een kwart uit Europa) verwacht 81 procent dat minimaal 40 procent van de autoverkoop in 2030 online en rechtstreeks bij de fabrikant plaatsvindt. Onder de Europese deelnemers verwacht 63 procent dat aan het eind van dit decennium 40 tot 80 procent van auto’s rechtstreeks bij de fabrikant gekocht wordt.

Op de korte termijn zijn het gebrek aan grondstoffen, onderdelen en personeel de grootste zorgen voor de auto-industrie, zo blijkt uit het onderzoek. Zo maakt 80 procent van de respondenten zich zorgen over de continuïteit in de toeleveringsketen door het mondiale chiptekort, batterij-onderdelen en het tekort aan metalen als staal, koper en aluminium.Volgens Automotive-columnist Arjen de Jong moeten ondernemingsraden, vakbonden en bestuurders van de Europese autofabrikanten snel tot een consensus komen om de concurrentiepositie niet in gevaar te brengen.

Weinig vertrouwen

De daling in de Europese nieuwkopen van auto’s zorgt er voor dat bestuurders in Europa weinig vertrouwen hebben in de toekomst. Zo verwacht minder dan de helft van de respondenten voor de komende 5 jaar dat de automotive winstgevend zal zijn.Download het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Loek Kramer, partner Automotive bij KMPG in Nederland, stelt dat de industrie door online autoverkoop en de opkomst van het elektrisch rijden op zijn kop gezet wordt. “Autofabrikanten moeten hun verdienmodellen aanpassen en flink gaan investeren in hernieuwde digitale klantervaringen. Nieuwe business modellen ontstaan en de invloed van verdergaande digitalisering en de route naar een duurzame circulaire economie geeft veel nieuwe kansen en uitdagingen”, aldus Kramer. “Een snelle toename van online bestellingen rechtstreeks bij de autofabrikant vereist niet alleen flinke investeringen in een digitale marketing- en verkoopstrategie. Ook de herstructurering van dealernetwerken zorgt voor extra uitdagingen voor traditionele dealers. De toekomst van de traditionele autodealer is daarmee zeer onzeker.” Diverse autofabrikanten voorsorteren inmiddels op meer directe verkoop door over te stappen op een agentuurmodelVooralsnog groeit de online autoverkoop nog langzaam.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Automotive executives: Autodelen verdringt verkoop en leasing | Automotive Online

Automotive executives: Autodelen verdringt verkoop en leasing

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Een groot deel van de autoverkoop gebeurt in 2030 online en rechtstreeks bij de autofabrikant, zo blijkt uit onderzoek van KPMG. (Foto: Shutterstock)

Het kopen en leasen van auto’s krijgt steeds meer concurrentie van abonnementsvormen waarmee auto’s worden gedeeld. Dat is althans de verwachting van 83 procent van de respondenten aan het KPMG Executive Survey. Van de 1.100 ceo’s uit de mondiale auto-industrie (waarvan een kwart uit Europa) verwacht 81 procent dat minimaal 40 procent van de autoverkoop in 2030 online en rechtstreeks bij de fabrikant plaatsvindt. Onder de Europese deelnemers verwacht 63 procent dat aan het eind van dit decennium 40 tot 80 procent van auto’s rechtstreeks bij de fabrikant gekocht wordt.

Op de korte termijn zijn het gebrek aan grondstoffen, onderdelen en personeel de grootste zorgen voor de auto-industrie, zo blijkt uit het onderzoek. Zo maakt 80 procent van de respondenten zich zorgen over de continuïteit in de toeleveringsketen door het mondiale chiptekort, batterij-onderdelen en het tekort aan metalen als staal, koper en aluminium.Volgens Automotive-columnist Arjen de Jong moeten ondernemingsraden, vakbonden en bestuurders van de Europese autofabrikanten snel tot een consensus komen om de concurrentiepositie niet in gevaar te brengen.

Weinig vertrouwen

De daling in de Europese nieuwkopen van auto’s zorgt er voor dat bestuurders in Europa weinig vertrouwen hebben in de toekomst. Zo verwacht minder dan de helft van de respondenten voor de komende 5 jaar dat de automotive winstgevend zal zijn.Download het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Loek Kramer, partner Automotive bij KMPG in Nederland, stelt dat de industrie door online autoverkoop en de opkomst van het elektrisch rijden op zijn kop gezet wordt. “Autofabrikanten moeten hun verdienmodellen aanpassen en flink gaan investeren in hernieuwde digitale klantervaringen. Nieuwe business modellen ontstaan en de invloed van verdergaande digitalisering en de route naar een duurzame circulaire economie geeft veel nieuwe kansen en uitdagingen”, aldus Kramer. “Een snelle toename van online bestellingen rechtstreeks bij de autofabrikant vereist niet alleen flinke investeringen in een digitale marketing- en verkoopstrategie. Ook de herstructurering van dealernetwerken zorgt voor extra uitdagingen voor traditionele dealers. De toekomst van de traditionele autodealer is daarmee zeer onzeker.” Diverse autofabrikanten voorsorteren inmiddels op meer directe verkoop door over te stappen op een agentuurmodelVooralsnog groeit de online autoverkoop nog langzaam.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.