Japanse autofabrikanten werken aan één connected car systeem

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Vijf autofabrikanten, waaronder Toyota, werken gezamenlijk aan de ontwikkeling van communicatieapparatuur voor connected cars. (Foto: Shutterstock)

De Japanse autofabrikanten Suzuki, Subaru, Daihatsu, Mazda en Toyota werken gezamenlijk aan de ontwikkeling van communicatieapparatuur voor connected cars. Door het standaardiseren van de technologie hopen de bedrijven gemakkelijker connected services te kunnen leveren aan klanten. Dat maken de bedrijven bekend.

De fabrikanten hebben een overeenkomst gesloten waardoor zij hun eigen technologie integreren in de basiscommunicatietechniek, die is ontworpen door Toyota. Vanuit het basiscommunicatiesysteem werken zij aan toekomstige connected cars die gemeenschappelijke verbindingsspecificaties hebben. Dit geldt zowel voor de netwerken als het voertuigcommunicatiesysteem. Voertuigdata is een heet hangijzer, zo onderzoekt de Autoriteit Persoonsgegevens dataregulering door autofabrikanten terwijl de Europese privacywaakhond een data-delete-knop adviseert in de connected car.

Door samen te werken verwachten de fabrikant dat de ontwikkelingskosten per bedrijf omlaag gaan en de systeembediening en upgrades worden vereenvoudigd.    

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Japanse autofabrikanten werken aan één connected car systeem | Automotive Online

Japanse autofabrikanten werken aan één connected car systeem

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Vijf autofabrikanten, waaronder Toyota, werken gezamenlijk aan de ontwikkeling van communicatieapparatuur voor connected cars. (Foto: Shutterstock)

De Japanse autofabrikanten Suzuki, Subaru, Daihatsu, Mazda en Toyota werken gezamenlijk aan de ontwikkeling van communicatieapparatuur voor connected cars. Door het standaardiseren van de technologie hopen de bedrijven gemakkelijker connected services te kunnen leveren aan klanten. Dat maken de bedrijven bekend.

De fabrikanten hebben een overeenkomst gesloten waardoor zij hun eigen technologie integreren in de basiscommunicatietechniek, die is ontworpen door Toyota. Vanuit het basiscommunicatiesysteem werken zij aan toekomstige connected cars die gemeenschappelijke verbindingsspecificaties hebben. Dit geldt zowel voor de netwerken als het voertuigcommunicatiesysteem. Voertuigdata is een heet hangijzer, zo onderzoekt de Autoriteit Persoonsgegevens dataregulering door autofabrikanten terwijl de Europese privacywaakhond een data-delete-knop adviseert in de connected car.

Door samen te werken verwachten de fabrikant dat de ontwikkelingskosten per bedrijf omlaag gaan en de systeembediening en upgrades worden vereenvoudigd.    

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.